meer handgereedschap proberen

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@thomasz: dank!

Ik heb trouwens een andere manier bedacht om over een lengte van 3 meter een plank smaller te maken: ik zaag niet precies om de lijn waar ik de plank af wil zagen, maar ik zaag 2 mm minder er af. Die 2 mm (of iets minder) schaaf ik er vervolgens af. Zo kan ik binnen die 2 mm zaagfouten opvangen. Dat kost misschien iets meer moeite, maar dan wordt het wel netter. Ik vraag mij nu af: is dat een gebruikelijke werkwijze, of moet je leren precies recht te zagen?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dat is een heel gebruikelijke manier als het nauwkeurig moet. Met meer ervaring kan je dichter op de lijn gaan zagen, afhankelijk van de situatie.
In principe zaag je ook nooit op de lijn, maar altijd aan één kant van de lijn - bij voorkeur aan de kant van het resthout, waar de maat niet nauwkeurig hoeft ;-)
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
hoi, even een update voor de meterkast: hij is nu twee keer in de lijnolieverf gezet, ijzeroxide rood. Hij is nog niet helemaal mooi glanzend, dus in het voorjaar verf ik hem nog een laatste keer. Ook moet ik bovenin nog een afwerklijst plaatsen. Maar verder integreert hij heel mooi met de plinten en het leemstuc!


P1012037_resultaat.jpgP1012039_resultaat.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.