Massief hout torderen voor staande lamp

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Heb je er ook rekening mee gehouden dat het hout een stukje terug veert na ontdoen van klemmen?
 

PascalP

Nieuw lid
25 apr 2014
19
0
Volgens mij staat dit in het verkeerde forum: valt dit niet onder hout draaien?? :p

Knap werk! Ben erg benieuwd naar het vervolg.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nog niet eerder zoiets gezien.
Had niet verwacht trouwens dat het torderen zo licht zou gaan, dit zal per houtsoort verschillen misschien?
Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat wordt, succes verder.

Willem
 
P

Pel

Guest
Zeker niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan, ziet er mooi uit dat getorst hout. Zou m.i. ook mooi zijn als verbinding onder een tafel tussen de poten onderling kruislings?

Groet Pel.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
@3dmatzer: Ja, daar heb ik in zekere zin rekening mee gehouden. Aangezien ik geen informatie kon vinden over of deze bewerking uberhaupt mogelijk was, is het allemaal wat giswerk, maar ik hoop dat de terugvering ongeveer 45 graden gaat zijn. Dit komt estetisch goed uit, en zou ook qua stijfheid van de totaalconstructie de mooiste uitkomst zijn. Maar ik neem het zoals het komt, uiteindelijk maak ik de verbinding met de voet pas als de gehele bovenkant klaar is.

Waar ik me meer zorgen over maak is het verschil in terugvering tussen de 2 onderdelen. De "bron" van de latten was een dosse gezaagde plank van 50mm dik , waar ik een strook van 80mm breed uit gezaagd heb, die ik vervolgens in tweeën gezaagd heb. De delen komen dus wel uit dezelfde "omgeving in de boom" maar het blijft hout, dus exact gelijk is het niet. Dit zou nog wel eens tot verschillen kunnen leiden. Maar goed, dat is speculatie. Ik ga het woesdag zien als ik het uit het frame haal.

Ik heb net even twee stalen strips opgehaald om de buitenradius van de kromming onder compressie te houden tijdens het buigen. Ik hoop dat ook dat goed gaat, aangezien ik alleen het uiteinde van het bovenste deel van de latten kan opsluiten tijdens het klemmen. Het beginpunt van de kromming zal op klemming moeten worden vastgehouden. En dit te klemmen deel moet weer NIET gestoomd worden, aangezien dan het klemmen het hout zou pletten. Ik merkte bij het torderen ook al dat de handgrepen die ik gemaakt heb het hout wat indeukten en zoals gezegd kwam daar niet erg veel kracht bij kijken. Deze deukjes verdwijnen wel bij het schuren, dus zijn geen probleem, maar klemmen op het gestoomde hout, ook met een stuk beschermhout ertussen gaat waarschijnlijk niet goed (en de klemkracht verdwijnt natuurlijk ook als het hout wijkt...)

Er zitten nog wat uitdagingen in dus :)

Ik ga proberen thuis nog voor woensdagavond een mal te maken om het buigen in uit te voeren, zodat ik woensdag weer kan stomen. Als dat tijdtechnisch niet lukt wordt het in het nieuwe jaar ivm de kerstvakantie waarin het kunstencentrum gesloten is. Ook van het buigproces zal ik weer wat foto's plaatsen als het zover is.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Het ziet er een beetje uit alsof het onmogelijk is, en dit bedoel ik zeker in positieve zin. Ik ben benieuwd hoe dit project verder zal verlopen!
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Vraag over buigen

Ik heb hetvolgende in gedachten als opstelling om in te buigen:
bendy.jpg

In het grijs een stalen strip, stopblokje op het eind (vast aan het staal), klemblokje aan het begin van de radius (die staal , werkstuk en mal aan elkaar klemt; waarschijnlijk met wat schuurpapier ertussen om glijden te voorkomen).

Heeft iemand enig idee met hoeveel terugvering ik rekening moet houden? Met andere woorden; als ik uiteindelijk 90 graden wil buigen, hoeveel graden moet de boog van de mal dan zijn?

Ter info: Het hout (noten) is 15mm dik, de binnenradius is 150mm
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
mij is altijd verteld dan je rekening moet houden met een terugvering van 10%. maar dit zal per stuk hout verschillen gezien ieder stuk anders is.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, andere zullen vast en zeker meer wijsheid kunnen geven.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Buigen geslaagd

Gisteravond heb ik de getordeerde stukken uit de mal gehaald. De terugvering viel me ontzettend mee. Als het 10 graden was, is het veel.

Van wat restjes vurenhout heb ik 2 buigmallen gemaakt om de curve bovenin de lamp te buigen.
DSC_0264.jpgIMG-20151216-WA0004.jpg
Na het hout ongeveer 50 minuten in de stoombuis gehad te hebben heb ik het in de mal geklemd en gebogen.

Het buigen ging zwaarder dan het torderen, maar lukte goed.
In dit Filmpje kan je het buigproces zien (let niet op de editing, die is afwezig :))

En alles in de klemmen:
IMG-20151216-WA0003.jpgDSC_0268.jpg

Groetjes,

Tom
 

Bijlagen

  • DSC_0269.jpg
    DSC_0269.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 351
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ziet er goed uit!, nog wel één vraagje, nu je ze uit de klemmen hebt, is de hoek van het buiten nu wel een totaal van 90 graden?
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
@lhoornweg:
Ik heb het nog in de klemmen zitten, dus ik weet het nog niet. Ik heb de mallen een iets grotere hoek dan 90 graden laten maken, in zou voor het ontwerp een hoek van iets meer dan 90 graden minder storend vinden dan een hoek van iets meer dan 90 graden.

Tijdens het stomen van het te buigen deel is een klein beetje van de torsie weer verdwenen (ik heb het getordeerde deel zoveel mogelijk buiten de stoomkast gehouden) dus het zou kunnen dat ik nog wat moet bijwerken wat betreft de verdraaiing. Maar ook daar kom ik wel uit. Het deel van het hout dat eventueel nog wat nagebogen moet worden is klein, dus daar valt wel een constructie voor te bedenken. Dit zal ik waarschijnlijk pas gaan doen als ik de rest van de lamp al in elkaar heb zitten, als het al nodig is.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zat zojuist je draadje nog eens door te lezen en begon ik mij af te vragen, welke techniek wil je in de lamp gaan verwerken? en hoe wil je er voor gaan zorgen dan de bekabeling onzichtbaar wordt?
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik wil er ledjes in verwerken. Weet nog niet of ik kant en klare strips pak, of even met de soldeerbout aan de knutsel ga. Wat betreft de bedrading zit ik ook nog in dubio. Ik kan de draden in de zijkant van de planken inleggen (zagen met een dremel op handmatig met beiteltje) De andere optie is voor mooie bedrading gaan. Die vol in het zicht blijft... Ik heb nu 2 weken om erover na te denken
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Qua zichtbare bedrading zou ik voor de ouderwetse stijl gaan. Zo'n snoer dat een katoen gevlochten omhulsel heeft. Die dingen zijn bij Loods5 te koop met een porseleinen fitting. Ga je voor een dunnen draad onzichtbaar zou ik idd een sleufje maken in de zijkant en die met bijv. een essen bies weer dichten. Werkt mooi contrasterend.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Waarom de draad niet midden tussen de 2 poten laten lopen door een messing buisje?
Lijkt mij mooi
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Het is alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst over de lamp.

De gebogen delen zijn mooi symmetrisch uit de klemmen gekomen. De hoek is dicht genoeg bij haaks om goed mee te kunnen werken.
Hierna heb ik het stuk esdoorn gemaakt waarin de verlichting (dimbare ledstrips) moeten komen. Op de kolomboor met een forstnerbit het grove werk gedaan, daarna met een beitel strak gemaakt. Dit onderdeel vervolgens verlijmd met de gebogen delen. Door de schuinte van het geheel was nogal een constructie nodig om het geheel te klemmen zonder het te laten verschuiven.DSC_0313.jpg
DSC_0320.jpg

Hierna ben ik met de voet bezig gegaan. Deze is uit dezelfde combinatie van noten en esdoorn gemaakt, met een vergelijkbare vorm als de kop. De gaten waardoor de staanders worden bevestigd waren wel een uitdaging om te maken, want de hoek moet kloppen om de staanders uiteindelijk verticaal te krijgen. Ik ga uiteindelijk het de voet en de staanders aan elkaar klemmen met een tweetal wiggen.
DSC_0308.jpgDSC_0314.jpgDSC_0318.jpg
Gisteravond heb ik het uiteinde van een van de twee staanders nogmaals gestoomd om de tordering symmetrisch te krijgen. Er zat een verschil van ca 20 graden tussen de twee delen.
DSC_0321.jpg
Hierbij heb ik de voet gebruikt als “mal” waarbij ik het geheel op de achterzijde heb laten rusten om de achterkant van de voet en de staanders parallel te krijgen.
DSC_0350.jpgDSC_0351.jpg
Het grootste deel van het houtwerk is hiermee klaar.
Wat nog moet gebeuren is:

- Afwerken notenhout in de kop
- Definitieve bevestiging van staanders in voet
- Ledstrips in de kop plaatsen en solderen, mat plexiglas eroverheen
- Dimmer in de voet
- Knop maken voor de dimmer
- bedraden
- Schuren
- Oliën
Groetjes,
Tom

PS. Door de groothoeklens van mijn telefoon lijkt op de foto de kop erg groot tov de voet. Dit is in de praktijk juist andersom :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.