Marshmallow Kruisboog bouwverslag

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
En zo is het maar net. Volgens de wapenwet mag je een kruisboog alleen op eigen terrein gebruiken of op andermans terrein met diens toestemming. Bij gebruik mag er geen schade of gevaar ontstaan voor anderen. Het vervoer mag alleen op een zodanige manier dat de boog niet gebruiksklaar is dus verpakt in een stevige kist of foedraal. En men is op dit gebied erg streng in Nederland. Hier in de USA kan ik probleemloos een zwaar machinegeweer aanschaffen met munitie. Die kan ik in de achterbak vervoeren. Alleen als ik er mee rond wil lopen op straat moet ik een draagvergunning aanvragen. Zonder strafblad (zoals nog in mijn geval) is dat gewoon een formaliteit. Als ik een onklaar wapen heb is dat helemaal niet aan een vergunning onderhevig. Maar als je ziet hoeveel mensen het loodje leggen door vuurwapens dan weet je wel hoe dat komt.

Een veiligheid op de boog, hoe zwak de elastieken ook zijn, lijkt me geen overbodige luxe.

volgens mij ben je de tweede die niet heeft gelezen dat ik er marschmallows mee ga schieten :p. Op elke andere boog zou ik zeker een veiligheid installeren, maar het is bij deze niet noodzakelijk...
 

WR1944

Oud hout
Ik heb wel degelijk mee gekregen wat je er mee gaat verschieten. Maar het gaat gewoon om het kale feit dat je een kruisboog of een er op lijkend apparaat hebt. Dat telt voor de wet. Als het gebruikt kan worden om er kiezelsteentjes mee te verschieten hang je voor de wet al aan de vliegenvanger. Een katapult wordt op de zelfde wijze beoordeeld.
Als je zekerheid wilt hebben kan je naar een politiebureau gaan met een tekening of plaatje en aan de wapenwetdeskundige (als die er tenminste nog is met al die bezuinigingen) vragen wat mag en wat niet mag. In Holland was ik vrijwilliger bij een bunkermuseum en daar hadden we regelmatig met de wapenwet te maken. Zo hadden we de voorste 100 mm van een Duitse mitrailleurloop (een MG42 voor de geinteresseerden) en daar achter een blok hout. Het stond op een driepoot met een camouflage jack over het hout gedrapeerd. Zo leek het net of er een mitrailleur onder de jas uitkeek. Dit was nog net acceptabel.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb wel degelijk mee gekregen wat je er mee gaat verschieten. Maar het gaat gewoon om het kale feit dat je een kruisboog of een er op lijkend apparaat hebt. Dat telt voor de wet. Als het gebruikt kan worden om er kiezelsteentjes mee te verschieten hang je voor de wet al aan de vliegenvanger. Een katapult wordt op de zelfde wijze beoordeeld.

Als hij er al op lijkt dan zou een veiligheidspal geen enkel verschil uitmaken, maar ik ben ook niet van plan ermee over straat te gaan marcheren. Realistisch lijkende speelgoedpistolen moeten om deze reden dan ook een oranje punt hebben. De wet is zo geschreven omdat in situaties waarbij je in aanraking komt met de politie zij een beslissing moeten nemen over het gevaar wat jij voor anderen betekent. Dit is natuurlijk met een speelgoedpistool nul komma nul, maar dat weet die politieagent natuurlijk niet.

Ik vervoer bogen altijd in een tas met een ongespannen pees, in het geval van deze kruisboog zou ik de armen losschroeven en de elastieken er afhalen. Ik snap wat je me duidelijk probeert te maken
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Trekkermechanisme met veren even op de foto gezet. het is nu nog goed te zien hoe het in mekaar steekt, dat zal als de kruisboog in elkaar zit niet meer te fotograferen zijn. De bovenste veer heeft een (erg zwakke) trekkende werking, de onderste heeft een duwende werking.

Foto0082.jpg
 

WR1944

Oud hout

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Om het gevaar van speelgoed wapens te onderstrepen het navolgende bericht. Zelfs in Amerika moet je voorzichtig zijn.
http://www.cnn.com/2013/10/24/justice/california-fake-rifle-boy-killed/index.html?hpt=hp_t3
In Nederland dienen realistich lijkende speelgoedvuurwapens geheel in een opvallende kleur te worden uitgevoerd. Daarom zie je ook cowboy-sets met lichtblauwe revolvers. Ik denk niet dat die kleur de verkoop erg bevorderd.

Ik weet niet precies wat je hiermee nou wilt bereiken, het gevaar was in de voorgaande berichten al onderstreept. En ook voor die berichten was ik mij al bewust van de wet, waar ik mee bezig was en wat voor gevaren het mogelijk met zich meebrengt. Zoals ik al zei ben ik niet van plan om er openlijk mee over straat te marcheren. Wil je dat ik hem roze verf met groene stippen? :p of probeer je me te overtuigen de kruisboog de prullenbak te gooien?
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Sorry als je denkt dat ik je persoonlijk op de vingers wil tikken. Ik heb de indruk dat je verantwoord bezig bent. Het ging mij er om een correct beeld te schetsen over het probleem met realistische speelgoedvuurwapens en zaken als luchtdrukwapens, (kruis)bogen, katapulten en soortgelijken. Als je weet dat op Schiphol per seizoen tientallen plastic speelgoedwapens onderschept worden dan valt er nog een hoop te verbeteren aan de kennis omtrent deze materie bij het algemene publiek. Van kennissen bij de landelijke recherchediensten heb ik genoeg bloedstollende verhalen gehoord om een off-topic waarschuwend vingertje op te steken.
Nu weer on-topic. Ondanks alles volg ik je verhaal met aandacht en ik ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken. Het trekkermechanisme is bij elk soort van wapen altijd een erg kritisch punt. Vooral bij sluipschuttergeweren luistert het bijvoorbeeld heel nauw. Bij het overhalen van de trekker moet je namelijk het zogenaamde drukpunt voelen. Dat is een licht verhoogde weerstand vlak voor dat je daadwerkelijk vuurt. Ik denk dat het bij jou niet zo nauw luistert. ;-)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Bij het overhalen van de trekker moet je namelijk het zogenaamde drukpunt voelen. Dat is een licht verhoogde weerstand vlak voor dat je daadwerkelijk vuurt. Ik denk dat het bij jou niet zo nauw luistert. ;-)

Ik sta er bij sommigen al wel om bekend een kort lontje te hebben, excuses daarvoor. Wat de trekker betreft komt het inderdaad niet zo nauw, de elastieken zorgen voor een zodanige weerstand in het mechanisme dat hij niet vanzelf vuurt. Heb al getest of hij ook nog stand houdt als je hem laat vallen, en die proef is hem ook goed afgegaan :). Ik heb nog een paar kogellagers gevonden die voor een metaaltoepassing ongeschikt zijn (waarschijnlijk intern beschadigd), maar voor het houten mechanisme echt ideaal zijn!

Foto0084.jpg

Edit:
voor het boren van de gaten had ik een boor nodig van 19mm, echter mijn borenset is van 1-13mm, speedboren heb ik alleen de even-getallen
maar.... ik heb wel een hulpstukje om gaten te ontbramen, en laat die nou net 19mm in diameter zijn, BINGO! zoals je hierboven kunt zien is het allemaal gelukt.
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Hallo Douwe, ik heb respect voor de manier waarop je je kruisboog aan 't bouwen bent. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Groet,
Frans
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hallo Douwe, ik heb respect voor de manier waarop je je kruisboog aan 't bouwen bent. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Groet,
Frans

bedankt! ik ben zelf ook wel benieuwd :) je kan toch niet altijd het eindresultaat voorspellen, en hier en daar gaat er nog wel eens wat fout...
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Om de veren in het mechanisme te kunnen plaatsen had ik helaas nog wat extra ruimte nodig. Ik heb eerst geprobeerd onder de raarste hoeken te boren, maar het na een tijdje opgegeven. en toen maar een gat geheel door de boog heen geboord, afgedekt met een deuvel. De nerf van het hout sluit vreselijk aan op de nerf van het kersen :( (2e foto)

Details - kopie.jpg

Aan de linkerkant van de foto zit de schoudersteun
Aan de rechterkant is de gleuf voor het trekkermechanisme zichtbaar

Foto0087.jpg

Met een berg schuurpapier de stukjes notenhout aan de uiteinden van de latten tot de gewenste vorm geschuurd.

Foto0085.jpg

bij een echte kruisboog (met functionele armen) hoef je geen gat door de armen heen te boren. omdat de pees altijd onder spanning staat houdt hij zichzelf op de latten. dit is echter bij elastieken niet het geval, eens geschoten bungelen de elastieken er losjes bij. om te voorkomen dat de elastieken los raken van de armen moet er dus een gat doorheen geboord worden. lastig uit te leggen dit, hoop dat het begrepen wordt ;)

Even een close-up, erg mooi gelukt vind ik zelf :) (de nerf van het noten staat met een kwartslag gedraaid op het kersen, ietwat lastig te bewerken)

Foto0086.jpg
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
zo. andere projecten zijn de deur uit, of naar de koelkast verplaatst. Tijd om weer met de kruisboog bezig te gaan!

Ik heb inmiddels het gehele trekkermechanisme in elkaar zitten, en de fouten al verbeterd. (hij werkte veel beter toen ik het als test in elkaar had zitten, dan toen het potje lijm erbij in de buurt kwam). Een onderdeel van de kruisboog kon ik niet meer vinden, dus heb ik deze nogmaals moeten maken. Hieronder staat het plankje wat de marshmallow op zijn plaats zal houden.

Foto0115.jpg

Als alle lijm droog is kan ik verder met de volgende stap, fineren!

Prettige kerstdagen iedereen! ;)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Lange tijd geleden dat ik hier aandacht aan heb besteed, maar ik vind dat de kruisboog nu inmiddels wel een keer af moet :D. Het handvat is ergonimisch bijgeveild en bewerkt met het schraapstaal. (sorry voor de slechte fotokwaliteit, het geheel is omringd met lijmklemmen, dus moest vanuit een aparte hoek een foto van het handvat maken)

Foto0224.jpg

Het plankje wat eerder al gelijmd was is nu met 2 stalen pennen als versteviging op de basis van de kruisboog bevestigd. De stalen pennen heb ik als zekerheid maar erin gemaakt omdat het plankje nog wel eens een klap zou kunnen krijgen van de pees (de stalen pennen zijn uiteraard niet meer zichtbaar aan de buitenkant). Ik heb besloten om het geheel niet meer te fineren (vind het voor een spielerei project zonde om zo'n grote lap fineer te gebruiken). Maar misschien ga ik nog wel een klein reststukje notenhout aan de zijkant van het trekkermechanisme lijmen om de lagers te verbergen.

Foto0222.jpg

Vervolgens moeten de elastieke banden aan de armen worden bevestigd. Als een na laatste stap moet ik nog een soortvan geleiderails maken, anders schieten de marschmallows alle kanten op. Wat waarschijnlijk toch uiteindelijk het geval zal zijn... En als laatste stap natuurlijk alles nog een laatste keer schuren/polijsten en vervolgens in de afwerkolie zetten.

Foto0225.jpg
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wet wapens en munitie;

Categorie IV

5°. kruisbogen en harpoenen;

Gewoon een verboden wapen, zeker als het een 180 pond versie is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.