Makermade M2 gebouwd

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Afgelopen week heb ik, na de aanschaf van de Makermade M2 op black friday afgelopen jaar, eindelijk het frame en de hele set-up van deze CNC-opstelling gebouwd. Gisteravond mijn eerste proefrun gedaan en...... Hij doet het en verbazend netjes voor zo'n grote opstelling waarin de frees aan kettingen hangend wordt voortbewogen.
Ik ben van plan mijn ervaringen hier te delen
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Begin van het verhaal:

Ooit, ongeveer een jaar geleden, zag ik op Woodworking/Marktplein een advertentie waarin een Makermade M2 CNC werd aangeboden.... ik had geen idee wat het was en het feit dat hij als nieuw en nog in de doos werd verkocht was geen aanbeveling maar ik heb hem toch gegoogled...... en niet gekocht.

Ik was wel erg gebiologeerd door het principe: een soort schijf waarop je een bovenfrees monteert en die mbv kettingen over een schuin oppervlak wordt bewogen.... zou dat kunnen werken?

Idee een tijdje geparkeerd maar bleef knagen..... op dit Forum gevraagd naar ervaringen maar het bleef geheel stil; ook de toenmalige verkoper nog een berichtje gestuurd maar ook daar.... ijzingwekkende stilte....

Ik had me inmiddels wel geabonneerd op een Faceboook groep en op een nieuwsbrief van Makermade zelf en bleef op de hoogte.

Afgelopen November kreeg ik een nieuwsbrief met de opmerking dat Makermade al zijn producten rond Black Friday met 25 % korting verkocht en dat trok mij over de streep...... ik ging er een kopen....

Goed plan maar hoe doe je dat? zoiets importeren uit Amerika .... wat moet je hebben, welke transport- en douanekosten komen erbij en hoe regel je dat allemaal en is het verstandig om ook de freesjes en bovenfrees erbij te komen, die allemaal met inchmaten etc werken?

Ik ben eruit gekomen... en zal dat in een volgende bericht gedetailleerd uit de doeken doen
 
Laatst bewerkt:

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Wat is het, zo'n Makermade M2, en wat heb je nodig:

De Makermade M2 is de electronica, de software en wat hardware die ervoor zorgen dat je een (niet meegeleverde) bovenfrees op een vrijwel verticaal vlak (15 graden schuin) over een oppervlak van 244cmx122 computergestuurd kunt laten bewegen, gestuurd in zowel de x-as (breedte) de y-as (hoogte) als de z-as (de diepte).
Hiermee kun je een zogenaamde 2,5D freesopstelling maken die een flinke oppervlak kan bestrijken maar relatief weinig vloeroppervlak in je werkplaats kost en aanzienlijk goedkoper is dan bijvoorbeeld portaalfrezen met een even groot bereik.

Om dat echt voor elkaar te krijgen moet je nog
- een frees"tafel" maken (Het Frame) waarvoor je hout e.d. moet kopen
- een frees aanschaffen die past in de meegeleverde slede
- freesjes kopen die daar weer in passen
- software zien te krijgen waarmee je je ontwerp kunt maken en waarmee je zogenaamde Gcode kunt genereren. Je krijgt alleen de software die op basis van die Gcode de freesbewegingen kan laten uitvoeren. De motor van de frees zelf (aan/uit, hoger of lager toerental) wordt niet aangestuurd, moet je zelf handmatig instellen.

Daarnaast biedt Makermade uiteraard documentatie en tips en trucs om dat allemaal samen te kunnen laten werken en de mogelijkheid om lid te worden van de bijbehorende community met Forums e.d.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Wat heb ik uiteindelijk gekocht en wat kostte het:

- Bij Makermade in Ameika kocht ik de Makermade M2 kit, die, zoals gezegd de hardware bevat: 3 motoren, voor resp d x-, y- en z-as, een grote ronde "slede" waarop een constructie komt die jouw frees vasthoudt en zorgt dat deze in de diepte kan worden aangedreven, basis hardware om met zelf te kopen hout een frame te bouwen, kettingen en bevestigingsmiddelen voor de motor en de aandrijving van de slede.
Tevens bevat de set 3 verschillende 1/8inch freesjes, een soort minicomputerje (gebaseerd op Arduino) dat de aansturing van de motoren verzorgt en een usb-stick met wat software.
- tevens kocht ik bij hen een set verlengde kettingen (15 feet ipv 11 feet omdat je daarmee de volle oppervlakte van een standaard plaat 224x122cm moet kunnen bestrijken.
Totale kosten bij Makermade: €935,93 voor de spullen en 93,95 voor het verzenden = €1.029,88.
overmaken ging gewoon via ideal

Invoerrechten etc
Nu wist ik dat daarbij ook nog invoerrechten en douanekosten en BTW zouden komen maar ik had geen idee hoeveel dat zou worden. Ik heb gezocht in douanetabeel en zelf met de Douane helplijn gebeld maar het bleef spannend tot ik van Fedex (de transporteur) uiteindelijk de rekening kreeg: 213,85 Euro, waarvan het grootste deel (190 Euro) BTW, die ik als ondernemer kan terugvragen
De levering ging onverwacht vlot, binnen een week kon ik hem al in ontvangst nemen, na betaling van de kosten aan Fedex via Paypal

Ik koos ervoor om niet de frees en freesjes e.d in Amerika te kopen omdat ik bang was om opgezadeld te worden met electrische ellende (110 volt, 60 Hz) en met onhandige inchmaten

- Daarom moest ik wel op zoek naar een aparte freeshouder, omdat de Makermade Kit een freeshouder voor een 71mm freeshals bevat en Europeesche frezen een 65mm freeshals hebben.
Die 65mm freeshouder kocht ik via Ebay in China voor 18,45 Euro
(die werd na ongeveer een maand geleverd)
Inmiddels biedt Makermade overigens zelf ook zo'n 65mm freeshouder aan, weliswaar apart te bestellen maar het kan wel en zou ik nu ook doen.

Als freesmachine koos ik voor de Makita RT0700CX2J, daar had ik als eerder naar gekeken omdat ik dat al een heel mooi handzaam freesje vond voor gewoon gebruik en omdat die in de aanbieding met heel veel handige accessoires geleverd wordt die buiten het CNC-gebeuren ook nuttig kunnen zijn terwijl hij ook door Makermade wordt aangeraden.
Deze kocht ik (spotgoedkoop) voor 129,73 Euro bij BaumarktEu.de, inclusief systeemkoffer en alle accessoires

Als freesjes kocht ik:
- de drie freesjes 1/8inch die ("gratis") bij de M2 zaten
- een verloopstukje om 1/8ich bits in een 6mm spantang te kunnen gebruiken en 12 carbide 1/8 inch freesbits via Amazon
samen ongeveer 26 Euro
- een 6mm spiraalfrees en een 6mm 60graden puntfrees bij Systemshop24 om ook echt stevige frezen te hebben voor het grotere werk samen ongeveer 45 Euro

Hout voor het frame

Bij van Deuveren in Nunspeet kocht ik 5 vuren balken van 44x96 x2700 mm en één balk van 44x96x4200 mm voor ongeveer 50 Euro
Als zogenaamd "wasteboard" gebruikte ik een plaat populierenmultiplex van ongeveer 70 Euro


Totale kosten tot-nu-toe: ruim 1600 Euro


 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Wat heb ik uiteindelijk gekocht en wat kostte het:

- Bij Makermade in Ameika kocht ik de Makermade M2 kit, die, zoals gezegd de hardware bevat: 3 motoren, voor resp d x-, y- en z-as, een grote ronde "slede" waarop een constructie komt die jouw frees vasthoudt en zorgt dat deze in de diepte kan worden aangedreven, basis hardware om met zelf te kopen hout een frame te bouwen, kettingen en bevestigingsmiddelen voor de motor en de aandrijving van de slede.
Tevens bevat de set 3 verschillende 1/8inch freesjes, een soort minicomputerje (gebaseerd op Arduino) dat de aansturing van de motoren verzorgt en een usb-stick met wat software.
- tevens kocht ik bij hen een set verlengde kettingen (15 feet ipv 11 feet omdat je daarmee de volle oppervlakte van een standaard plaat 224x122cm moet kunnen bestrijken.
Totale kosten bij Makermade: €935,93 voor de spullen en 93,95 voor het verzenden = €1.029,88.
overmaken ging gewoon via ideal

Invoerrechten etc
Nu wist ik dat daarbij ook nog invoerrechten en douanekosten en BTW zouden komen maar ik had geen idee hoeveel dat zou worden. Ik heb gezocht in douanetabeel en zelf met de Douane helplijn gebeld maar het bleef spannend tot ik van Fedex (de transporteur) uiteindelijk de rekening kreeg: 213,85 Euro, waarvan het grootste deel (190 Euro) BTW, die ik als ondernemer kan terugvragen
De levering ging onverwacht vlot, binnen een week kon ik hem al in ontvangst nemen, na betaling van de kosten aan Fedex via Paypal

Ik koos ervoor om niet de frees en freesjes e.d in Amerika te kopen omdat ik bang was om opgezadeld te worden met electrische ellende (110 volt, 60 Hz) en met onhandige inchmaten

- Daarom moest ik wel op zoek naar een aparte freeshouder, omdat de Makermade Kit een freeshouder voor een 71mm freeshals bevat en Europeesche frezen een 65mm freeshals hebben.
Die 65mm freeshouder kocht ik via Ebay in China voor 18,45 Euro
(die werd na ongeveer een maand geleverd)
Inmiddels biedt Makermade overigens zelf ook zo'n 65mm freeshouder aan, weliswaar apart te bestellen maar het kan wel en zou ik nu ook doen.

Als freesmachine koos ik voor de Makita RT0700CX2J, daar had ik als eerder naar gekeken omdat ik dat al een heel mooi handzaam freesje vond voor gewoon gebruik en omdat die in de aanbieding met heel veel handige accessoires geleverd wordt die buiten het CNC-gebeuren ook nuttig kunnen zijn terwijl hij ook door Makermade wordt aangeraden.
Deze kocht ik (spotgoedkoop) voor 129,73 Euro bij BaumarktEu.de, inclusief systeemkoffer en alle accessoires

Als freesjes kocht ik:
- de drie freesjes 1/8inch die ("gratis") bij de M2 zaten
- een verloopstukje om 1/8ich bits in een 6mm spantang te kunnen gebruiken en 12 carbide 1/8 inch freesbits via Amazon
samen ongeveer 26 Euro
- een 6mm spiraalfrees en een 6mm 60graden puntfrees bij Systemshop24 om ook echt stevige frezen te hebben voor het grotere werk samen ongeveer 45 Euro

Hout voor het frame

Bij van Deuveren in Nunspeet kocht ik 5 vuren balken van 44x96 x2700 mm en één balk van 44x96x4200 mm voor ongeveer 50 Euro
Als zogenaamd "wasteboard" gebruikte ik een plaat populierenmultiplex van ongeveer 70 Euro


Totale kosten tot-nu-toe: ruim 1600 Euro
Ben benieuwd naar precisie, capaciteit en bruikbaarheid. Dan is het misschien ook iets voor mij.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Wat een leuk ding. Wat zijn je plannen met de CNC? Je kan iig grote stukken maken!
Ik weet nog niet precies hoe ik hem kan inzetten : ik denk aan het maken van MDF mallen voor complexe vormen voor bijv tafelbladen, infrezen van logo's, vervaardigen van prototypes (o..a. voor mijn dochter die lampen ontwerpt) maar misschien ook echt productiewerk zoals het frezen van de vormen voor een kinderbed in de vorm van een Volvo C330 (waarvoor ik toevallig net een aanvraag binnen kreeg).Het is ook een manier voor mij om mijn oude vaardigheden (28 jaar automatisering) gecombineerd met mijn nieuwe (9 jaar zelfstandig meubelmaker).
Het is natuurlijk ook een toy for the boy....
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Gaaf concept!! Ik ben even benieuwd naar de diepte mogelijkheden en is deze te "programmeren" via de software of moet je die vast instellen? En welke diepte passes kun je dan eventueel maken met welke precisie? Is het dan niet zo dat de hele "slede" van het werkstuk gelicht wordt, als is dat misschien maar een moment? Tweede is de stofafzuiging, ik zie het niet op je foto's, wellicht heb je het wel. Maar uit ervaring kan ik je melden dat zeker MDF een enorme bende geeft als je het niet direct zoveel mogelijk afzuigt..
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Gaaf concept!! Ik ben even benieuwd naar de diepte mogelijkheden en is deze te "programmeren" via de software of moet je die vast instellen? En welke diepte passes kun je dan eventueel maken met welke precisie? Is het dan niet zo dat de hele "slede" van het werkstuk gelicht wordt, als is dat misschien maar een moment? Tweede is de stofafzuiging, ik zie het niet op je foto's, wellicht heb je het wel. Maar uit ervaring kan ik je melden dat zeker MDF een enorme bende geeft als je het niet direct zoveel mogelijk afzuigt..
Dieptemoelijkheden zijn heel precies... de freesmachine zit gemonteerd in een z-as module die tot op 0,1mm gestuurd kan worden. De aansturing gebeurt vanuit de Gcode en kun je in bijvoorbeeld het gratis programma Easel heel precies regelen, waarbij je dus ook kunt aangeven hoeveel mm je per pass wilt zakken.
Machine kan van het blad gelicht worden maar de machine verzwaar je daartegen met 2 zware bakstenen en de juiste aansturing en genoeg passes zorgen ervoor dat dat gecontroleerd moet blijve..... ik heb pas 4 cuts gedaan dus weet nog niet goed hoe goed dat gaat maar ik heb redelijk vertrouwen....

Er is stofafzuiging voorzien maar het perspex plaatje waarmee de freesopening smal gemaakt wordt en waarin je de slang van je stofafzuiging kunt stoppen heb ik bij het inregelen van de frees, bij het uitproberen van de Z-as, helaas doormidden gedrukt met de frees......dat ga ik nog fixen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: JSE

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Tussenstand:
ik was eigenlijk van plan om nu uit te gaan leggen hoe ik het frame heb gebouwd maar ben zo druk met het ding uitproberen dat ik eerst maar wat ervaringen wil delen....
Na het bouwen van het (heel kritische) frame en het zorgvuldig calibreren heb ik al flink geëxperimenteerd met frezen, ik heb er zelfs al een v- groef freesje mee bot gefreesd.
ik heb flink wat geprobeerd met het frezen van teksten met zo'n v-groef freesje en dat gaat al heel aardig hoewel het freesje er erg van slijt.
ik heb mijn eigen logo ook gefreesd maar daar wreekt zich dat ik dat zelf in Adobe Illustrator heb gemaakt en daar blijken nog wat foutjes in te zitten die bij de conversie naar gcode problemen geven. ik heb ook wat cirkels gefreesd en na wat hercalibratie worden ze prachtig rond en kan ik ze er helemaal uitfrezen waarbij de software zelf zorgt voor wat kleine " vasthoudertjes": kleine dunne stukjes hout die de frees bewust laat staan zodat de cirkels er niet uit vallen tijdens het frezen. Verder heb ik twee grote rechthoeken gefreesd om de precisie op grotere afstanden te controleren: een rechthoek van 800x1300mm en één van 900x1800mm en beiden waren keurig recht over alle zijden en precies op maat.
Kortom frezen gaat boven verwachting! Het omgaan met de software en met het apparaat en zijn instellingen vergt in het begin wel heel veel geduld en doorzettingsvermogen... Zo heb ik wel 10x het calibratie proces doorlopen omdat het apparaat zijn positionering leek kwijt te raken.. inmiddels lijkt het opgelost maar het is nog fragiel..... Wordt vervolgd ....
 

Bijlagen

  • 16739901841025329801178865713430.jpg
    16739901841025329801178865713430.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 104
  • 16739902245751651124168521419119.jpg
    16739902245751651124168521419119.jpg
    117,3 KB · Weergaven: 89
  • Leuk
Waarderingen: luc (-: en rinus

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Het bouwen van het frame
(dat moet heel precies)

De kit die je koopt bevat vooral onderdelen voor de besturing van het geheel (Arduino aansturing van de motoren, de motoren zelf en kettingen en een slede en een Z-as mechanisme etc). Voor het frame bevat de kit heel weinig: 4 beugels die je nodig hebt voor het maken van het frame, 2 beugels om de motoren te monteren en een beschrijving van hoe je zo'n frame kunt maken.

Je kunt zelf kiezen welk formaat frame je maakt, afhankelijk van de ruimte die je hebt en de behoefte aan te frezen oppervlak. Ik heb gekozen voor de maximale grootte: hiermee moet je precies een standaardmaat plaatmateriaal 244x122cm helemaal kunnen bestrijken.
Je moet dan wel ook langere kettingen bijbestellen: de standaard opstelling gebruikt kettingen van 11 feet en kan een minder groot oppervlak bestrijken, ik heb de 15 feet lange kettingen bijbesteld.

In bovenstaande zie je al dat ik ineens in engelse maten ga praten..... dat doet de documentatie ook.
Dan de documentatie: die beschrijft niet wát je bouwt maar vooral hoe je moet bouwen en dat echt op een manier zodat je pas na het bouwen weet wat het is geworden en daarbij wordt er helemaal uitgegaan van amerikaanse bouwmaterialen waarvan de (standaard?) maten niet worden gegeven.
Een voorbeeld: de beschrijving gaat uit van balken van 2 inch bij 4 inch maar zegt er niet bij of dat de geschaafde versie of de ruwe maat is. Nu spreken wij hier ook van een 2x4inch bal en geschaafd is die 96x44mm maar die maat was te breed voor de bijgeleverde beugels. Nu is dat niet zo'n probleem maar ook de overige maatgeving is vaak afhankelijk van de gebruikte netto dikte.

Toch is het uiteindelijk vrij makkelijk te omschrijven wat je moet bouwen:
- een zo vlak mogelijke tafel van ruim 244x122cm die perfect haaks is en perfect waterpas in de hoogte en precies 15 graden achterover helt.
- daarboven, op 50 cm boven het verlengde van dat schuine vlak en eveneens onder 15 graden én ongeveer 14cm boven dat vlak maar dus wel evenwijdige eraan: een balk waaraan de motoren worden bevestigd.
Die balk en dat vlak moeten allebei perfect waterpas, perfect haaks, perfect paralel en perfect op hun midden uitgelijnd staan.
Ik maakte het skelet van hele frame van 2x4" = 44x96 vuren balken, die ik netjes recht schaafde en terugschaafde naar 44x90mm.
De bovenbalk werd ruim 12 feet lang omdat de motor beugels op precies 12 feet uit elkaar gemonteerd moeten worden. De beugels voor het frame kun je gebruiken om de schuinte van 15 graden te realiseren

Ik maakte het frame zo, dat de bovenbalk en de bovenkant van het schuine vlak aan de muur zijn bevestigd, terwijl de tafel zelf (die uit 2 delen bestaat) demontabel op de grond is bevestigd en demontabel (met eiersluitingen) tegen de gemonteerde balk. Ik deed dat omdat ik zo mijn plano lijmopstelling (die aan de zelfde muur is bevestigd) kan blijven gebruiken.

Hieronder plaatjes.
Belang van de precisie:
In de belangrijkste stap van het installatie: de callibratie, waarmee je de machine leert zich helemaal in te regelen en de vereiste precisie in het frezen te bereiken, blijkt dat de gemaakte tafel en zijn maten gebruikt worden om de machine te leren hoe hij precies op de milimeter nauwkeurig in iedere richting kan kan bewegen.
Je geeft de hoogte en breedte van de tafel aan en je laat hem die opzoeken.... uiteindelijk gaat hij naar alle hoeken en moet je hem steeds vertellen hoeveel hij er naast zat, dan past hij dat weer aan, totdat hij precies de hoeken van je tafel kan aanwijzen.
Als er ergens een afwijkinkje in je frame zit : zelfs een milimeter op de hele lengte van de tafel of de balk,
raakt het ding in de war en krijg je hem niet gecallibreerd....... daarvan vind je heel wat voorbeelden op het internet.... en dan freest hij nooit precies genoeg en gaat zelfs onvoorspelbaar reageren..
Ik had bijvoorbeeld de machine gecalibreerd op een plaat MDF uit de bouwmarkt en de machine klaagde na lang calibreren steeds dat mijn frame "skew"was en daardoor niet te calibreren. Toen ik vervolgens de plaat ging nameten, bleek deze aan de onderkant 1 mm breder dan aan de bovenkant en nadat ik dat had verholpen, lukte het bwel.
Mij is het gelukkig nu wel gelukt: ik haal nu een precisie van 1.1 mm gemeten over het hele oppervlak.
Gebruik maken van een goede kruislijnlaser helpt geweldig om het allemaal in de ruimte goed uitgelijnd te krijgen, naast uiterraard gewoon secuur werken maar dat is de meeste meubelmakers hier wel gegeven. Kortom: het is best goed te doen, ook voor een geoefende hobby-meubelmaker.Makermade def.jpg
Mijn frame: bovenkant hangt aan de muur, onderkant scharniert op klossen op de vloer naar voren en kan dan verwijderd worden






Makermadeframe.jpg

Het frame volgens bouwplan van Makermade: kan zelfstandig staan maar lijkt me minder stabiel
In allerlei Forums vind je overigens nog veel varianten waaronder stalen en alluminium frames die er erg professioneel uitzien
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Een precisie van 1.1 mm. Maar zit de afwijking in je installatie of in je rolmaat? Het zou zomaar die laatste kunnen zijn.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Een precisie van 1.1 mm. Maar zit de afwijking in je installatie of in je rolmaat? Het zou zomaar die laatste kunnen zijn.
Nee, die precisie die ik noem is de "Accuracy" die het apparaat berekent op grond van de uitgevoerde calibraties, daar komt mijn rolmaat niet bij kijken, wel bij het bouwen van het frame natuurlijk maar hier is het de machine die jouw setup controleert....
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Eerste productierun:
Voor een (niet betalende) klant heb ik het onderstaande uitgefreesd: 15 cirkels van verschillende grootte met steeds een even groot gat erin en nog 3 profieltjes.
Mijn dochter (die internationaal lampontwerpster is) vroeg mij wat materiaal voor een prototype te frezen en onderstaand is het resultaat: De cirkels verdeeld over vrijwel het hele oppervlak en de binnencirkels blijken echt overal precies dezelfde maat te hebben. Ik moet nog wel aan de gang met de snelheid, want het apparaat was er ruim 5 uur mee bezig. Dat ga ik nog uitzoeken. Ik heb de cirkels met een 6 mm upcut spiraalfrees en 3 mm diepte per pass gefreesd (dus in 3 slagen door de 9mm plaat heen), de freessnelheid was nu ongeveer 250mm per minuut maar dat moet veel sneller kunnen maar ik weet nog niet goed hoe je dat in de software kunt instellen en wat de optimale snelheid is.
Men claimt dat 40 inch per minuut mogelijk is
Nu heeft mijn kleine Makita 700 het veel te gemakkelijk gehad....

En.... ik moet de stofazuiging nu echt gaan regelen!
 

Bijlagen

  • IMG_20230120_204311.jpg
    IMG_20230120_204311.jpg
    126,9 KB · Weergaven: 67
  • IMG-20230120-WA0028.jpeg
    IMG-20230120-WA0028.jpeg
    59,6 KB · Weergaven: 58
  • IMG-20230120-WA0020.jpeg
    IMG-20230120-WA0020.jpeg
    105,1 KB · Weergaven: 70
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en rinus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.