Maslow4 CNC

Justus

Nieuw lid
25 jun 2019
15
3
Nunspeet
Dit project heb ik net gebacked: https://www.kickstarter.com/projects/maslow4/maslow4-affordable-compact-large-format-cnc-router
Leuke kickstarter van 2 heren die zichzelf al een paar keer eerder hebben bewezen (succesvolle leveringen van eerdere varianten van deze CNC router). En schijnbaar een hele verbetering t.o.v. de vorige Maslow CNC met 2 kettingen i.p.v. 4 riemen nu.

Mochten er meer mensen zijn die dit project backen dan kunnen verzendkosten (>100 euro) gedeeld worden, dat scheelt weer. In dat geval graag een PM. Sowieso leuk om daarna ervaringen uit te wisselen!
Kickstarter loopt nog tot eind deze maand.

NB: misschien is dit niet de juiste plek op het forum, maar kon geen betere plek vinden (kan evt. ook naar de gezamenlijke inkoop thread).

Groeten,
Justus
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en derTim16

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Interessant ding, eerder dacht ik dat ie nogal toegespitst was op mensen in de US (is er iemand hier die hem gebruikt?), maar gaaf.
Geen ruimte voor, en het meeste wat ik maak is aanzienlijk kleiner, maar zeg maar 750 euro zonder spindel is goed te doen.
 

teunwille

Nieuw lid
27 jun 2023
4
0
Bodegraven
Interessant, mag ik vragen wat je plan is met deze CNC router en waarom je niet heb gekozen voor een traditionele CNC router of bijvoorbeeld de Shaper Origin?

groeten,

Teun
 

Justus

Nieuw lid
25 jun 2019
15
3
Nunspeet
Interessant ding, eerder dacht ik dat ie nogal toegespitst was op mensen in de US (is er iemand hier die hem gebruikt?), maar gaaf.
Geen ruimte voor, en het meeste wat ik maak is aanzienlijk kleiner, maar zeg maar 750 euro zonder spindel is goed te doen.
Hm ik denk dat 'ie daar zeker populairder is dan in Europa, maar ook hier zie je ze af en toe in fora voorbij komen (althans, de vorige versie, Maslow / MakerMade). Het is trouwens een open source project, dus iedereen kan 'm zelf maken :) Maar ik ga liever voor een compleet geassembleerde kit.
 

Justus

Nieuw lid
25 jun 2019
15
3
Nunspeet
Interessant, mag ik vragen wat je plan is met deze CNC router en waarom je niet heb gekozen voor een traditionele CNC router of bijvoorbeeld de Shaper Origin?

groeten,

Teun
Ik wil volledige platen (122x244cm) kunnen verwerken, en heb daarvoor geen (betaalbare) oplossing gevonden. Uiteindelijk zal ik het alleen gebruiken voor wat prototype werk, mocht dat leiden tot een product dan zal ik het uitbesteden naar een partij met een professionele portaal CNC. Ook fijn dat het allemaal in een verhuisdoos past als je ermee klaar bent (aangezien ik de vloer van mijn werkplaats gebruik als werkvlak; uiteraard met spoilerboard ;-)
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik werk met de machine die na de Maslow kwam, de Makermade M2, en dat functioneert prima. Groot voordeel is de vrijwel verticale opstelling waardoor zelfs een machine waarmee je een hele plaat (122x244cm) kunt frezen, niet zo veel werkplaats in beslag neemt. Zie ook mij Thread:

Makermade M2 gebouwd​

 

jorisvh

Post veel
wow, dat ziet er interessant uit.
de originele Maslow had ik nogal snel genegeerd omdat het opzet met 2 kettingen en 2 bakstenen me te basic leek om goeie nauwkeurigheid te (blijven) garanderen.
na het lezen van het draadje van @ErnstKuhne Makermade M2 gebouwd blijkt dat dat misschien te snel was.

in deze setup met 4 tandriemen heb ik hoe dan ook meer vertrouwen, toch maar eens de sprong wagen misschien.
bedankt voor het delen, @Justus.
 

jorisvh

Post veel
ondertussen is de Maslow4 kickstarter afgelopen met een dikke 1400 backers.
ik heb me ook nog aangesloten.
de ontwikkeling loopt nu verder met het ingezamelde geld. feb ‘24 wordt verzending uit de US verwacht.
spannend!

ondertussen beginnen denken aan een frame voor de opstelling met aanhechtingspunten voor de 4 riemen. ik ga voor quasi verticaal om vloeroppervlakte te sparen.
en op zoek naar een goeie deal voor de dewalt 26200 router waar ie voor ontworpen is (tenzij de veelgevraagde adapter voor de Makita RT0700, evt 3D geprint, er nog komt).

dit moet een 2,5D CNC voor 2.440*1.220 platen worden voor <1.000€ incl.
600€ kickstarter set + 220€ router + wat materiaal voor het frame.

als het concreter wordt, zal ik verslag uitbrengen.

hebben er, naast @Justus , nog forumleden toegehapt?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
hebben er, naast @Justus , nog forumleden toegehapt?

Yep, zit in batch #3 als het goed is. Heb overigens ook de eerste variant met bakstenen :cool:

Ik zie ook vermeldingen van Makermade M2 hier. Bar zegt hierover trouwens: "They're a knock off of my old design so it's closely related, but a totally separate company" in de comments
Desalniettemin gaat het om het plezier dat je er van hebt uiteraard.

Dus mijn eerste versie (zoals deze uitvoering nu nog laat zien) komt te koop :)
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Bar zegt hierover trouwens: "They're a knock off of my old design so it's closely related, but a totally separate company"
ondertussen is daarover nogal wat commotie geweest nav een filmpje op YouTube waarin Bar de situatie “uitgelegd” heeft.
dat Makermade en Maslow volledig aparte bedrijven zijn is zeker.
na de eerste kickstarter heeft Bar besloten om zelf geen Maslow kits meer te verkopen en hardware design en software open source ter beschikking te stellen zodat wie wilde zelf een Maslow kon bouwen.
2 Amerikanen, zijn toen , in overleg en met steun van Bar, begonnen om kits te verkopen onder de naam Makermade. na verloop van tijd zijn ze met een Chinees bedrijf in zee gegaan om de kits te produceren en verzenden. op 1 of andere manier hebben ze schulden opgebouwd en hebben ze Makermade aan dat bedrijf moeten verkopen. op dit moment werkt een Amerikaan voor Makermade in China die de boel regelt.
er zijn in tussentijd upgrades aan het design gebeurt (M2, …).
mij leek het dat Bar zich vooral ergert aan het feit dat Makermade de naam Maslow gebruikt, geen credits geeft aan de originele ontwerpers en twijfelachtige technische claims maakt over verbeteringen tov het origineel.
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
ondertussen is daarover nogal wat commotie geweest nav een filmpje op YouTube waarin Bar de situatie “uitgelegd” heeft.
dat Makermade en Maslow volledig aparte bedrijven zijn is zeker.
na de eerste kickstarter heeft Bar besloten om zelf geen Maslow kits meer te verkopen en hardware design en software open source ter beschikking te stellen zodat wie wilde zelf een Maslow kon bouwen.
2 Amerikanen, zijn toen , in overleg en met steun van Bar, begonnen om kits te verkopen onder de naam Makermade. na verloop van tijd zijn ze met een Chinees bedrijf in zee gegaan om de kits te produceren en verzenden. op 1 of andere manier hebben ze schulden opgebouwd en hebben ze Makermade aan dat bedrijf moeten verkopen. op dit moment werkt een Amerikaan voor Makermade in China die de boel regelt.
er zijn in tussentijd upgrades aan het design gebeurt (M2, …).
mij leek het dat Bar zich vooral ergert aan het feit dat Makermade de naam Maslow gebruikt, geen credits geeft aan de originele ontwerpers en twijfelachtige technische claims maakt over verbeteringen tov het origineel.
Ik heb het verhaal gevolgd, mijn eerste reactie was eigenlijk; 'waarom moet dit op deze manier', in een YT video. Volgende reactie was; 'wat zeur je nou; je hebt het zelf open source gemaakt'. Uiteindelijk zal er in de gesprekken wel te vaak het woord 'lawyer' gevallen zijn...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.