Makita contraprofielfrees

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik heb recent de Makita D-11916 contraprofielfrees aangekocht, en was hem daarnet een eerste keer aan het proberen.


Het eerste profiel frezen, links op onderstaande afbeelding, ging prima. Maar om het tegenovergestelde te frezen moet je het profielstukje omdraaien en de lager verplaatsen. Daarmee verander je ook ineens de snijrichting van de frees, dus als i kdan probeer te frezen verbrand de snede en is er veel rookontwikkeling. Lijkt me niet de bedoeling. Maar hoe moet je hier dan wel mee werken? Heb je hiervoor een freesmachine nodig die in 2 richtingen kan draaien? Dat kan mijn OF1400 niet ... Wat doe ik verkeerd?

makita-contraprofielfrees-met-kogellager-41-s8-d-1.jpg


Daarnaast heb ik iets te vlot de frees uiteengedraaid om het mes om te draaien, en niet goed gelet op de volgorde van de rondelletjes. Kan iemand me vertellen hoe ik alles terug op een correcte manier opbouw?

kAoPelu.jpg



Het verbaast me een beetje dat van zo'n complexe frees geen handleiding of korte instructie oid beschikbaar is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Als je ze omdraait moet je ze beide omdraaien en van de andere kant aanvoeren.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
En als je de freeselementen van het linker plaatje met ABCD van plaats verwisselt, zonder ze om te draaien?
Dan moet je het hout 'op zijn kop' aanvoeren, maar staan de freeselementen wel in de correcte richting voor de bovenfrees.
In het rechterplaatje (zonder ABCD) is het bovenste freeselement volgens mij niet hetzelfde profielelement als op het linkerplaatje, maar het spiegelbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
En als je de freeselementen van het linker plaatje met ABCD van plaats verwisselt, zonder ze om te draaien?
Dan moet je het hout 'op zijn kop' aanvoeren, maar staan de freeselementen wel in de correcte richting voor de bovenfrees.
In het rechterplaatje (zonder ABCD) is het bovenste freeselement volgens mij niet hetzelfde profielelement als op het linkerplaatje, maar het spiegelbeeld.
Dat is de oplossing! Bedankt!

Nu alleen nog wat meten en proberen waar de rondelletjes precies moeten zitten om dezelfde dikte uit te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Door aan te voeren van de andere kant, verandert de draairichting van je freesmachine toch niet .... ?
de machine blijft inderdaad in dezelfde richtng draaien
het gaat 'm over de manier waarop het freesmesje in het werkstuk grijpt
is dat hakken of strijken ?
dat principe staat op dit forum ruim uitgelegd
wanneer je strijkt, sleept het freesmesje de machine mee
dan snap je direct dat je in de verkeerde richting aanvoert
om hier het contraprofiel te trekken, dienen je de deelmesjes om te keren
naar de draadjestarter aangeeft, verbrandt hij het hout wanneer hij de machine in dezelfde richting aanvoert
maw het freesmesje strijkt ipv te hakken
dus in de andere richting aanvoeren
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Niet dus, je dient de deelmesjes niet om te keren. Als je ze omkeert, ga je inderdaad 'strijken' ipv 'hakken', onafhankelijk van uit welke kant je aanvoert. Als je de mesjes omkeert, moet je de machine in de andere richting laten draaien, anders zullen ze altijd 'strijken'.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Als eerste : ik werk weinig met bovenfrezen, dus ik kan het helemaal fout hebben.

Normaal (oke, ik ben alleen bekend met de CMT versie) worden deze contraprofiel frezen geleverd als "setjes". Dus 2 frees(houders) in totaal. Ik denk dat de 2 frezen bij de eerste tekening ook zo'n SET weergeven.Het is niet een weergave van eenzelfde freeshouder, maar dan met de frezen omgedraaid. De snijkanten gaan (volgens mij) de verkeerde kant opstaan.

Het is denk ik wel mogelijk om met een enkele frees(houder) het contraprofiel te maken door de VOLGORDE van de freesjes te veranderen. Ik heb het geprobeerd te tekenen. C is het aanlooplager. Om de 2 stukken hout samen te voegen, moet één van de planken (na het frezen) omgedraaid worden.
bovenfrees-01.jpg

Qua volgorde van ringen. Er mag alleen druk op de binnenring van het aanlooplager komen. Dus ik gok dat de koperkleurige ringen boven en onder het aanlooplager komen. De zwarte ring en één van de zilverkleurige ringen komen tegen de moer aan (Moer=>zwarte ring=> zilverkleurige ring). Blijft wel één van de zilverkleurige ringen over. Misschien dat die ring als een soort vulring gebruikt wordt om zo te zorgen dat het het profiel goed overeenkomt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en mink

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Niet dus, je dient de deelmesjes niet om te keren. Als je ze omkeert, ga je inderdaad 'strijken' ipv 'hakken', onafhankelijk van uit welke kant je aanvoert. Als je de mesjes omkeert, moet je de machine in de andere richting laten draaien, anders zullen ze altijd 'strijken'.
jij bent best geplaatst om dit proefondervindelijk uit te zoeken
vragen waar je blijft mee zitten, kan je aan makita.nl stellen
ik heb daar goeie ervaringen mee

bekijk ik het plaatje, dan is het mij niet duidelijk hoe je van de linkse naar de rechtste stand overgaat, zonder het bovenste deelmesje om te draaien

1647850509731.png
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Als eerste : ik werk weinig met bovenfrezen, dus ik kan het helemaal fout hebben.

Normaal (oke, ik ben alleen bekend met de CMT versie) worden deze contraprofiel frezen geleverd als "setjes". Dus 2 frees(houders) in totaal. Ik denk dat de 2 frezen bij de eerste tekening ook zo'n SET weergeven.Het is niet een weergave van eenzelfde freeshouder, maar dan met de frezen omgedraaid. De snijkanten gaan (volgens mij) de verkeerde kant opstaan.

Het is denk ik wel mogelijk om met een enkele frees(houder) het contraprofiel te maken door de VOLGORDE van de freesjes te veranderen. Ik heb het geprobeerd te tekenen. C is het aanlooplager. Om de 2 stukken hout samen te voegen, moet één van de planken (na het frezen) omgedraaid worden.
Bekijk bijlage 116885

Qua volgorde van ringen. Er mag alleen druk op de binnenring van het aanlooplager komen. Dus ik gok dat de koperkleurige ringen boven en onder het aanlooplager komen. De zwarte ring en één van de zilverkleurige ringen komen tegen de moer aan (Moer=>zwarte ring=> zilverkleurige ring). Blijft wel één van de zilverkleurige ringen over. Misschien dat die ring als een soort vulring gebruikt wordt om zo te zorgen dat het het profiel goed overeenkomt.
Super, bedankt voor de uitleg! Ik ga hier straks of morgen mee aan de slag, en laat het resultaat weten!
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
jij bent best geplaatst om dit proefondervindelijk uit te zoeken
vragen waar je blijft mee zitten, kan je aan makita.nl stellen
ik heb daar goeie ervaringen mee

bekijk ik het plaatje, dan is het mij niet duidelijk hoe je van de linkse naar de rechtste stand overgaat, zonder het bovenste deelmesje om te draaien

Bekijk bijlage 116886
Ik had al even een korte eenvoudige video gemaakt, om te tonen dat je niet zomaar de mesjes kan draaien:


kvneq2F.mp4


Ik denk dat de foto die jij quote inderdaad van een andere frees is, niet van de Makita. Hier ga je de volgorde moeten wisselen, niet de mesjes omdraaien, zoals reeds aangegeven.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Normaal (oke, ik ben alleen bekend met de CMT versie) worden deze contraprofiel frezen geleverd als "setjes". Dus 2 frees(houders) in totaal. Ik denk dat de 2 frezen bij de eerste tekening ook zo'n SET weergeven.Het is niet een weergave van eenzelfde freeshouder, maar dan met de frezen omgedraaid. De snijkanten gaan (volgens mij) de verkeerde kant opstaan.
Contraprofielfreesset met kogellager

Het enige verschil is de schachtdiameter. Dus geen set van twee.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik denk dat de foto die jij quote inderdaad van een andere frees is, niet van de Makita. Hier ga je de volgorde moeten wisselen, niet de mesjes omdraaien, zoals reeds aangegeven.
makita-contraprofielfrees-met-kogellager-41-s8-d-1.png
Dat rechterplaatje is gewoon fout. Wanneer je de oriëntatie van de frezen links niet veranderd, maar van boven naar beneden eerst de schijffrees plaatst, dan de lager en dan de profielfrees, dan klopt het weer. De snijrichting is dan gelijk aan het linkerplaatje, terwijl de onderlinge afstanden gelijk zijn aan het rechter plaatje. De rest is een kwestie van de juiste hoogte instellen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat rechterplaatje is gewoon fout.
is mogelijk
zo stond het in het openingsbericht van de draadjesstarter
meestal krijgen we bij een vraag de correcte info
hier dus niet . . .
Ik snap niet waarom je blijft volhouden
@Erik701
'je ben te goed voor de mensen', zegt men regelmatig tegen mij
volhouden betekent hier de klus afmaken
nu ja, het eenvoudigste leek mij om de vraag aan makita te stellen

andere vraag: heb je (nog) een handleiding voor dat freesmesje ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.