Het is alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst over de lamp.
De gebogen delen zijn mooi symmetrisch uit de klemmen gekomen. De hoek is dicht genoeg bij haaks om goed mee te kunnen werken.
Hierna heb ik het stuk esdoorn gemaakt waarin de verlichting (dimbare ledstrips) moeten komen. Op de kolomboor met een forstnerbit het grove werk gedaan, daarna met een beitel strak gemaakt. Dit onderdeel vervolgens verlijmd met de gebogen delen. Door de schuinte van het geheel was nogal een constructie nodig om het geheel te klemmen zonder het te laten verschuiven.
Hierna ben ik met de voet bezig gegaan. Deze is uit dezelfde combinatie van noten en esdoorn gemaakt, met een vergelijkbare vorm als de kop. De gaten waardoor de staanders worden bevestigd waren wel een uitdaging om te maken, want de hoek moet kloppen om de staanders uiteindelijk verticaal te krijgen. Ik ga uiteindelijk het de voet en de staanders aan elkaar klemmen met een tweetal wiggen.
Gisteravond heb ik het uiteinde van een van de twee staanders nogmaals gestoomd om de tordering symmetrisch te krijgen. Er zat een verschil van ca 20 graden tussen de twee delen.
Hierbij heb ik de voet gebruikt als “mal” waarbij ik het geheel op de achterzijde heb laten rusten om de achterkant van de voet en de staanders parallel te krijgen.
Het grootste deel van het houtwerk is hiermee klaar.
Wat nog moet gebeuren is:
- Afwerken notenhout in de kop
- Definitieve bevestiging van staanders in voet
- Ledstrips in de kop plaatsen en solderen, mat plexiglas eroverheen
- Dimmer in de voet
- Knop maken voor de dimmer
- bedraden
- Schuren
- Oliën
Groetjes,
Tom
PS. Door de groothoeklens van mijn telefoon lijkt op de foto de kop erg groot tov de voet. Dit is in de praktijk juist andersom