Perfect afwerken is net alchemie, daar wou ik eens over kletsen.
Mijn doel, vooral bij reactiehout is de maximale dieptewerking tevoorschijn halen die mogelijk is.
Die juweelachtige glans waardoor het hout van vorm lijkt te veranderen terwijl je eromheen loopt.
Je kan zoveel meer bereiken dan door er alleen lak overheen te sausen! Een werkstuk wat met een standaard afwerking 'gewoon goed' is, is met de juiste afwerking een topstuk waar mensen hun ogen niet vanaf kunnen houden. Hier zou meer aandacht aan besteed moeten worden.
Goed, genoeg georeerd.. :roll:
Mijn volgorde is voor het grootste deel:
[1]. 1x Kleurlaag > Gekookte lijnolie, Rauwe tungolie+siccatief+verdunner+Polyurethaanlak, Danish oil voor de donkere tinten en Lemon oil en schellak voor naturel tinten.
[2]. 2x Porie afsluitings laag > Tbv het opbouwen van diepte en glans (Schellak sanding sealer).
[3]. 3-7x De slijtlaag > Altijd een 'whiping varnish' omdat ik met organische vormen werk. Een mix van 50% Poly+50%Lemon oil (Lemon oil 'glijd' beter/langer dan terpentine, heeft een lekkere geur en het is een hardende olie).
Nu heb ik een vraag over de schuurmethode, wat zinvoller en beter is om nóg meer diepte te krijgen in het hout dan ik nu al krijg.
1. Mijn normale methode: Schuren tot 1000, das pas kleurlaag erop, afsluiting en slijtlaag (tussen alle lagen schuren met 1000).
Op deze manier raak je het hout niet meer aan met schuurpapier (behalve opruwen) en heb je
naar mijn idee een helderdere afwerkingslaag dan de onderstaande methode. Overigens, met deze methode heb ik tot nu toe maar 1 probleem gehad, de rest zijn allemaal probleemloos gelukt, en vertonen geen afstotings verschijnselen of falende lagen.
2. Nieuw idee, schuren tot 320, kleurlaag erop, verder schuren tot 500 om elk krasje weg te krijgen, afsluitingslaag erop, verder schuren tot 1000 en de whiping varnish erop. Ik doe nu de kleurlaag erop bij 320 om de olie maximaal de diepte in te trekken, als je hoger gaat smeer je de porien teveel dicht is mijn idee.
Na 320 zie ik nog steeds hele kleine krasjes, dus ik moet doorschuren totdat die 100% weg zijn met 400, en daarna 500.
Vragen: Hecht de schellak voldoende op 500? En zal de whiping varnish voldoende hechten op 1000 grit (immers, door de afsluitinglaag ligt die nu >OP< het hout ipv erin)? Is schuren met 1000 om de onderlagen te 'ruwen' voldoende of moet het groffer? Lager dan 1000 ga ik liever niet, omdat de kans op krassen zo weer groter is, en de diepte werking om zeep helpt. (Ik las trouwens ergens dat het schuren tussen poly lagen onzin is?)
Roept u maar:
Mijn doel, vooral bij reactiehout is de maximale dieptewerking tevoorschijn halen die mogelijk is.
Die juweelachtige glans waardoor het hout van vorm lijkt te veranderen terwijl je eromheen loopt.

Je kan zoveel meer bereiken dan door er alleen lak overheen te sausen! Een werkstuk wat met een standaard afwerking 'gewoon goed' is, is met de juiste afwerking een topstuk waar mensen hun ogen niet vanaf kunnen houden. Hier zou meer aandacht aan besteed moeten worden.
Goed, genoeg georeerd.. :roll:
Mijn volgorde is voor het grootste deel:
[1]. 1x Kleurlaag > Gekookte lijnolie, Rauwe tungolie+siccatief+verdunner+Polyurethaanlak, Danish oil voor de donkere tinten en Lemon oil en schellak voor naturel tinten.
[2]. 2x Porie afsluitings laag > Tbv het opbouwen van diepte en glans (Schellak sanding sealer).
[3]. 3-7x De slijtlaag > Altijd een 'whiping varnish' omdat ik met organische vormen werk. Een mix van 50% Poly+50%Lemon oil (Lemon oil 'glijd' beter/langer dan terpentine, heeft een lekkere geur en het is een hardende olie).
Nu heb ik een vraag over de schuurmethode, wat zinvoller en beter is om nóg meer diepte te krijgen in het hout dan ik nu al krijg.
1. Mijn normale methode: Schuren tot 1000, das pas kleurlaag erop, afsluiting en slijtlaag (tussen alle lagen schuren met 1000).
Op deze manier raak je het hout niet meer aan met schuurpapier (behalve opruwen) en heb je
naar mijn idee een helderdere afwerkingslaag dan de onderstaande methode. Overigens, met deze methode heb ik tot nu toe maar 1 probleem gehad, de rest zijn allemaal probleemloos gelukt, en vertonen geen afstotings verschijnselen of falende lagen.
2. Nieuw idee, schuren tot 320, kleurlaag erop, verder schuren tot 500 om elk krasje weg te krijgen, afsluitingslaag erop, verder schuren tot 1000 en de whiping varnish erop. Ik doe nu de kleurlaag erop bij 320 om de olie maximaal de diepte in te trekken, als je hoger gaat smeer je de porien teveel dicht is mijn idee.
Na 320 zie ik nog steeds hele kleine krasjes, dus ik moet doorschuren totdat die 100% weg zijn met 400, en daarna 500.
Vragen: Hecht de schellak voldoende op 500? En zal de whiping varnish voldoende hechten op 1000 grit (immers, door de afsluitinglaag ligt die nu >OP< het hout ipv erin)? Is schuren met 1000 om de onderlagen te 'ruwen' voldoende of moet het groffer? Lager dan 1000 ga ik liever niet, omdat de kans op krassen zo weer groter is, en de diepte werking om zeep helpt. (Ik las trouwens ergens dat het schuren tussen poly lagen onzin is?)
Roept u maar:

Laatst bewerkt door een moderator: