MDF Behuizing (word dit gezien als hout bewerking?)

Macker

Nieuw lid
4 nov 2020
17
1
Beste leden,

Ik wil een behuizing maken van MDF, zie fotos voor beeldvorm.

Ik weet niet eens zeker of dit MDF is, als het wat anders is hoor ik graag wat dit spul is.

Met dezelfde vorm zou ik graag de behuizing willen hebben, dus vloeiende randen, mooi afwerkt (soort van haha)

Is dit mogelijk en hebben we een kenner?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-11-11 om 14.58.46.png
    Schermafbeelding 2020-11-11 om 14.58.46.png
    1,7 MB · Weergaven: 89
  • Schermafbeelding 2020-11-11 om 14.58.54.png
    Schermafbeelding 2020-11-11 om 14.58.54.png
    1,9 MB · Weergaven: 86
  • Schermafbeelding 2020-11-11 om 14.59.02.png
    Schermafbeelding 2020-11-11 om 14.59.02.png
    1,5 MB · Weergaven: 85

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Met mdf is dit vrij eenvoudig. Als je hem gaat schilderen kun je alles wat niet goed is wegplamuren.
Gewoon een rechthoekige doos maken en dan de hoeken met een frees afronden. Hierna de kopse kanten impregneren of met verdunde houtlijm insmeren. Plamuren met staalplamuur gaat ook prima. Dit voorkomt dat de verf erin blijft zuigen. Hierna 2 keer gronden en aflakken. Je voorbeeld lijkt wel beplakt te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Macker

Macker

Nieuw lid
4 nov 2020
17
1
Met mdf is dit vrij eenvoudig. Als je hem gaat schilderen kun je alles wat niet goed is wegplamuren.
Gewoon een rechthoekige doos maken en dan de hoeken met een frees afronden. Hierna de kopse kanten impregneren of met verdunde houtlijm insmeren. Plamuren met staalplamuur gaat ook prima. Dit voorkomt dat de verf erin blijft zuigen. Hierna 2 keer gronden en aflakken. Je voorbeeld lijkt wel beplakt te zijn.
Dank voor je reactie Wim! ik wil een prototype maken van een leuk project alleen maakt het mij niet uit of het mdf is of dus de karton geperste spul haha, wat het goedkoopst is maar ik ging er vanuit dat MDF gewoon geperst karton was.

Ik loop wel tegen een probleem, ik vind alleen MDF Platen dikte 20mm, ik heb 5mm nodig weet jij daar misschien wat op?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
In 5 weet ik niet 4mm en 6mm wel
Moet bij de betere houthandel op voorraad zijn. Probeer anders een Hubo of zoiets. Meubelmakers hebben soms ook rest stukken. Ik weet niet waar je woont maar ik heb in 6mm nog wel een paar stukjes liggen.
Zal ze wel even moeten nameten want ze liggen al een jaar in mijn schuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Macker

Macker

Nieuw lid
4 nov 2020
17
1
In 5 weet ik niet 4mm en 6mm wel
Moet bij de betere houthandel op voorraad zijn. Probeer anders een Hubo of zoiets. Meubelmakers hebben soms ook rest stukken. Ik weet niet waar je woont maar ik heb in 6mm nog wel een paar stukjes liggen.
Zal ze wel even moeten nameten want ze liggen al een jaar in mijn schuur.
Hi Wim, ik woon in Purmerend (Noord Holland)
Ik ben nog steeds opzoek naar mdf maat 5MM 6 zou ook nog kunnen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Van 6mm heb ik nog wat ladebodems liggen. Niet alles is meer vlak maar het grootste probleem is dat Gaanderen wel een behoorlijk stuk uit de buurt is. Het moet bij jouw in de buurt best te krijgen zijn.
Ik zou gewoon een oproep doen op hier op het forum. Post in het matktplein.
 
  • Leuk
Waarderingen: Macker

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.