Maximale diepte in het hout krijgen

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
0
www.youtube.com
Perfect afwerken is net alchemie, daar wou ik eens over kletsen.

Mijn doel, vooral bij reactiehout is de maximale dieptewerking tevoorschijn halen die mogelijk is.
Die juweelachtige glans waardoor het hout van vorm lijkt te veranderen terwijl je eromheen loopt.

Je kan zoveel meer bereiken dan door er alleen lak overheen te sausen! Een werkstuk wat met een standaard afwerking 'gewoon goed' is, is met de juiste afwerking een topstuk waar mensen hun ogen niet vanaf kunnen houden. Hier zou meer aandacht aan besteed moeten worden.

Goed, genoeg georeerd.. :roll:

Mijn volgorde is voor het grootste deel:
[1]. 1x Kleurlaag > Gekookte lijnolie, Rauwe tungolie+siccatief+verdunner+Polyurethaanlak, Danish oil voor de donkere tinten en Lemon oil en schellak voor naturel tinten.

[2]. 2x Porie afsluitings laag > Tbv het opbouwen van diepte en glans (Schellak sanding sealer).

[3]. 3-7x De slijtlaag > Altijd een 'whiping varnish' omdat ik met organische vormen werk. Een mix van 50% Poly+50%Lemon oil (Lemon oil 'glijd' beter/langer dan terpentine, heeft een lekkere geur en het is een hardende olie).


Nu heb ik een vraag over de schuurmethode, wat zinvoller en beter is om nóg meer diepte te krijgen in het hout dan ik nu al krijg.

1. Mijn normale methode: Schuren tot 1000, das pas kleurlaag erop, afsluiting en slijtlaag (tussen alle lagen schuren met 1000).
Op deze manier raak je het hout niet meer aan met schuurpapier (behalve opruwen) en heb je
naar mijn idee een helderdere afwerkingslaag dan de onderstaande methode. Overigens, met deze methode heb ik tot nu toe maar 1 probleem gehad, de rest zijn allemaal probleemloos gelukt, en vertonen geen afstotings verschijnselen of falende lagen.

2. Nieuw idee, schuren tot 320, kleurlaag erop, verder schuren tot 500 om elk krasje weg te krijgen, afsluitingslaag erop, verder schuren tot 1000 en de whiping varnish erop. Ik doe nu de kleurlaag erop bij 320 om de olie maximaal de diepte in te trekken, als je hoger gaat smeer je de porien teveel dicht is mijn idee.
Na 320 zie ik nog steeds hele kleine krasjes, dus ik moet doorschuren totdat die 100% weg zijn met 400, en daarna 500.
Vragen: Hecht de schellak voldoende op 500? En zal de whiping varnish voldoende hechten op 1000 grit (immers, door de afsluitinglaag ligt die nu >OP< het hout ipv erin)? Is schuren met 1000 om de onderlagen te 'ruwen' voldoende of moet het groffer? Lager dan 1000 ga ik liever niet, omdat de kans op krassen zo weer groter is, en de diepte werking om zeep helpt. (Ik las trouwens ergens dat het schuren tussen poly lagen onzin is?)

Roept u maar:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
0
Barendrecht
Hallo Wouter

Ik heb geen verstand van afwerken en werk eigenlijk altijd met glidza. Maar jouw alchemie trukendoos is zo te zien net geopend. Die eerst foto is dat een vlak stuk hout of zijn het meer de golven/ nerven waar je als het ware op kijkt ?

Hartelijke groet Hugo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
0
www.youtube.com
armadaman zei:
Die eerst foto is dat een vlak stuk hout of zijn het meer de golven/ nerven waar je als het ware op kijkt?

Het is een vlak stuk hout (niet van mij overigens) die op zo'n manier afgewerkt is dat het lijkt alsof er reliëf in zit. Dat effect probeer ik te verbeteren.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
0
Om diepte te creeëren moet je penetratie vermogen hebben en vanaf korrel 180 begin je de hout poriën af te sluiten wat penetratie bemoeilijkt.

En hechtingsproblemen zijn niet ver om de hoek. Probeer eens op een staaltje, laat alles goed drogen en doe dan de plakband test. Maak een rooster of 1mm van elkaar evenwijdige lichte insnedes met een scheermesje of zo, plak er vervolgens schilderstape op, goed aandrukken/wrijven en dan de tape er snel af trekken. Als er een hectingsprobleem is zal je afwerkingsprodukt ervan af trekken, als de randen van de snedes strak blijven heb je een goede hechting.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
0
Oh ja, vergat ik nog. De ultieme manier om hout voor te bereiden is trouwens met een handschaaf, geen schuurpapier kan dit benaderen. Daarna nog polijsten met schaafkrullen ?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.371
0
44
zwolle
Dit wordt een zeer interessant topic. Tot op heden smeer ik Shellawax op alle gedraaide voorwerpen en Danish Oil op mijn kistjes e.d. De reden? lekker makkelijk maar vaak krijg ik niet het gewenst effect.

Op een bubinga-frontje heb ik allemaal donkere vlekken en dat had vast voorkomen kunnen worden.

Nu moet gezegd worden dat ik het afwerken niet echt het meest prettige deel vind van het project. :D
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Wow is dit echt een vlak stuk hout?

Ik zou zweren dat het een mooie krul uit een zeer scherpe schaaf was!!!

Inderdaad lijkt dit mij een zeer interessant topic te worden.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.956
17
www.arstorno.nl
Wouter in de gitaarbouw wordt dit met soortgelijk hout ook wel gedaan. Ik kan me herinneren dat 1 keer licht wordt gebeitst - drogen - licht schuren en opnieuw beitsen. Door de golfstructuur zal de beits de eerste keer onregelmatig intrekken en de golven volgen. Door eerst weer te schuren en daarna een tweede keer te beitsen wordt het golfeffect versterkt.
Ik heb geprobeerd voor jouw dat artikel weer te vinden maar zonder resultaat. Maar ja een proefstukje is nooit weg.
Ik schuur vaak tot korrel 800 - 1000 - 1200 en breng daarna draaiend shellac op. Door het draaien en een doek er tegenaan wordt de shellac warm en impregneert als het ware. In ieder geval op de draaibank. Wellicht kan het ook met een dot katoen op de boormachine??
Succes overigens en een mooi stuk hout. Zonde dat het daar ligt ;) .
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.956
17
www.arstorno.nl
Hallo Wouter, nog even weer. Heureka gevonden.
Zoekfunctie: "gitaar" intikken en daarin een reactie van Jaap over afwerken van canadees esdoorn. Dit aanklikken en je krijgt zijn gehele tekst met verwijzing naar een youtube filmpje.
Ben benieuwd naar je resultaat.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Hoera!!!!!!!! eindelijk iemand die echt nadenkt over schuuren van kaal hout!!!!!!

Ik heb het op dit forum al een aantal keren gezecht. KAAL hout dat word afgewerkt met lak of dekkende verf nooit schuren met een korrel hoger dan 180, bij beits en olie kun je doorgaan tot korrel 320. Na het aanbrengen van de eerste laag kun je rustig doorschuren tot een hoge korrel maar op kaal hout schuur je alle porien dicht en krijg je zoals woodie al zei een hechtings probleem.

Mvg geert schoonhoven
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
0
www.youtube.com
jan pranger zei:
Hallo Wouter, nog even weer. Heureka gevonden.
Zoekfunctie: "gitaar" intikken en daarin een reactie van Jaap over afwerken van canadees esdoorn. Dit aanklikken en je krijgt zijn gehele tekst met verwijzing naar een youtube filmpje.
Ben benieuwd naar je resultaat.
vr.gr. Jan Pranger.

Dank Jan, ik heb het filmpje gevonden!

Hubert. zei:
en een dikke laag lak polijsten? :?

Een dikke laag lak of PU lak gaat in mijn specifieke geval niet werken omdat ik met zeer onregelmatige vormen en hout werk, en daardoor nachtmerries krijg van alle druipers en overgeslagen plekken waar ik slecht bij kom (zit geen 'kant' aan, dus het hele object moet in één keer). Vandaar dat ik alleen vernissen kan gebruiken.

Geert Schoonhoven zei:
Ik heb het op dit forum al een aantal keren gezegd. KAAL hout dat word afgewerkt met lak of dekkende verf nooit schuren met een korrel hoger dan 180, bij beits en olie kun je doorgaan tot korrel 320. Na het aanbrengen van de eerste laag kun je rustig doorschuren tot een hoge korrel maar op kaal hout schuur je alle poriën dicht en krijg je zoals woodie al zei een hechtings probleem.

Bij een nitro lak snap ik dat (gebruik dat spul ook nooit), maar hoe zit het met vernissen?? Dus oliën gemengd met polyurethaanlak. Gelden daar dezelfde regels voor? En wat na de 320 fase? Dan zit de kleurlaag erop, dan 2 lagen schellak om af te sluiten, schuren tot 500 en daarna de laatste lagen vernis (PU lak+olie), gaat dat dan wel hechten op 500 geschuurde schellac?

henkverhaar zei:
Eh en als je lakt (jachtlak op fenolbasis - het gaat om handvatten van scheerkwasten) over een laag, uitgeharde, lijnolie heen?

Hmmm het zou kunnen mits de lijnolie volledig(!) is uitgehard, maar om scheldpartijen te vermijden zou ik toch de lijnolie afsluiten met schellak (sanding sealer), en daarover heen de jachtlak doen (alles hecht op schellak, mooi spul).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
3.313
17
Nijswiller
www.zwemfotoos.nl
Eh ik weet dat vernis over lijnolie kan, als de lijnolie redelijk gepolymeriseerd is, het ging mij eigenlijk om het schuren. Ik schuur normaal op de draaibank tot en met korrel 400, dan olie, en uitsluitend voor dingen die onder water gebruikt moeten worden, daaroverheen een aantal lagen jachtlak (behalve bij pokhout...)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
0
www.youtube.com
Wauw, dit is pas houtporno.. :shock: :shock: :shock:

Fantastich, wat een tekeningen. Als ik ooit zulk hout te pakken krijg ga ik er waarschijnlijk eerst een lange tijd tegen de kale plank aankijken, voordat ik er iets mee durf te doen. :shock:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.371
0
44
zwolle
...kwijl......kwijl.........slurp......kwijl......Dat is een mooi stukje hout!!! De rest van het gereedschap ziet er ook goed uit. Die "duwhoutjes"komen me bekend voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.