Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Dat is een mooie vangst. Die proxxon doppendozen zijn prima kwaliteit. De rest ziet er ook nog prima bruikbaar uit.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
Dank voor jullie reacties! Ik heb inmiddels de Stanley 220 en de beitel opgeknapt (zie het prijsje van de Nooigedagt dat was wel zeer vriendelijk geprijsd toentertijd). De foto’s voor en na opknapbeurt betreffende de schaaf en de Nooitgedagt beitel, en uiteraard weer voorzien van een scherpe snede (de Nooigedagt beitel had veel zorg nodig om hem weer vlijmscherp te krijgen, moeilijk staal volgens mij?).

De slagschroevendraaier van Vessel heeft kennelijk bitjes die ik nog moet aanschaffen, de normale bitjes die ik gebruik voor mijn accutol passen niet, zouden de nieuwe van Vessel passen of kan ik lukraak ieder merk hiervoor gebruiken?
 

Bijlagen

  • IMG_0189.jpeg
    IMG_0189.jpeg
    103,2 KB · Weergaven: 77
  • IMG_0193.jpeg
    IMG_0193.jpeg
    50,8 KB · Weergaven: 48
  • IMG_0194.jpeg
    IMG_0194.jpeg
    132 KB · Weergaven: 34
  • IMG_0196.jpeg
    IMG_0196.jpeg
    99,3 KB · Weergaven: 32
  • IMG_0195.jpeg
    IMG_0195.jpeg
    111,1 KB · Weergaven: 39
  • IMG_0200.jpeg
    IMG_0200.jpeg
    114,3 KB · Weergaven: 37
  • IMG_0201.jpeg
    IMG_0201.jpeg
    66,2 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
Bitjes zijn 5/16 inch. HBM heeft een setje van 4 voor 2,5 euro.
Bedankt Chevy voor de info!! De prijs a €2,50 voor 4 stuks is alles behalve onredelijk, is dat ook nog een beetje kwaliteit? Ik neem aan dat deze bits een behoorlijk impact moeten kunnen incasseren
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Ze zijn niet beter of slechter dan de bits die bij mijn slagschroevendraaiers zaten. Je gebruikt ze vaak in schroeven die al verrot gedraaid zijn. Ze zijn eerder taai, dan hard. Ze verslijten eerder dan dat ze breken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Als het goed is, kan het zwarte deel er af. Dan heb je een 1/2 duims aandrijfvierkant. Daar kan je dan kracht bit doppen op zetten. Die heb je ook in inbus en verschillende soorten torx.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
Als het goed is, kan het zwarte deel er af. Dan heb je een 1/2 duims aandrijfvierkant. Daar kan je dan kracht bit doppen op zetten. Die heb je ook in inbus en verschillende soorten torx.
Klopt de aandrijfvierkant is zichtbaar als je het zwarte deel er afhaalt, er is dan een kogeltje zichtbaar, die deze dop op zijn plaats houdt. Ik wist niet of beter gezegd ik heb nog niemand op youtube horen spreken over kracht bit doppen, maar uiteraard die zouden er ook op moeten passen. Tjonge ik ga kijken of alles nog werkt, want eerlijk gezegd, ging mijn aandacht in eerste instantie uit naar houtgereedschap. Op zich een nuttig stuk gereedschap als je een vastgeroeste schroef wilt los krijgen
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
Hallo,

Ik het het me makkelijk gemaakt, ik geef het toe..... Een volledig gerestaureerde Miller Falls egg beater uit 1942. Het handvat is hol, daar kan je boortjes in bewaren.

Werkt echt fantastisch en spint heel mooi rondt...

Bekijk bijlage 3034
Ik heb een Miller Falls nr 2B handboor, ooit aangeschaft voor €5 euro. Mijn exemplaar stamt sowieso van na 1938. In 1931 verhuisde MF naar Greenfield en vanaf 1938 werd het grote rode rad uitgelijnd door 2 kleine stalen radertjes ipv een verstelbare pin die verdien het rode rad moest uitlijnen. Helaas is dit model 2B tot 1949 doorgevoerd waardoor ik geen exacte datum er aan kan koppelen. Ik gebruik deze handboor regelmatig en het is echt een fantastische ding als het echt delicaat wordt. Geweldige handboren en dat voor een iets wat zo oud is😲 Mac de jouwe ziet er echt top uit zonder meer, zijn er meer enthousiaste gebruiker van de MF nr2??
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
Foto’s van mijn Miller Falls nr2B handboor ziet er niet zo gelikt uit als die van Mac maar hij loopt als een zonnetje en boren doet hij als de beste
 

Bijlagen

  • IMG_0213.jpeg
    IMG_0213.jpeg
    71,4 KB · Weergaven: 37
  • IMG_0211.jpeg
    IMG_0211.jpeg
    59,4 KB · Weergaven: 55
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
Ik ben op dit moment een MF no 2 aan het opknappen.
Is al schoongemaakt en opnieuw in de lak gezet.
Morgen het houtwerk aanpakken.
Leuk ik heb zojuist je nr 2 bekeken daar ga je veel plezier aan beleven, mooi man!!!!!! De mijne was helemaal kompleet, het is dat je een handvat alreeds hebt gemaakt, anders had ik gerust de maten willen doorgeven,....maar goed ik weet niet hoe ver je wilt gaan in het restaureren van je nr 2? Ben benieuwd of ie bevalt, ik vind het een geweldig ding, accuraat, geen gemieter met lege accu's, en uitstekend gebalanceerd. Tjonge ik zou bijna mijn accutol verkopen:LOL:
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
710
738
de buurt van den bosch
Ik heb er al diversen van stanley ,flott en nu ook een no 2 miller falls.
Als deze klaar is maak ik wel wat foto,s.
Je mag me wel de maten doorgeven,dan maak ik wel een keer een nieuwe.
Voor mij hoeft het niet te glimmen,het is om mee te werken.
Ik wil het wel mooi maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Het is altijd mooi aan oud gereedschap, dat alles echt is vorm gegeven. Het moest niet zo goedkoop mogelijk gemaakt kunnen worden. Het moest naast functioneel er ook mooi uit zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.