Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Denk dat je dan moet kijken naar de vorm van het handvat, bevestigingsartikelen, en vorm van het zaagblad om te kijken of je vergelijkbare zagen kunt vinden, en of je daar dan wel meer informatie over kunt vinden. Nogal een puzzel, je kunt er beter gewoon mee gaan zagen :)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Vroeger geklommen, en als je deze tegenkwam op een klimroute, in plaats van chemische ankers en Petzl platen, dan klom je daarna niet zo lekker meer (want meer risico op uit de rotswand komen van zekeringen). Ze lijken erg op pitons :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Sebasel

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Gekocht via marktplaats; een setje toognagels, nu maar eens een leuk klusje zoeken om ze te gaan gebruiken
Bekijk bijlage 120307
Ik heb ook een aantal van die dingen en nooit geweten waar ze voor dienden.
Ik googelde en kwam op de volgende pagina (overigens geen band mee). En daar noemen ze deze dingen toogijzers. Die je dus gebruikt voorafgaand aan de (houten) toognagels.
Dank voor het delen. Anders had ik ze zeker ooit weggegooid!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Via ebay een record no. 44 ploegschaaf gekocht, zelfs met verzending en importkosten uit de UK toch een stuk goedkoper dan wat op marktplaats wordt aangeboden (toch een stuk schaarser hier denk ik). Wilde wel eens ervaren hoe een ploegschaaf werkte en ben heel erg tevreden. De 1/4" cutter had een nare roestplek bij het snijvlak maar na 5 minuten slijpen was het resultaat perfect (zoals te zien op de foto).
1.jpeg2.jpeg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
De record 044 is echt een superding, ben daar ook heel blij mee en ik gebruik hem vaak. Standaard ligt ie in een opbergkist met een 1/4" beitel en de juiste afstelling tot de rand, werkt sneller dan een bovenfrees pakken en afstellen. Ik heb ook een 043, klein ploegschaafje, daar zit altijd een 5mm schaafbeiteltje in, voor kleinere kistjes. Dan nog een 050 voor afwijkende dingen en een 044c waar ik met een paar kleine boutjes een zaag onder heb gemonteerd, die gebruik ik om deksels van kistjes te zagen.
En inderdaad, ook allemaal van eBay UK, daar koop je eerlijke schaven, recht uit het schuurtje.

Zelf recent 1/2" en 3/4" lange paar beitels gekocht op eBay UK, en een Record 042 die nog onderweg is, vooral naar die laatste heel benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en sstroobants

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Die record 44 is een mooie. Heb zelf de veritas. Daar is het handvat nog steeds te klein voor mijn handjes. Maar zoals LFlab al zei: als je voor een enkel kistje de sponningen moet schaven gaat dit veel sneller dan dat je je frees moet afstellen.
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ik was inderdaad verbaasd hoe makkelijk en snel het ging! Nog eventjes een latje bevestigen aan de gelijder en een opbergdoos maken voor de schaaf + alle 8 beiteltjes. Eerste toepassing wordt mijn nieuwe werkbank
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Vragen staat vrij. Bid gewonnen met 36 pond, en kwam nog 20 pond bij aan verzend en invoer (rot-brexit). Al met al iets minder dan 70 euro. Wat ik langs zag komen op marktplaats begon bij 120 ongeveer...
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbeldman

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
GVD, nou, met de Brexit is het inderdaad wel een stuk minder leuk geworden om gereedschap te shoppen op eBay. Misschien toch eens een fysiek tripje die kant op plannen en het zelf ophalen, vraag me wel af hoe groot de kans is dat je zulk spul op vlooienmarkten tegenkomt. In NL kom je wel eens een leuke schaaf tegen op een rommelmarkt, maar daar voor moet je er veel bezoeken en kilometers lopen.

En je kunt er ook rabatten mee schaven (kleine weliswaar) want er zit een uitsparing in de zijgeleider. Daarmee wordt het geen 778 (Record fan he :D ), maar handig is het wel.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Doos beitels (en een guts) van een forumlid. Een aantal hebben wat liefde nodig. Na de verbouwing 's inventariseren wat er allemaal is icm met de al aanwezige exemplaren en dan een selectie maken. Ik heb geen 35 beitels nodig😂

20220702_140118.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Als ik internet mag geloven is het frame ook standaard ?, Iedere machine heeft praktische hetzelfde onderstel.
Alles ontdaan van het jaren verzameld vuil/olie. Nieuw electriciteits snoer was ook geen overbodige luxe. Ik behoud ondanks dat het geen noodknop is toch de orginele bakelieten aan- uitknop. Nu weer alles smeren en in elkaar zetten.
IMG_20220702_154542_HDR.jpg

IMG_20220702_154556_HDR.jpg

IMG_20220702_154627_HDR.jpg

IMG_20220702_154638_HDR.jpg

16567700838118689708897367485200.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz, Roel22 en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.