Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Pel, dat boek zou ik in een kluis bewaren. Ben er al een tijdje naar op zoek maar van de prijzen die ze er voor vragen....:confused: Op Amazon vragen ze meer dan 350 dollar voor een 2e hands exemplaar!! Kun je het niet inscannen en als PDF'je naar me mailen:rolleyes:? Bij nader inzien, doe maar niet. Ik ga wel naar de bieb en doe het wel zelf, dan heb ik in ieder geval een mede forumlid behoedt strafbare feiten te begaan. Je draagt toch hopelijk wel van die witte handschoenen als je er in bladert;)?

Groet, Zaagselsnuiver
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Yep, die!! Laatste zoektocht gegoogled op ISBN nummer en toen was ik dáár niet terecht gekomen. Mijn dank is groot, mijn Baptist bestelmandje gevuld/

Groet Zaagselsnuiver
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Yep, die!! Laatste zoektocht gegoogled op ISBN nummer en toen was ik dáár niet terecht gekomen. Mijn dank is groot, mijn Baptist bestelmandje gevuld/

Groet Zaagselsnuiver

Jij blij dat je die editie op amazon niet gekocht hebt :) Veel lees plezier!

Volgende keer als je een boek zoekt en niet makkelijk kan vinden, eerst de uitgever benaderen, die kunnen erg makkelijk vertellen of iets nog beschikbaar is in hardcopy en anders digitaal...
 
P

Pel

Guest
@zaagselnuiver, was het maar waar dat het boek zoveel opbracht:D, ik heb het inderdaad bij Baptist gekocht, het is een heel interessant boek, het is in het Engels en in het Nederlands, veel lees plezier.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Als ik hem zo zie is de basis een stuk zwaarder dan het type 19 (1948-1961) van de Bailey. Heeft hij een verstelbare kikker?? Als je hem gaat demonteren om roest te verwijderen en eventueel een azijnbad te geven wel foto's maken. Erg benieuwd naar de achterkant van de kikker, de stelschroef en de Y lever.

Groet, Zaagselsnuiver

Ik heb de boel uit elkaar gehaald. Ziet er eigenlijk allemaal best wel knap uit. Op de keer beitel staat RECORD en de slijphoek vermeld. Ik weet niet of dit origineel bij een Bailey hoort.

20170421_161949.jpg

20170421_162002.jpg

20170421_162029.jpg

20170421_162038.jpg

20170421_162047.jpg

20170421_162052.jpg

Is deze te dateren?
 
P

Pel

Guest
Als ik een inschatting mag maken, van na de oorlog Pieter, ik heb exact dezelfde, zit inmiddels een nieuwe beitel in, de oude was tekort aan het worden, ik meen dat ik die van mij ± 1966 gekocht heb. Was in die tijd een hele investering voor mij, kortom een rib uit mijn lijf, dat waren weer vele glazen bier;) Maar ik was er snel overheen toen ik de eerste karweitjes ging maken, o.a. kilometers grenen schrootjes.

Groet Pel.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beste Pieter,
de "frog receiver" is Y-vormig, "Stanley" is verticaal in de lateraal instelling gestanst (graag nog even een foto van de kikker van achter, ik wil zien of dat in spiegelbeeld op de achterkant van de instelling te zien is), de beitel heeft nog een horizontale bovenkant waarvan de hoeken scherp zijn en niet afgerond zoals dat na de mid 50er jaren het geval is, de diepte instelling kan ik niet zien op de foto's die je in je laatste post hebt gezet maar in de foto's van je eerste post is te zien dat de koperen knop (doorsnede 3 cm?) in de lengte richting van de schaaf is geribbeld, knop en handvat zijn van rozenhout maar nog niet zwart geverfd, het hefboompje dat beitel en keerbeitel via de diepte instel knop regelt is niet "nikkelkleurig". De keerbeitel is inderdaad niet van Stanley maar van een Record schaaf, dus niet orgineel. Maar als we Hyperkitten.com dus mogen geloven is het een type 19 van voor 1955.


[SIZE=+2]Type 19. [/SIZE][SIZE=+1]Planes made by Stanley 1948-1961.[/SIZE]
  • All of the features of the previous, except:
  • The frog receiver, in the bottom casting, now is y-shaped.
  • Rosewood is re-introduced, and is often varnished so heavily that it almost obscures the grain.
  • "STANLEY" is now incised in a vertical direction on the lateral adjustment lever.
  • The original type study doesn't mention this, but on some of the models of this type "STANLEY" is stamped on both sides of the lateral adjustment lever. I've seen enough of these to convince me that's it wasn't accidental, or if it was, it was a big screw-up.
  • The knurling on the brass depth adjuster is now parallel on most examples.
  • Later examples have the familiar black paint on the hardwood tote and knob.
  • Type study doesn't mention this, but the cutters now have rounded tops instead of the angular top. This change happened in the mid--1950's, in my opinion.
  • Furthermore, the original type study doesn't mention the change in the finish applied on the forked lever. For a short while, some models had a nickel plated appearance on them as a finish rather than the usual black japanning. Where in the sequence of actual manufacturing this subtle change fits is unknown to me, but I've only noticed it on those planes equipped with rosewood knobs and totes and rounded irons.


Groet, Zaagselsnuiver
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Zaagselsnuiver: De Stanley type study is alleen voor Amerikaanse Stanley schaven en niet voor de schaven die in Engeland zijn gemaakt.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Klopt inderdaad, maar heb op een andere site gelezen dat qua naoorlogse modellen de study ook voor de Engelse en Australische modellen opgaat. Helaas de link niet opgeslagen en ik kan 'm niet terugvinden anders had ik die erbij gezet. Weet nog wel dat ik in mijn Google zoekopdracht o.a. "Stanley timeline .*" had staan.

Groet Zaagselsnuiver
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik had deze ook al gevonden en kwam al snel de boel doorlopend op type 16 uit, maar kan me hier en daar vergist hebben.
Er staat duidelijk op MADE IN ENGLAND en daarmee vervalt de hele analyse dus?
Begint echt leuk te worden.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Nee zeg, dit motiveert alleen maar tot meer zoekwerk;). Ik blijf lekker Googelen maar eerst morgen weer een rommelmarkt afstruinen. Heb nog een paar spulletjes liggen waar ik niet van weet wat het is en waar het voor dient dus zal binnenkort zelf ook met vraagjes komen. Zo houden we elkaar lekker bezig:rolleyes:.

Groet, Zaagselsnuiver
 
D

DervishD

Guest
Zo zie je ze niet vaak. Een vrijwel nieuwe Record nummer 3 in de doos dus gelijk gekocht op ebay. Deze is voor thuis gebruik en hij is gewoon in perfecte staat. Geen roest, alle verf er nog op en de originele tungsten schaafbeitel.
$_57.jpg$_57a.jpg$_57b.jpg$_57c.jpg$_57d.jpg$_57e.jpg$_57f.jpg$_57f.jpg$_57g.jpg$_57h.jpg
 
D

DervishD

Guest
Ik zei het verkeerd. Het is natuurlijk een legering met tungsten en vanadium er in. Die schaafbeitels van Record zijn echt retegoed.
 
D

DervishD

Guest
Dat viel wel mee met £8,55. Dat is net iets meer dan €10 voor Ebay international priority shipping.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.