Makermade M2 gebouwd

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Je kan ook lineair geleidingen met kogel omloopspillen toevoegen en glaslinealen en lasers, maar dit was weglaat engineering. Dat is eigenlijk veel moeilijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErnstKuhne

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik zie nu allemaal oplossingen voor een probleem dat volgens mij al door de makers van makermade is opgelost..... Het lukt ze, om met twee kettingen en een goede aansturing en calibratie... .een zeer hoge precisie te bereiken en dat over een oppervlak dat normaal alleen aan veel duurdere CNC machines is voorbehouden.... Ik snap nog niet helemaal hoe, waarschijnlijk veel slimme aansturingsalgoritmen in de software.....maar het lijkt toch echt gelukt
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
En weten waar je beperkingen zitten is ook zeer waardevolle kennis. Vanaf een bepaalde hoogte van de bovenrand zal de rechtheid van een horizontale lijn verbeteren.
Hiermee kan je een gebied bepalen waar wél de gewenste rechtheid gehaald wordt en je (weliswaar iets kleinere) producten produceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErnstKuhne

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Fijn, al deze ervaringen! Er is een Makermade M2 onderweg naar mijn huis! Fijn om al deze info alvast te hebben! Ik laat ook van me horen, tzt!
groet Rop (bij Nijmegen)
 
  • Leuk
Waarderingen: ErnstKuhne en rinus

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Ik heb hem binnen.. Zal tijd moeten maken voor het bouwen van het frame. Ik wil hem tegen een muur maken. Daar is evt ruimte voor de XL versie, maar ik heb de 12ft kettingen erbij.
Heb nog wat andere klusjes die voor gaan, maar ga me wel verdiepen in een frame.

Ik zag op je site dat je niet ver woont van waar ik werk, in Zutphen. En dat je mooie dingen maakt! Wordt vervolgd..
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Op deze manier is een 3D freesmachine veel meer binnen handbereik. Kan er ook multiplex gefreesd worden?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Na enige tijd van stilte vandaag de Makermafe gebruikt voor waar ik hem eigenlijk voor gekocht had: frezen van MDF mallen van grotere complexe vormen om die vervolgens met een kopieerring en bovenfrees in hardhout uit te frezen en..... Hij doet het prima!
Voor een soort "Deense ovaal" zoals ze dat tegenwoordig wel noemen, heb ik een mal voor een kwart van de tafel uitgefreesd: radius van de lange zijde: 4 meter, op de hoeken radius 10 cm en de kopse kanten recht. Totale oppervlak van de mal 1000x450 mm voor een tafel van 200x90 cm. Vooral die radius 4 meter zou anders een heel gedoe zijn met hele lange freespasser constructies. Nu moest ik hem wel eerst in Adobe Illustrator zien te tekenen en dan via Easel software omzetten in gcode voor de Makermade. En dat was weer flink inleren maar het is gelukt.... En meteen mijn logo proefgefreesd... Misschien voortaan onder op mijn tafels?
 

Bijlagen

  • IMG_20230505_223507.jpg
    IMG_20230505_223507.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20230505_223515.jpg
    IMG_20230505_223515.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20230505_223535.jpg
    IMG_20230505_223535.jpg
    138 KB · Weergaven: 45
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9, Rdl en rinus

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Éen van de doelen waarvoor ik de Makermade heb aangeschaft nu in de praktijk: het frezen van mijn logo in de onderkant van mijn tafels.
Vanaf nu ga ik al mijn vlinderdriepoot tafels (mijn best verkopende item) niet alleen van mijn logo voorzien, maar ook van een uniek volgnummer. Donderdag ga ik nummer 19 afleveren (Eiken 130cm) waarvan hierbij mijn label en nummer, en ik heb nog hout en bestellingen voor de nummers 20 (Noten, 140cm) en 21 (Eiken 140cm).
Hoewel ik in het begin van mijn 10 jarige loopbaan als meubelmaker dacht nooit in herhaling te willen treden heb ik er iedere keer weer plezier van om dit eigen ontwerp weer uit te voeren.
Vanaf nu dus mét uniek volgnummer!nummer19.jpg
Op mijn site staan voorbeelden van eerdere tafels (zonder volgnummer) Ronde tafels met Vlinderdriepoot
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.