Het bouwen van het frame
(dat moet heel precies)
De kit die je koopt bevat vooral onderdelen voor de besturing van het geheel (Arduino aansturing van de motoren, de motoren zelf en kettingen en een slede en een Z-as mechanisme etc). Voor het frame bevat de kit heel weinig: 4 beugels die je nodig hebt voor het maken van het frame, 2 beugels om de motoren te monteren en een beschrijving van hoe je zo'n frame kunt maken.
Je kunt zelf kiezen welk formaat frame je maakt, afhankelijk van de ruimte die je hebt en de behoefte aan te frezen oppervlak. Ik heb gekozen voor de maximale grootte: hiermee moet je precies een standaardmaat plaatmateriaal 244x122cm helemaal kunnen bestrijken.
Je moet dan wel ook langere kettingen bijbestellen: de standaard opstelling gebruikt kettingen van 11 feet en kan een minder groot oppervlak bestrijken, ik heb de 15 feet lange kettingen bijbesteld.
In bovenstaande zie je al dat ik ineens in engelse maten ga praten..... dat doet de documentatie ook.
Dan de documentatie: die beschrijft niet wát je bouwt maar vooral hoe je moet bouwen en dat echt op een manier zodat je pas na het bouwen weet wat het is geworden en daarbij wordt er helemaal uitgegaan van amerikaanse bouwmaterialen waarvan de (standaard?) maten niet worden gegeven.
Een voorbeeld: de beschrijving gaat uit van balken van 2 inch bij 4 inch maar zegt er niet bij of dat de geschaafde versie of de ruwe maat is. Nu spreken wij hier ook van een 2x4inch bal en geschaafd is die 96x44mm maar die maat was te breed voor de bijgeleverde beugels. Nu is dat niet zo'n probleem maar ook de overige maatgeving is vaak afhankelijk van de gebruikte netto dikte.
Toch is het uiteindelijk vrij makkelijk te omschrijven wat je moet bouwen:
- een zo vlak mogelijke tafel van ruim 244x122cm die perfect haaks is en perfect waterpas in de hoogte en precies 15 graden achterover helt.
- daarboven, op 50 cm boven het verlengde van dat schuine vlak en eveneens onder 15 graden én ongeveer 14cm boven dat vlak maar dus wel evenwijdige eraan: een balk waaraan de motoren worden bevestigd.
Die balk en dat vlak moeten allebei perfect waterpas, perfect haaks, perfect paralel en perfect op hun midden uitgelijnd staan.
Ik maakte het skelet van hele frame van 2x4" = 44x96 vuren balken, die ik netjes recht schaafde en terugschaafde naar 44x90mm.
De bovenbalk werd ruim 12 feet lang omdat de motor beugels op precies 12 feet uit elkaar gemonteerd moeten worden. De beugels voor het frame kun je gebruiken om de schuinte van 15 graden te realiseren
Ik maakte het frame zo, dat de bovenbalk en de bovenkant van het schuine vlak aan de muur zijn bevestigd, terwijl de tafel zelf (die uit 2 delen bestaat) demontabel op de grond is bevestigd en demontabel (met eiersluitingen) tegen de gemonteerde balk. Ik deed dat omdat ik zo mijn plano lijmopstelling (die aan de zelfde muur is bevestigd) kan blijven gebruiken.
Hieronder plaatjes.
Belang van de precisie:
In de belangrijkste stap van het installatie: de callibratie, waarmee je de machine leert zich helemaal in te regelen en de vereiste precisie in het frezen te bereiken, blijkt dat de gemaakte tafel en zijn maten gebruikt worden om de machine te leren hoe hij precies op de milimeter nauwkeurig in iedere richting kan kan bewegen.
Je geeft de hoogte en breedte van de tafel aan en je laat hem die opzoeken.... uiteindelijk gaat hij naar alle hoeken en moet je hem steeds vertellen hoeveel hij er naast zat, dan past hij dat weer aan, totdat hij precies de hoeken van je tafel kan aanwijzen.
Als er ergens een afwijkinkje in je frame zit : zelfs een milimeter op de hele lengte van de tafel of de balk,
raakt het ding in de war en krijg je hem niet gecallibreerd....... daarvan vind je heel wat voorbeelden op het internet.... en dan freest hij nooit precies genoeg en gaat zelfs onvoorspelbaar reageren..
Ik had bijvoorbeeld de machine gecalibreerd op een plaat MDF uit de bouwmarkt en de machine klaagde na lang calibreren steeds dat mijn frame "skew"was en daardoor niet te calibreren. Toen ik vervolgens de plaat ging nameten, bleek deze aan de onderkant 1 mm breder dan aan de bovenkant en nadat ik dat had verholpen, lukte het bwel.
Mij is het gelukkig nu wel gelukt: ik haal nu een precisie van 1.1 mm gemeten over het hele oppervlak.
Gebruik maken van een goede kruislijnlaser helpt geweldig om het allemaal in de ruimte goed uitgelijnd te krijgen, naast uiterraard gewoon secuur werken maar dat is de meeste meubelmakers hier wel gegeven. Kortom: het is best goed te doen, ook voor een geoefende hobby-meubelmaker.

Mijn frame: bovenkant hangt aan de muur, onderkant scharniert op klossen op de vloer naar voren en kan dan verwijderd worden
Het frame volgens bouwplan van Makermade: kan zelfstandig staan maar lijkt me minder stabiel
In allerlei Forums vind je overigens nog veel varianten waaronder stalen en alluminium frames die er erg professioneel uitzien