Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Van Jan van der Ploeg gekocht, een Duitse veerploeg. Op de beitel staat het merk J.P. Arns, wat een bekende smid is geweest uit Remscheid. Na wat restauratie werkt hij weer als een trein. Ik heb op mijn blog een beschrijving gezet van wat ik aan de schaaf gedaan heb.

Ik heb hem bij Jan thuis opgehaald, leuk om eens bij iemand anders in de werkplaats te kijken. Jan is fanatiek houtdraaier en heeft een klein maar indrukwekkend werkplaatsje.

Ploeg.jpg
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
Mijn vangst van de laatste drie weken!!

Hier een paar fotootjes van een paar stuks gereedschap die ik de laatste weken op kop heb getikt! er waren ook nog schaven, hamers,zagen,tangen,enz. fotootjes daarvan volgen

de meeste van deze beitels zonder heft komen uit een vuilcontainer van een bouwbedrijf, de rest uit ruil of koop via diverse rommel of curiosa markten het geheel heeft mij nog geen 12 a 15 euro gekost!
diverse Engelse Sheffield top merken als , sorby, bell, toga, woodcock, alle van voor de oorlog, maar ook de betere nooitgedagt, Erik-Anton Berg, eskiltuna, de vroege sandvik
Zoals je begrijpt een leuke inbreng aan mijn verzameling, alhoewel de dubbelen toch van baas zullen wisselen100_6657.jpg100_6658.jpg100_6659.jpg100_6660.jpg
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
Maar zweihaak ook voor 50 eurocent per stuk?
het grootste gedeelte is nog in goede gebruikte toestand, maar dat is ook wel eens anders, dat maakt de uitdaging alleen niet minder ,..toch?
en bij marktplaats weten ze wel van prijzen ,en laat de kwaliteit meestal te wensen over, beitels en schaven geruïneerd door verkeerd schoongemaakt is orde aan de dag,...
de enigste die redelijk tot goede kwaliteit verkoopt is duco tools!
groet
 
P

Pylk

Guest
Bij mijn "nieuwe" spulletjes zat deze spookschaaf/dunschiller. Met de messing vleugelmoeren zou je de diepte in kunnen stellen, helaas werkt dat niet zo goed meer. Bij de ene kant zit de vleugelmoer "vast" in het messing houdertje, de andere vleugelmoer komt omhoog en werkt dus niet goed om de diepte af te stellen. Een paar vragen:

  • Wat is het precies voor schaaf?
  • Waar kun je hem voor gebruiken?
  • Hoe repareer/restaureer ik dit?
PC220092.jpgPC220093.jpgPC220096.jpgPC220097.jpg
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo,
Ik hoop dat het plaatsen gelukt is?
Kan iemand mij vertellen wat dit voor stuk gereedschap is, want ik heb geen idee wat het is?
Mijn vrouw heeft hem meegenomen bij haar grootvader, die dit aan mij gegeven heeft, met nog een paar stukken gereedschap.
Met vriendelijke groet.
Marco

100_6663.jpg 100_6662.jpg
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Dit waren de andere stuks gereedschap dit ik gekregen heb!
Wel een beetje roestig maar toch mooi gebruiksklaar te krijgen.
Met dat kleine schaaf mes, wil ik een houten blokschaaf mee maken.
Nog een vraagje, op de foto staat een snij mesje, deze ligt erg lekker in de hand , weet iemand wat voor merk dit is, er staat namelijk niks op?

Met vriendelijke groet.
Marco
100_6664.jpg
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zitten er vissers in de familie? Het ding ziet er een beetje uit als het houten gereedschapje waarmee visnetten worden geboet. In de uitsparing wordt de draad steeds opgevangen en doorgetrokken. Op Youtube zijn daar wel filmpjes van te vinden.

Ben niet zeker van mijn zaak hoor, maar dit schoot me meteen te binnen.

Groet, Rob.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Hallo Marplesfan21,

indien je vraag gaat over dit mesje op je foto :
rosenmesser.jpg
dan is volgens het mij is het een mesje om een kerfsnede te maken en het wordt "rozenmes" genoemd
Vele verdwenen merken maakten deze mesjes en er zijn nog enkele merken die dit soort messen nog maken.
kijk eens naar Google afbeeldingen en vraag " Rosenmesser " (klik op het woord ) zoals die dingen in het Duits noemen.

groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu

 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo Ornament,
Bedankt, ik heb het opgezocht, het klopt, het is een kirschen, geweldig! nooit geweten dat dat rosenmessers heten, en ja inderdaad merken en types zat.

Hallo Heckemann, vissers, nou, dat zou ik niet weten, dacht zelf aan een tandzetter van een vooroorlogse lintzaag.


Bedankt en groet
Marco
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo Handyman,

WOW, wat een verzameling,als je eerdaags deze beitels uitgezocht heb, hou ik mij aanbevolen, om wat over te nemen?


Groet
Marco
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
@marplesfan21, als ik zover ben zal ik je een PBtje sturen, maar er zijn meerdere voor jee via dit forum die geïnteresseerd zijn!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vaak zwerf ik op Marktplaats. Schaven, oud gereedschap, scheppach enz enz.
Dit keer viel mijn oog op een wazige foto met een paar lijmklemmen. Lange geloof ik. 15 stuks stond er geloof ik voor 15 euro. Ik heb geen lange dus maar even bieden. Op mijn eerste bod had ik gelijk een positieve reactie. Dus maar even naar Utrecht gereden, aardige verkoper die er absolute van af moest. Roest was het eerste wat ik zag, sommige meer andere minder. Er hoorde er nog een paar meer bij als op de foto. En zo werd ik de nieuwe eigenaar van 19 lijmklemmen. 6 stuks van 120 cm lang, die wilde ik eigenlijk al heel lang hebben. De rest is in maat tussen de 60 en 30 cm.
Okay er is een berg roest op mijn nieuwe gereedschap, daar schrik ik niet voor terug. Citroenzuur doet wonderen, en een beetje werk is ook geen probleem.
IMG_1394.jpg
IMG_1395.jpg
IMG_1396.jpg
IMG_1398.jpg
IMG_1400.jpg

Zo op het eerste gezicht geen merktekens. Misschien komt er nog wat onder het roest vandaan.
hg Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ad en Ray
Ik ben zeker niet ontevreden. En natuurlijk heb je nooit genoeg lijmklemmen op voorraad. Ik zoek alleen iets langs om de 120 cm lange klemmen in kwijt te kunnen. Helaas is een babybadje te kort. Daar had ik goede ervaring mee opgedaan.
hg Hugo
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hugo, 2 plankjes 130x15 en twee 35x15. Rechthoek van timmeren, bekleden met plastic (vuilniszak opensnijden) en hoppa, instant zwembadje voor roestige klemmen. Gaat prima, maten kan je natuurlijk aanpassen waar nodig. Klaar, dan plastic weggooien en plankjes hergebruiken.

Succes!!

Groet, Rob.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Of een pvc buis van 50mm. Aan de onderkant dicht maken en het lange deel er in steken.
Opvullen met water en citroenzuur en rechtop in de hoek zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.