Marshmallow Kruisboog bouwverslag

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Wet wapens en munitie;

Categorie IV

5°. kruisbogen en harpoenen;

Gewoon een verboden wapen, zeker als het een 180 pond versie is.

Als je de tijd zou willen nemen om het hele topic even door te lezen zou ik dit op prijs stellen.
Dan zal je ook begrijpen dat: de veiligheid en wetten al meerdere keren duidelijk zijn gemaakt door andere forumleden, de kruisboog die ik nu bouw nog geneens 30 pond trekkracht haalt, de munitie voor deze kruisboog alleen bestaat uit marschmallows, het ook niet zonder zware aanpassingen andere munite zou kunnen afvuren en dat ik me er van bewust ben dat dit voor omstanders mogelijk wel als een schadelijk wapen kan worden gezien (wat dus inhoudt dat ik er niet mee over straat zal gaan lopen)

--------

ik heb wel degelijk mee gekregen wat je er mee gaat verschieten. Maar het gaat gewoon om het kale feit dat je een kruisboog of een er op lijkend apparaat hebt. Dat telt voor de wet. Als het gebruikt kan worden om er kiezelsteentjes mee te verschieten hang je voor de wet al aan de vliegenvanger. Een katapult wordt op de zelfde wijze beoordeeld.

(Douwe)
Als hij er al op lijkt dan zou een veiligheidspal geen enkel verschil uitmaken, maar ik ben ook niet van plan ermee over straat te gaan marcheren. Realistisch lijkende speelgoedpistolen moeten om deze reden dan ook een oranje punt hebben. De wet is zo geschreven omdat in situaties waarbij je in aanraking komt met de politie zij een beslissing moeten nemen over het gevaar wat jij voor anderen betekent. Dit is natuurlijk met een speelgoedpistool nul komma nul, maar dat weet die politieagent natuurlijk niet.

Ik vervoer bogen altijd in een tas met een ongespannen pees, in het geval van deze kruisboog zou ik de armen losschroeven en de elastieken er afhalen. Ik snap wat je me duidelijk probeert te maken
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Hier in België hebben de schuttersgilden hun kruisbogen en de paintballers hun repetitiegeweren en dat allemaal binnen de wet. De dag dat een paintballer zijn munitie verandert en er op los schiet met staal of lood hebben we een probleem.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Er is natuurlijk op internet, ook op Nederlandstalige site, het nodige te vinden over bogen en kruisbogen. Ik vond deze informatie ook nog wel nuttig en dat sluit ook wel aan op wat Douwe schrijft. Het grapje over een tester die met open mond staat te wachten gaat me wel te ver en ik zou het op prijs stellen om dat wat aan te passen.

jaap
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik vind het een mooie boog die je aan het maken bent, laat ik dat voor op stellen.
Maar als ik het goed zie plaatst je kogellagers in de trekker groep, daarmee is het volgend de wet geen speelgoed meer.

Heb je de trekkracht van de boog gemeten met een boog-urnster?

Met een recurve of compoundboog van bv 28 of 30 pond schiet je makkelijk 40 tot 50 meter.
Ik zou er toch een beetje mee oppassen, als je broertje of jij met bv een 20 of 25 pond boog een snoepje in het oog van een broertje/vriendje schiet, heb je de al problemen als hij hierdoor naar een dokter of ziekenhuis moet.
Want dan valt het ineens wel weer onder de wapenwet. Ziekenhuizen en dokters zijn verplicht dit te melden.

Ik lees een beetje tussen de regels door dat je lid bent van een handboog vereniging?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
@Dulcimer

Pas je op met die kruisboog?
180 pond boog in vrije vlucht onder een hoek van bv 30 graden, dan schiet je makkelijk een pijl zon 250 meter weg, is je tuin zo diep?
Als je de tiller van de boog niet goed hebt dan kan je pijl zomaar of bv door de wind in bv door foutief je veren die op je pijl zitten, een flinke afzwaai maken.
Ander zou je een pijlen stoppend net kunnen gebruiken, of bv door een raam venster dat 10 meter van je afstaat te schieten. (bedoel geen raam zoals in een kozijn, maar een vierkant gat)
Met die stalen veldpunt die op je pijl zit in combinatie met 180 pond, heb je zeker 90 joule inpact dat houd in dat je gemakkelijk door een level IIa kogelwerendvest schiet.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Maar als ik het goed zie plaatst je kogellagers in de trekker groep, daarmee is het volgend de wet geen speelgoed meer.

Ik zou er toch een beetje mee oppassen, als je broertje of jij met bv een 20 of 25 pond boog een snoepje in het oog van een broertje/vriendje schiet, heb je de al problemen als hij hierdoor naar een dokter of ziekenhuis moet.

Dat met mn broertje was uiteraard een grap, misschien komt dat niet bij iedereen goed over. Ik zou uberhaupt nooit op mens of dier richten, laat staan schieten :)
De trekkracht kan ik nog niet meten, de pees zit nog niet aan de armen vast. (bovendien heb ik ook geen veerunster)

Ik heb een tijdje met de handboog geschoten bij een club, maar daar worden geen kruisbogen toegestaan. Een handboog is relatief veiliger, omdat je de pees pas spant als je werkelijk op het doel gaat schieten, bij een kruisboog moet je eerst de pees spannen dan de pijl erop leggen enz... Bovendien houdt een normaal doelpak en een loodgordijn geen kruisboogpijl tegen... daar moeten speciale maatregelen voor worden getroffen. (althans dat werd mij bij de vereniging verteld)

Ik zie niet helemaal hoe je de link legt tussen de kogellagers in het mechanisme en de wet, ik ben nog nergens tegengekomen dat dit in de voorschriften enig verschil zou uitmaken.

@ Jaap, forumberichten zijn te oud om deze nog aan te passen (de optie bewerken is onder het bericht weggevallen)
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Geleiding gemaakt op het dek van de kruisboog. Eerst met een guts geprobeerd, dat ging niet erg soepel. Daarna met de vijl geprobeerd alles weer recht te vijlen, gaanderweg viel het handvat van de vijl eraf. Toen keek ik omhoog en zag ik een gloeilamp boven mijn hoofd zweven, ik kon de hele gleuf met de vijl (zonder handvat) vijlen.

Foto0227.jpg

Toen ik kramp kreeg in mijn vingers ben ik er maar mee gestopt.

Foto0229.jpg

De kruisboog is wederom geheel geschuurd en klaar om in de olie te zetten, of toch niet? Ik zat te kijken naar het grote lege vlak wat aan de zijkant van de kruisboog zit, en dacht: daar moet ik toch nog wel iets mee kunnen doen? Ik heb nu bedacht om de kruisboog te gaan versieren aan de zijkanten, en mogelijk ook bij de schoudersteun.... maar hoe zou ik dat kunnen doen?
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Polyfoam doelpakken van het merk; Eleven, stoppen deze wel. Het hart of center is vervangbaar.
Stramit pakken stoppen deze niet, die hebben al moeite met 60 pond compounds.
Als je een groot net koopt en die dubbel hangt stopt die wel.

Als de arent van de vijl omhoog buigt, past er wel een handvat op, dan heb je wat meer duw kracht.
Eventueel zou je de arent met een brander kunnen verwarmen, voor je hem buigt.

Is de geul te breed voor een bolle frees, voor in de bovenfrees?

Ben toch wel stiekem benieuwd of de marshmellow de lengte van de geul gaat maken :)

Over de trekkracht in ponden, heb eens een zelfbouw boog gezien waarvan de maker dacht die is ongeveer 40 pond, die bleek echter 65 pond te zijn na het meten.
Voor zon 30,- euro heb je een eenvoudige boogurnster.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
.... Is de geul te breed voor een bolle frees, voor in de bovenfrees?

Ben toch wel stiekem benieuwd of de marshmellow de lengte van de geul gaat maken :) .....

Het oppervlak was te smal om zo met de bovenfrees overheen te gaan (veel kans op kiepen/kantelen). Dan had ik een soort geleiding moeten maken aan 2 kanten van de boog om de frees te ondersteunen. Met de hand heb ik er ook meer controle over, maar ik had het inderdaad wel met de frees kunnen doen ;)

Ik kan je nu al wel zowat garanderen dat die marschmallow het einde niet haalt :p maar we zullen het zien...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als je wat smals moet frezen kan je
  1. een freestafel gebruiken
  2. het voorwerp in bijv. een Workmate klemmen, met de bovenkant gelijk aan de Workmate. Dan heb je een breder oppervlak en kan je ook gelijk geleiders op de workmate klemmen.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Prachtig project. Brengt me op ideëen.

Leuk om te horen, ehh lezen bedoel ik :p

-------------

Ik heb een patroon geschetst wat ik misschien aan de zijkant van de kruigboog ga maken. Het ontwerp is behoorlijk duivels geworden, ik twijfel nog of ik dit echt ga gebruiken. Misschien toch iets schetsen wat meer in de richting van "jugendstil", iemand nog een idee?

Foto0233.jpg

Foto0231.jpg
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Oh, die kolf en handgreep worden écht mooi.Geen idee of fineer mooi zal staan. Lijkt me nogal anachronistisch. Ik lul wat uit mijn nek, maar kun je het patroon niet graveren of branden?
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Oh, die kolf en handgreep worden écht mooi.Geen idee of fineer mooi zal staan. Lijkt me nogal anachronistisch. Ik lul wat uit mijn nek, maar kun je het patroon niet graveren of branden?

Branden is inderdaad ook een goede optie. Ik dacht nog aan verven, maar dat wordt altijd een drama bij mij :p Ik heb net een stukje geprobeerd met fineer, maar het breekt te snel bij het maken van zulke puntige vormen, ik ga even een testje maken met de soldeerbout/inbranderdinges.

Edit:
Branden werkt inderdaad erg mooi :D geloof niet dat ik dat apparaat ooit eerder heb gebruikt. Maar nu kan ik de lagers niet verbergen zoals ik bij het fineren van plan was. Daar moet ik nog even wat op verzinnen

Foto0235.jpg
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Lagers heb ik toch afgedekt met een stukje fineer, de ene zijkant is nu voorzien van een gebrand patroon. Ik had eerst het plan om nog verschillende structuren aan te brengen met de brander, maar ik had nog niet zoveel vertrouwen in mijn techniek, dus ik heb het maar simpel gehouden. Aan de andere kant komt hetzelfde patroon, met een uitzondering bij het handvat. Als de elastieken erop zitten kan de eerste marschmallow worden afgeschoten.

Foto0243.jpg

Foto0242.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.