Ik heb een "Incra LS Positioner / parallelaanslag arreteersysteem, 25" met Wonder Fence metrisch" i.c.m. een Erika 85, en 2 verleng-linialen + werkblad (van Mafell). (waardoor ruimte ontstaat voor een tafelfrees die ook mooi mee kan genieten van de LS).
Het basale installeren is een klusje wat prima te doen is. De extra hoge parallelle geleider wilde ik laatst (voor 't eerst) 'ns gaan gebruiken, maar na 20 minuten besloot ik om gewoon een stukje multiplex te klemmen tegen de parallel geleider, omdat ik te ongeduldig was om de Amerikaanse uitleg goed te lezen.
Waar je wel goed op moet letten, is dat je de parallel-aanslag zuiver parallel met de zaag afstelt. Omdat het zaagblad bij de Mafell een fractie gedraaid is t.o.v. de tafel (teneinde veiliger en schonere zaagsnedes te kunnen krijgen, voer voor veel online discussies), kun je je beter baseren op de tafel zelf.
Eenmaal geïnstalleerd en afgesteld is het een uitstekend systeem, en je kunt inderdaad goed repetitief zagen, tot maximaal ± 60 cm breed (al wordt dat natuurlijk lastiger als het werkstuk minder lang dan breed is).
En je kunt loepzuiver, fracties van mm's (stapjes van 1/20mm, écht! komt zelden van pas, maar soms toch echt superfijn) van je werkstuk afzagen. De parallel-aanslag is ook stijf genoeg, maar ik zou 'm soms wel langer willen (kun je natuurlijk prima doen door een langer profiel er tegenaan te klemmen).
't Is wel een systeem dat je niet zomaar - zonder uitleg - aan een stagiair of een buurman kunt laten gebruiken, aangezien het wat afwijkt van de standaard, en lompigheid niet verdraagt (maar welk precisie gereedschap wel?).
Schulpen van massief hout gaat prima (zeker voor een veredelde 'bouwzaag', al is een echte formaatzaag natuurlijk veel fijner), al is ongekant recht wel een uitdaging, dus dan is een invalcirkelzaag ook snel handiger. Het zuiver zagen van langere werkstukken (langer dan 1,5m) wordt lastiger zonder hulp van een ander of een rolbok, en het parallel zagen van bredere werkstukken dan 120cm wordt ook uitdagend zonder extra hulp(stukken).
Omdat ik toch bij het (af en toe) verzagen van complete platen tegen deze tekortkomingen aanloop, overweeg ik al langer de Erika (met of zonder de LS) te vervangen voor een (kleine) formaatzaag en/of een degelijk op MFT gebaseerd invalcirkelzaag-systeem met parallel-geleiders en fence en hinge dingen enzo (geïnspireerd door 10 minutes workshop). Wellicht doe ik hier nog een post over.
Weet niet of deze info maanden na dato nog relevant is voor de TS, maar vast wel voor andere geïnteresseerden)