meer handgereedschap proberen

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

ik heb inmiddels redelijk wat elektrische handgereedschappen en overweeg een invalzaag te kopen om multiplexplaten op maat te kunnen zagen, o.a. voor luidsprekers, maar ook voor bijv. werktafels en kasten.

Het probleem is, dat ik wat filmpjes op internet heb gezien waar vakmensen met handgereedschap behoorlijk fraaie dingen maken, met veel minder stof, lawaai en gevaar. Het zal vast meer moeite en tijd kosten, maar omdat ik ook probeer aan het milieu te denken ga ik twijfelen of nog meer grotere machines en gelijmd hout is wat ik wil...

Zo heb ik ook over o.a. beenderlijm gelezen. Ik vraag mij nu af: kun je met beperkte middelen, met voornamelijk handgereedschap, toch tot aardige praktische werkstukken komen? Ik zit nu vooral aan een grote werkbank en kasten te denken, om gereedschap op te bergen en om op te werken.

Ik heb al een grote voorraad vurenhouten vloerdelen, hier zou ik een werktafel met opbergvakken mee willen maken. Ik zou dan wat extra planken en balken willen kopen om een vlak werkblad mee te maken. Dat gaat met multiplex natuurlijk eenvoudig, maar nu zal ik het denk ik moeten verlijmen en samenstellen door meerdere planken aan elkaar te verbinden. Ik neem aan dat ik ook moet gaan schaven om het oppervlak vlak te krijgen.

Zijn deze ideeen realistisch denken jullie? En voor het vlakschaven denk ik o.a. een reischaaf nodig te hebben, misschien ook nog een voorloper. Het zijn reeds geschaafde balken en planken die ik wil gebruiken. Ik zie dat je op marktplaats voor vrij weinig geld schaven kunt kopen, bijvoorbeeld onderstaand exemplaar:


Zou zoiets geschikt kunnen zijn, als je de beitel goed scherp maakt (en het gereedschap goed in je hand past)
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ook zonder gestekkerd (of accu tegenwoordig) gereedschap zou je alles kunnen maken denk ik. Zo is het honderden jaren gedaan. Mits je de tijd en vaardigheid hebt.
Ik ben zelf overgegaan naar her meer en meer gebruiken van 'ambachtelijk' handgereedschap na een ongeluk met een moderne elektrische machine😬
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ja hoor, zeker kan dat allemaal met handgereedschap. Zoals opgemerkt, zo heeft men het eeuwen gedaan.
Ik werk ook met enkel handgereedschap, net als een aantal andere forumleden. In mijn geval is het simpelweg doordat mijn ruimte zeer beperkt is, en ik 's avonds geen lawaai kan maken. Het gaat minder snel, ja, maar ik vind het geluid van een scherpe schaaf over het hout heel ontspannen.

Wel twee kanttekeningen bij het werken met handgereedschap:
1) Je gaat kritischer worden op het hout dat je gebruikt of inkoopt. Zacht hout verwerkt nog prima, maar hardere houtsoorten kosten wat zweet om te schaven en zagen. Zeker voor grote projecten zoals een kast kan je dus beter hout halen bij de betere houthandel en het liefst al vierzijdig geschaafd. Dat is misschien wel iets duurder dan je nu gewend bent. En je moet nog leren waar je op moet letten, dat kan in het begin frustrerend zijn omdat het niet zo lekker werkt. Uiteindelijk laat je ook houtsoorten links liggen die gewoon niet met de hand te bewerken zijn (purperhart bijvoorbeeld).
2) De leercurve is steil. Jij stuurt het gereedschap over of door het hout, en het eindresultaat is meer afhankelijk van de finesse, techniek en handigheid waarmee je dat doet, dan van het gereedschap dat je gebruikt. YouTube staat vol met filmpjes van guru's die uitleggen wat de correcte techniek voor een situatie is - en toch zijn er gek genoeg meerdere correcte methodes voor het zelfde resultaat. Het kan nogal een oerwoud van twijfel zijn als iets niet lukt, je zoekende bent hoe het wel moet, en wordt overspoeld door verschillende methodes die allen zeggen de juiste te zijn. Mijn tip: zoek er 2 of 3 wiens stijl je aanspreekt (en enigszins overlap hebben) en richt je daar op om te beginnen. Als je merkt dat je daarmee niet verder komt, zoek dan verder.

Met dat in het achterhoofd is de leercurve wel fantastisch, vind ik. Dingen die gisteren onmogelijk leken zijn morgen triviaal.

Sluit overigens hybride niet uit. Er is niks mis met een vlakbank of een elektrische handschaaf om het eerste werk te doen, voordat je met de handschaaf en handzaag verder gaat.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor jullie reacties! Ik ga het gewoon proberen.

Ik zit alleen nog met de vraag waar ik mijn hout het beste kan kopen: bij een fijnhouthandelaar? Momenteel heb ik alleen vuren hout. Ik zou bijv. wat vurenhout sls balken aan elkaar willen lijmen om werktafel bladen van te maken. Maar ik vraag mij af, of je dat goed kunt bewerken, ivm noesten? Kun je zoiets lekker vlakschaven, of moet je dan hout met geen / minder noesten hebben? Of een heel andere houtsoort?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Niet goedkoop, maar bij de bouwmarkt kun je meranti schaaflatten kopen iets van 100-120 breed en 9-12-20-27 oid dik (millimeters), en dat hout laat zich prima bewerken. Voor grotere meubels kun je kijken naar hardhoutpanelen (ook meranti), maar die zijn een beetje uit de bouwmarkt verdwenen, anders grenen of eiken, of beuken (wel taai met schaven), timmerpanelen noemen ze die volgens mij.

Ten aanzien van gereedschap, op marktplaats kom je wel eens wat tegen, zelf kijk ik (te) vaak op ebay UK, daar post ik zo een schaaf die ik vandaag heb ontvangen.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Vuren balken zijn prima te bewerken met handgereedschap. Zelfs de noesten kom je prima doorheen. Idealiter wil je er zo min mogelijk natuurlijk, omdat ze altijd lastiger zijn.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Inderdaad, ik haal zelf wel vaak een heel vak leeg om de beste latten er tussenuit te halen, en dan verbaas ik me wat die mensen in het rek durven te zetten, ik had het al lang weer teruggestuurd naar de leverancier.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor de nieuwe reacties! Ik wil nu van vuren houten vloerdelen een meterkast aftimmeren en 1 vloerdeel moest ik over de lengte zagen om hem wat minder breed / op maat te maken. Ik heb dat gezaagd met een decoupeerzaag, maar de volgende keren ga ik dat met de handzaag doen. Nou heeft de zaagsnede die ik met decoupeerzaag heb gedaan nog op enkele plekken een subtiele onrechtheid. Ik vraag mij af of je die er met een schaaf niet vrij eenvoudig uit kunt halen, en zo ja, wat voor schaaf? Ik zou zelf denken aan een wat grotere schaaf, bijv. een reischaaf, omdat het een lengte van 3 meter betreft die ik zo recht mogelijk wil hebben? De vloerdelen zijn 300 cm lang, 14 cm breed, en 18 mm dik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Je kan ook met een maatje 4 schaaf naar een lijn toe schaven. Ik neem aan dat het het passtuk naar de muur wordt. Dan zou ik ook even controleren hoe het nu aansluit. Muren zijn zelden recht en haaks.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi,

ik overweeg nog wel steeds om een invalzaag te kopen, inmiddels weet ik door dit forum welke ik wil hebben. Maar die ga ik alleen voor mijn luidsprekerbouw nodig hebben, dat moet perfect recht en strak. Maar ik heb besloten dat het timmerwerk in mijn huis niet perfect strak hoeft te zijn: ik heb besloten zo veel mogelijk met de hand te gaan doen, omdat ik daar plezier aan beleef en omdat ik merk dat het nog niet zo eenvoudig is om even een rechte zaagsnede te maken bijvoorbeeld.

Zo wilde ik vandaag een vloerdeel, waar ik de meterkast mee ga aftimmeren, zagen over een lengte van ongeveer 250 cm. Ik had met kruishout een lijn gesneden voor de zaagsnede en had al even een video op youtube gekeken hoe je recht zaagt. Het probleem is echter, dat hoewel ik aan beide zijden afgetekend had, de zaag toch regelmatig wat "wegliep". Ik kon dit makkelijk corrigeren en draaide af en toe de plank om, maar toch was het eindresultaat niet perfect recht en ook niet helemaal haaks. Met de schaaf was het zaagvlak snel haaks en netjes, maar na montage in de meterkast en na plaatsing van 3 scharnieren, dit moet namelijk een deur voor de meterkast worden die ik volledig uit vloerdelen en wat balken maak, bleek dat er toch onderin over een lengte van zo'n meter een kier van ongeveer 2mm was. Bovenin is die kier veel kleiner, misschien 0,5mm.

Ik twijfel nu, of ik het weer wil demonteren en schaven om het rechter te krijgen, of dat ik het zal accepteren? Ik ben zelf vrij precies, en vind het wel wat groot, die kier. Mijn vriendin vind het prima zo, want de vloerdelen zelf zijn ook niet perfect recht en hebben soms ook kieren van 1 a 2 mm, wat geen probleem is, met de veer en groef.

Wat zeggen jullie? Ik heb wat foto's toegevoegd ter verduidelijking. Rechts zitten 3 scharnieren, verticaal, het idee is dat aan de linker zijde vloerdelen komen die de deur vormen. De deur gaat naar voren open.

(het is vooral een probleem, omdat ik het weet - ik denk als alles straks ijzeroxide rood geverfd is de gemiddelde persoon het niet meer op zal vallen - tenzij je er speciaal naar kijkt...)
 

Bijlagen

  • P1011936_resultaat.jpg
    P1011936_resultaat.jpg
    92 KB · Weergaven: 47
  • P1011937_resultaat.jpg
    P1011937_resultaat.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 37
  • P1011938_resultaat.jpg
    P1011938_resultaat.jpg
    109,2 KB · Weergaven: 38
  • P1011939_resultaat.jpg
    P1011939_resultaat.jpg
    123,3 KB · Weergaven: 47
  • P1011940_resultaat.jpg
    P1011940_resultaat.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 46
  • P1011941_resultaat.jpg
    P1011941_resultaat.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 47

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Herkenbaar…
Maar is het een probleem? Technisch niet in ieder geval en het misstaat ook niet.
Bovendien; vriendin happy dus prima toch😉
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Helaas is dat heel herkenbaar, 'niet gemiddelde persoon'. Omdat je weet dat het niet is zoals je het wil hebben, ga je je er aan ergeren. Ofetnu blank of ijzeroxide rood is.
Nou zou ik een heel verhaal kunnen houden over 'loslaten' of dat het nu eenmaal handwerk is, of dat het toch gaat werken, maar ik weet dat dat zo'n goedbedoeld praatje bij mij in ek geval niet helpt.
Dus ik adviseer je niet om het er af te halen, maar om je hart te volgen. :)
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
het is vooral een probleem, omdat ik het weet
Dat is eigenlijk het enige probleem, durf ik te stellen. Tegelijkertijd, als je je er aan blijft storen, is nu de kans om het te corrigeren. Die kier van 0.5 mm aan de bovenkant is ook wel erg krap. Vanaf net onder het middelste scharnier nog één haal met de schaaf, aan de bovenkant nog een extra haal, en dan is het recht genoeg toch?

Het probleem is echter, dat hoewel ik aan beide zijden afgetekend had, de zaag toch regelmatig wat "wegliep". Ik kon dit makkelijk corrigeren en draaide af en toe de plank om, maar toch was het eindresultaat niet perfect recht en ook niet helemaal haaks.
Welkom in de steile leercurve :) Dit is typisch veel doen en handigheid ontwikkelen. Bij de eerste recht bedoelde zaagsnedes, pen-en-gat verbindingen of zwaluwstaarten was ik ook veel bezig met nabewerken van de zaagsnede, terwijl ik echt niet voor het eerst een zaag in handen had. Na veel doen wordt het snel veel beter. Neem van mij aan, de tijd die ik heb gespendeerd aan filmpjes kijken hoe het beter moet, had ik beter kunnen besteden aan oefenen.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor de bemoedigende reacties! Ik ga zo weer verder, misschien dat ik inderdaad langs de krappe stukjes nog even een schaaf langs haal... Ik ga toch wel zo verder, ondanks dat ik het nu even vervelend vind dat het toch met wat meer speling is dan ik nastreef. Je moet toch door zo'n wat onhandige periode heen om beter te worden, dat merk ik steeds - laatst heb ik redelijk wat metselherstelwerk gedaan - dan ben je in het begin ook wat onhandig bezig denk je achteraf - maar uiteindelijk gaat het steeds eenvoudiger en wordt het heel fraai.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal, ik heb nog wat kleine stukjes afgeschaafd daar waar de kier 0,5 mm was. Verder heb ik besloten het te accepteren - je kunt nou eenmaal niet direct perfect werk leveren als (bijna) beginner - tenzij je misschien een natuurtalent bent.

Ik moet wel zeggen dat ik er veel plezier aan beleef aan het handwerk. Ik gebruik ook steeds vaker de schaaf, icm de handzaag. Ook het kruishout en de winkelhaken gebruik ik veel.

Het enige elektrische gereedschap wat ik nu nog gebruik voor deze kast is de accu boormachine. Maar ik heb ook een handboor. Toch eens proberen :)
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi,

misschien wat off-topic, maar omdat de foto's waar mijn vraag over gaat hier al staan bij deze: de meterkastdeur begint vorm te krijgen en is bijna af. Maar hij weegt toch nog aardig wat: hij is toch snel 250 cm hoog en zo'n 50 cm breed. Horizontaal heb ik drie planken aan binnenzijde boven elkaar geschroefd om de vloerdelen aan elkaar te bevestigen.

Al met al dus een aardig gewicht, en dat hangt aan 3 scharnieren. Die scharnieren zijn met 2 schroefjes per scharnier in de kopse kant van een vloerdeel geschroefd.

Nu vraag ik mij af: is dit ondergedimenioneerd? Of kunnen die schroefjes en het hout dit prima dragen? Ik heb de deur er al kort in gehangen en dat ging goed, maar achteraf zou ik voor 4 scharnieren hebben gekozen. Wat zeggen jullie? Zo laten, of extra scharnieren bestellen en toevoegen?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Als ik op de foto's kijk dan denk ik dat de schroeven van de scharnieren gewoon in de zijkant van het vloerdeel zijn geschroefd. Kopshout is het hout waar je de plank op zijn kop kijkt.:)
De meterkastdeur wordt niet vaak gebruikt en meestal is die dicht. Ik zou zeggen: niks meer aan doen

1697528731821.png
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.