MDF Deuren

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Hoi,

Ik ben een linnenkast aan het maken. De deuren die erin komen zijn 2380mm hoog en 500mm breed. nu zit ik met een probleem de deuren lopen op een rails en gaan hol en bol staan. Ze lopen nu tegen elkaar aan.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt.

Martijn.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
nee nog niets is geverfd maar door het gewicht gaan ze krom staan.
Ze moeten verstevigd worden. iets aan de achterkant maar ik weet nog niet wat. tussen de 2 schuifdeuren zit ongeveer 7 mm ruimte.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoewel ik ook een voorstander ben van schuifdeuren op rails aan de obderzijde, is het beter om bij Mdf of meubelplaatdeuren van deze afmetingen een schuifdeursysteem te gebruiken waarbij de deuren aan een bovenrails hangen. Dit is vermoedelijk voor jouw geen optie meer. De binnendeur zou je nog wel kunnen voorzien van een frame, bij de buitendeur gaat dit niet veel helpen als je maar 7mm plaats hebt. Is het misschien nog een mogelijkheid om de deuren te draaien (binnenste/buiten) of te wisselen zodat de twee holle kanten naar mekaar staaan?

Ed
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik weet dat er systemen bestaan die je op de achter kant van de deur maakt (infrezen/vast schroeven). Hierbij heb je een soort draadstand die je onder spanning zet. Hiermee kan je hem ''overdreven'' boller of holler zetten zodat hij weer recht staat.

Edit; misschien is het ook een manier om op de kanten waar de deuren niet over elkaar heen schuiven een flinke greeplijst maken. Ik denk dat je over een breedte van 500mm hem ook wel aardig recht krijgt.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Ik heb inderdaad van dat systeem gelezen alleen erg duur. ik ga eerst aan de kant waar ze niet over elkaar schuiven een balk zetten. als dat niet werkt. zelf een stuk draadeind kopen die in frezen en beide kanten een boutje. goedkopere oplossing.

Bedankt voor de reacties

voor de liefhebbers:
[album]280[/album]
[album]279[/album]
 

tuoh

Oud hout
Onderstaand is wat je echt nodig hebt om een schuifdeur uit te richten.
Je vind het bij dezelfde firma (Van Opstal) maar deze moeten zeker ook elders te bestellen zijn.

Het grote voordeel van deze deurrechters: de nastelbaarheid, je kan ten alle tijde de deuren holler of boller regelen zonder problemen.

Bij het gebruik van Alu. of houten greeplijsten bestaat deze mogelijkheid niet. Bij het toepassen van greeplijsten weet je nooit op voorhand of de deuren gaan recht blijven of niet, nastellen is hier niet mogelijk.
Als je pech hebt ben je niet enkel je geld kwijt, maar zit je ook nog steeds met kromme deuren :cry:
Het materiaal waar de deuren uit vervaardigd zijn doet weinig ter zake, mdf, spaanplaat, multiplex, stijl en regelwerk, bij gebruik als schuifdeur trekken ze allemaal krom zonder bijkomende maatregelen.

Zo duur zijn die deurrichters nu ook weer niet.

Mvg,

André

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Martijn

Ik weet niet of je al verder hebt gekeken maar er is ook nog de optie van schuifdeurkasten. Ik heb zelf ooit een kasten gemaakt een daarna losse schuifdeuren gekocht, ik geloof elegance of snapfit. Je werkt dan met een aluminium /ijzer frame waar je plaat in klemt van 8 mm.dit voorkomt het kromtrekken. Zomaar een TIP :idea:

HG Hugo
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Hallo Tijntje,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben me lekker aan het orienteren op nieuw gereedschap en technieken. Ik wil binnenkort zelf mijn kasten en bedombouw gaan maken en jouw foto's zijn precies de soort kasten die ik wil gaan maken.

Heb je toevallig tekeningen of detailfoto's van deze mooie kasten?

Alvast bedankt.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Hey daar kan ik je niet mee veder helpen. Deze kast heb ik uit me hoofd gemaakt heb alleen de buiten maten aangehouden en dan op gevoel bouwen.
Ik heb nu wel geleerd dat je voor zulke deuren een hangend rails systeem moet gebruiken.

De kast is demontabel en heb dit systeem daar voor gebruikt. http://www.verbindingsbeslag.nl/N_frame ... beslag.nl/
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
tuoh zei:
Onderstaand is wat je echt nodig hebt om een schuifdeur uit te richten.
Je vind het bij dezelfde firma (Van Opstal) maar deze moeten zeker ook elders te bestellen zijn.

Het grote voordeel van deze deurrechters: de nastelbaarheid, je kan ten alle tijde de deuren holler of boller regelen zonder problemen.

Bij het gebruik van Alu. of houten greeplijsten bestaat deze mogelijkheid niet. Bij het toepassen van greeplijsten weet je nooit op voorhand of de deuren gaan recht blijven of niet, nastellen is hier niet mogelijk.
Als je pech hebt ben je niet enkel je geld kwijt, maar zit je ook nog steeds met kromme deuren :cry:
Het materiaal waar de deuren uit vervaardigd zijn doet weinig ter zake, mdf, spaanplaat, multiplex, stijl en regelwerk, bij gebruik als schuifdeur trekken ze allemaal krom zonder bijkomende maatregelen.

Zo duur zijn die deurrichters nu ook weer niet.

Mvg,

André



De deuren zijn 44cm breed en 239cm hoog Zal 1 deurrechter per deur genoeg zijn?
 

WR1944

Oud hout
Je zou die deurrechter ook zelf kunnen maken van een draadstang, wat moeren en ringen. Maak een vertical groef in de deur, twee wat bredere kamers bijna aan het einde van de groef. Met de moeren en ringen in die kamers kan je trekken of duwen. Je moet wel de groef over bijna de hele hoogte met een strookje hout bedekken. Anders kan de draadstang bij drukken uitbollen.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Die mensen wilde dat niet omdat het dan te krap werd in de slaapkamer. Dan moet ik er tog maar wat geld tegenaan gooien. bedankt voor de tips.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
WR1944 zei:
Je zou die deurrechter ook zelf kunnen maken van een draadstang, wat moeren en ringen. Maak een vertical groef in de deur, twee wat bredere kamers bijna aan het einde van de groef. Met de moeren en ringen in die kamers kan je trekken of duwen. Je moet wel de groef over bijna de hele hoogte met een strookje hout bedekken. Anders kan de draadstang bij drukken uitbollen.

Dit heb ik geprobeerd ja maar, je kan hem dan alleen aanspannen en dus alleen bol of hol trekken. Bij dat originele systeem kan je hem ook de andere kant om spannen.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Ik snap hem. dat word opnieuw proberen. dan dat scheelt me weer 150 euros

Bedankt voor de tip.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.