Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Mijn nieuwste aankoop (alhoewel deze nog moet worden bezorgd), maar dan wel de crosscut versie.

Attached files
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Mijn laatste aankopen. Heb ze vanmiddag net opgehaald.
9 IRWIN quik-grip snel-span tanggen.
De dealer had een mooie aanbieding, 30% KORTING!!!!!!!!!

Heb er 4 van 600mm en 5 van 300mm.
Ze zijn allemaal van de zware uitvoering XP met een druk van 250 KG per vierkante meter.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Goeie deal Geert!
Lijmklemmen zijn nou niet het leukste gereedschap om geld aan uit te geven, een mooie schaaf is natuurlijk mooier speelgoed. Maar je hebt nooit genoeg klemmen.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
toen ik vandaag thuiskwam stond er een stanley nr 4 op me te wachten :D
ik heb hem meteen uitgeprobeerd en is wel honderd keer beter als die houten blokschaaf van 12 euro :p


groeten bas

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb een Veritas Low Angle Jointer besteld bij Baptist in Arnhem. Als je wat googled lees je zulke enthousiaste berichten van mensen die deze schaaf gebruiken en Baptist was het goedkoopst van de aanbieders om ons heen (of ik heb niet goed gekeken natuurlijk :) ).
Afleveradres bij mijn schoonouders, die ons met de kerst komen bezoeken, dus nog even geduld!

jaap


Attached files
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
snap die low angle jointer niet zo goed;
als ik het goed begrijp is het een HELE grote blokschaaf?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja Tante, daar heb je helemaal gelijk in. Logisch geredeneerd moet het een goede schaaf zijn, laag en stabiel, een dikke beitel die niet gaat trillen en de mogelijkheid om de snijhoek ( de hoek tussen het bovenste snijvlak en het hout) makkelijke te laten variëren tussen 37 en 65 graden. Alleen de vrijloophoek (de hoek tussen het onderste deel van het snijvlak en het hout) blijft gelijk. Je schaaft maar hele dunne krullen, dus hoeft ook maar een heel klein deel van de beitel de juiste snijhoek te hebben. Als je bij een "gewone" schaaf de slijphoek verandert, heeft dat geen effect op de snijhoek, want de beitel zit omgekeerd (bevel down) in de schaaf. Vanwege de dikke beitel is er geen keerbeitel nodig, om de beitel goed aan te drukken vlak bij de snijkant, om o.a. trillen te voorkomen. Dus geen obstakels voor de afvoer van krullen. Al met al een mooi, simpel en uiterst effectief stuk gereedschap.
De Stanley 62 is o.a. ontwikkeld om met de kleine snijhoek hakblokken van kopshout te vlakken en op te schonen. Tegenwoordig is het een erg populair type schaaf, ik ben dan ook heel benieuwd hoe hij (of is het een zij) het gaat doen!

jaap
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
timmertje zei:
jaap zei:
Vanwege de dikke beitel is er geen keerbeitel nodig, om de beitel goed aan te drukken vlak bij de snijkant, om o.a. trillen te voorkomen. Dus geen obstakels voor de afvoer van krullen. jaap
een keerbeitel is juist bedoeld voor de goede afvoer van de krullen , en heeft niets te maken met het vastzetten van de beitel , dat doet de "Levercap"
of dekbeitel . ;)
Ik heb toch echt geleerd dat de keerbeitel bedoeld is om de krullen te 'breken' zodat de beitel zich niet laat beïnvloeden door de druk van de krullen en daardoor dieper in het hout duikt.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mijn nieuwe aanschaf van vorige week . Als vergelijk heb ik er 10 euro cent bij gedaan .
Enne is ie niet gigantisch :mrgreen:
starrett.JPG
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
pepijn zei:
Ik heb toch echt geleerd dat de keerbeitel bedoeld is om de krullen te 'breken' zodat de beitel zich niet laat beïnvloeden door de druk van de krullen en daardoor dieper in het hout duikt.
Klopt, maar de beitel van een low angle schaaf is zó dik dat-ie als z'n eigen keerbeitel werkt.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
[quote="pepijnIk heb toch echt geleerd dat de keerbeitel bedoeld is om de krullen te 'breken' zodat de beitel zich niet laat beïnvloeden door de druk van de krullen en daardoor dieper in het hout duikt.[/quote]

Wat je geleerd hebt hoeft nog niet per definitie waar te zijn :lol:
Start op zo'n Amerikaans forum maar eens een thread over chipbreakers. Na een paar honderd posts is alleen duidelijk geworden dat de meningen verdeelt zijn.

Er is wel eens onderzoek geweest dat een dekbeitel alleen werkt als hij super dicht op de beitelsnede afgesteld staat, en dan in combinatie met een hele nauwe schaafmond. Zelf heb ik daar nooit veel geluk mee gehad. Terwijl ik nu vaak met een Stanley #4 werk, waarbij ik een schuin kantje op de achterkant van de beitel heb gezet. Daarmee heb ik nu een snijhoek van zo'n 60 graden en dat werkt bijna altijd om "tearout" te voorkomen. Dat werkt dus ook bij een low angle schaaf. ALs je daar een 50 graden hoek op de beitel slijpt, heb je ook ongeveer 60 graden. En daarmee heb je geen dekbeitel als chipbreaker nodig.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
306
Heelsum
Hoe werkt een verstelbare blokhaak, en wat is het nut ervan?

Is zon haak dan wel net zo nauwkeurig als een vaste?

Scheppie
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Als je een goede hebt (bijv. Starret) wel.
Gecontroleerd door een haakse lijn twee keer te zetten (de aanslag 180 gr. gedraaid). De lijnen liepen parallel. Had eerst een goedkoop ding uit de Gamma en weggegooid. Wat een ellende.
Ik heb zelf de langere uitvoering en ik vind het een plezierig ding om maten mee uit te zetten (haaks op een rand en op de goede afstand). Een combinatie van afschrijfhulpstuk en blokhaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.