Mafell P1cc decoupeer probleem: motor draait raar

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.373
4.331
Met meggeren stuur je een hoge spanning met een klein vermogen door je bedrading. Is bedoeld voor het meten van isolatieweerstand. Als er een draadbreuk in je kabel zit, maar er zitten nog een paar draadjes vast, dan vindt je op die plek met een gewone multimeter vaak niets, maar met meggeren vind je op die plek vaak een verminderde isolatieweerstand.

• Leuk
Waarderingen: sibejan

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.883
1.203
71
Veldhoven
Met meggeren stuur je een hoge spanning met een klein vermogen door je bedrading. Is bedoeld voor het meten van isolatieweerstand. Als er een draadbreuk in je kabel zit, maar er zitten nog een paar draadjes vast, dan vindt je op die plek met een gewone multimeter vaak niets, maar met meggeren vind je op die plek vaak een verminderde isolatieweerstand.
Ja, dat weet/snap ik wel. Maar ik zou het toch niet doen. Trouwens....moet je wel een Megger hebben. Ik verzamel meetinstrumenten, dus ik heb er hier aan aantal staan, werkend, ja. Maar dat zullen niet veel mensen hebben.
Als er in het apparaat elektronica zit, dan blaas je dat wel op.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.883
1.203
71
Veldhoven
Testen we volgens de nen 3140 ook niet de machines op deze wijze?
Zeker. Ik heb zo'n gereedschapkeuring ooit zelf mee helpen opzetten eind 80er/begin 90er jaren op de afdeling waar ik werkte. Er werd zelfs kortstondig 5000 Volt op gereedschap gezet, als ik me goed herinner. Maar met alle electronica in gereedschap (Toerenregelingen) kun je hier niet iemand (die al heeft aangegeven, er geen verstand van te hebben) gaan adviseren om te gaan Meggeren.
En geloof me, ik heb op schepen genoeg ellende, ja, zelfs doden, meegemaakt door onkunde op elektrisch gebied. En aan de wal op een centrale zelfs een opgeleide hoogspanningsmonteur blunders zien maken.
Als voorbeeld hier een foto van zijn bril nadat hij een 800 ampere zekering had laten ploffen.DSC01746.JPG

• Wow
Waarderingen: sibejan

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
118
31
Ljouwert
Ik heb veel gereedschap, teveel ben ik bang, maar een Meggeraar had ik nog niet. En komt toch ook niet meteen op m'n verlanglijstje. Wel interessant om te weten.

Hoe dan ook: de koolborstels (ja, die zitten dus zeker WEL in de P1 CC) bekeken: lekker afgerond aan één zijde, maar ik weet niet hoe 'kort' het balkje maximaal kan zijn / hoe lang een nieuw balkje is. Toen"
1. de L met de R omgewisseld, én andersom er in gestopt (d.w.z. het balkje waar aan uiteinde 1 een draadje verbonden is, natuurlijk wel weer met het draadje aan buitenzijde er in gestopt, maar dan de kant "naar boven", die eerder "naar beneden" zat). Aangezet: niets, ook niet bij kantelen van de body, zoals in het filmpje wel wat opleverde. :(
2. Het 'andersom' weer omdraaien naar oorspronkelijk, waarbij L en R nog wel gewisseld waren. Aangezet: en hij begon weer - net als in het filmpje - als een oude diesel langzamerhand toeren te maken. Het kwam zelfs wat overtuigender over, en leek minder afhankelijk van hoe ik de body kantelde. Bemoedigend.

Electriciens onder ons: is de investering in 2 koolborsteltjes bij GereedschapPro / Baptist een no-brainer, of zou ik er nog wijs aan doen ze even op te meten en te vragen hoe lang de nieuwe zijn?

En @chevy66 - nieuw snoer lijkt me dus ook niet meteen nodig, nu - toch?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.883
1.203
71
Veldhoven
Ik heb veel gereedschap, teveel ben ik bang, maar een Meggeraar had ik nog niet. En komt toch ook niet meteen op m'n verlanglijstje. Wel interessant om te weten.

Hoe dan ook: de koolborstels (ja, die zitten dus zeker WEL in de P1 CC) bekeken: lekker afgerond aan één zijde, maar ik weet niet hoe 'kort' het balkje maximaal kan zijn / hoe lang een nieuw balkje is. Toen"
1. de L met de R omgewisseld, én andersom er in gestopt (d.w.z. het balkje waar aan uiteinde 1 een draadje verbonden is, natuurlijk wel weer met het draadje aan buitenzijde er in gestopt, maar dan de kant "naar boven", die eerder "naar beneden" zat). Aangezet: niets, ook niet bij kantelen van de body, zoals in het filmpje wel wat opleverde. :(
2. Het 'andersom' weer omdraaien naar oorspronkelijk, waarbij L en R nog wel gewisseld waren. Aangezet: en hij begon weer - net als in het filmpje - als een oude diesel langzamerhand toeren te maken. Het kwam zelfs wat overtuigender over, en leek minder afhankelijk van hoe ik de body kantelde. Bemoedigend.

Electriciens onder ons: is de investering in 2 koolborsteltjes bij GereedschapPro / Baptist een no-brainer, of zou ik er nog wijs aan doen ze even op te meten en te vragen hoe lang de nieuwe zijn?

En @chevy66 - nieuw snoer lijkt me dus ook niet meteen nodig, nu - toch?
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou nieuwe borstels bestellen. Gezien de beschrijving van een afgeronde kant.
En dat gehannes met omwisselen zou ik NIET doen.
En dat snoer zou ik dan even mee wachten. een ding tegelijk.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.373
4.331
Hoe moeilijk is het nu om even een ander snoer op je schakelaar aan te sluiten? Als dat je probleem niet oplost stop je er een paar nieuwe koolborstels in. Werkt het dan nog niet, dan is je schakelaar, danwel printplaat aan gort.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.829
1.003
Moordrecht
Klinkt idd als borstels. Ik had een heule oude Bosch Boormasjien, die het ineens niet meer deed. Brommen als een oude beer. 13 euro verder en hij liep weer als een zonnetje. De borstels zelf waren nog voor de helft over. Er is volgens mij dan te weinig druk om de boel te laten lopen

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.590
984
‘s-Hertogenbosch
Zitten er zelf uitschakelende koolborstels in, dat was in die jaren ook hip…..
Dan zit er een gaatje in de koolborstel met een veertje en een stukje isolerend materiaal wat ervoor zorgt dat de koolborstel niet tegen de collector komt.
Heb twintig jaar geleden ook een slijptol gered van de container met dit euvel. Draait nu nog steeds ( die ene keer in de vijf jaar dat ik hem nodig heb) zonder veertjes 🫣

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.