Makelaar maken op de draaibank

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Er werd aan mij gevraagd of ik een 2 makelaars kon maken op mijn draaibank, of die groot genoeg was.
Ik vond het gelijk een mooie klus.
De eiken balk is 30X30X120cm en dat past.
Ik heb eerst een model gemaakt, de eerste is afgekeurd en de 2e was goed.
Nu moet ik hem gaan opspannen, hoe weet ik nog niet.

IMGP7748.jpg

IMGP7746.jpg

IMGP7750.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik kende een stel makelaars, maar deze kende ik nog niet. Ik dacht dat zo'n ding een pinakel heette. Leuke stukjes hout. Kan je niet beginnen tussen de centers en hem daarna in de klauwplaat spannen en de bril ter ondersteuning?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Het moet gewoon tussen de centers, de helft ongeveer van de lengte wordt gedraaid.
Ongeveer 60cm lengte moet er gedraaid worden
Dat moet naar mijn inzien wel lukken.
De bril die ik voor de draaibank heb kan naar mijn idee dit gewicht niet aan.
Is een goedkope van HBM
Is wel een reden (smoes) om er één te kopen.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
De juiste benaming is dakmakelaar, had als functie de dak constructie te versterken, of beter, het ondersteunen van de dakconstructie.
In de zaanstreek zie je het nog terug komen. In de loop van de tijd heeft het meer een decoratieve rol gekregen.
Makelaar is een beroepsnaam wat is afgeleid van het werkwoord maken, het maken van overeenkomsten.
Een dakmakelaar is ook afgeleid van het werkwoord maken, het maken van vormen.

zoom.nl_Collage_Makelaarsdoor_Jann-H.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Kan iemand uitleggen wat makelaars zijn?

groeten

Ornament



Dit is een houten versiering op het dak die als functie heeft om de twee buitenste houten dakspanten en de nokbalk met elkaar te verbinden. Dit is van oudsher het zwakste punt van de constructie en de makelaar helpt deze verbinding te beschermen tegen storm en regen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Je kan dit beter een gevelmakelaar noemen. De makelaar is een verticale deel in een spant, die maak je niet met een draaibank ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Aardappel en mans

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Een makelaar is het deel van een heistelling waar het heiblok langs beweegt. Vandaar mijn verbazing.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
De siervorm aan de windveren heeft weinig te maken met constructive overwegingen. Het is op boerderijen vanouds een vruchtbaarheidssymbool. Ze hebben vaak de vorm van een eikel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Zo zie je maar dat woorden totaal verschillende betekenissen kunnen hebben, Tuimelaar en neut zijn bekende voorbeelden.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Goh, laat ik nou altijd gedacht hebben dat makelaars van die mensen zijn die huizen verkopen:ROFLMAO:
Toch weer wat geleerd!:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
de makelaar heeft ook nog een functie die volgens mij niet eerder genoemd is. Het ondersteunt ook de constructie zodat de zijkant van het dak niet inregent.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik heb beide blokken 1 haakse kant aangemaakt, zodat ik daar een schroefplaat van 30cm op kan schroeven
Op de draaibank getild en daarna opgevuld met blokken hout totdat hij hoog genoeg zat.
Dit samen met mijn vrouw gedaan.
Heb hem ingespannen op de draaibank.
Het ging redelijk makkelijk.

IMGP7752.jpg

IMGP7753.jpg

IMGP7754.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Aeolos

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Wat verder.
Bij het tegencenter is het hout 5 cm dik, hiervoor ga ik een rvs slangenklem voor halen om het uitbreken tegen te gaan.

IMGP7759.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Was het geen optie om het stuk hout in delen te lijmen tot een blok. Dan had je waarschijnlijk geen scheuren in het hout gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.