Mafell Erika's NIEUWE parallelaanslag met fijnafstelling

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Dat zou kunnen maar ze hebben geen bezwaar tegen de aanbouwrails van In2tools van gereedschappro.
Dus waarom wel tegen een ander product.
Geen idee Wim het is zomaar een overpeinzing maar misschien heeft Mafell het niet geheel safe gevonden hetgeen Heiko Rech liet zien in zijn instructiefilmpje, en om je goede naam niet te grabbel te gooien, kan ik me voorstellen dat Mafell, vriendelijk, maar toch ook nadrukkelijk heeft verzocht, om het filmpje te verwijderen? Innovatieve aanpassingen worden soms bedacht, en in beeld gebracht, door enthousiastelingen, die dit weer willen delen aan de hand van filmpjes. Op zich heel erg leuk om naar te kijken, maar soms heb ik wel eens mijn bedenkingen wat de veiligheid betreft. Dit soort van bloggers hebben soms ook een grote groep volgers die dit weer op hun beurt proberen na te maken, met alle gevolgen van dien. Fabrikanten daarentegen, behoren zich aan van alle regelgeving te voldoen, zoals veiligheid, keurmerken en noem maar op, voordat een product wordt gelanceerd op de markt. Dus ja kan ik me er iets bij voorstellen dat niet iedere fabrikant zit te wachten als zijn product wordt toegepast/aangepast op iets wat een goedbedoelde hobbyist heeft bedacht in zijn hobbyhok. Hierbij niets zeggende over Heiko Rech ik kijk er graag naar. Gereedschappro heeft naar mijn idee de goedkeuring gekregen van Mafell om iets toepasbaar te maken voor de Mafell in de vorm van een aanbouwrail gemaakt door hun zelf, In2tools. Maar ook zij ,zullen vast moeten voldoen, aan alle regelgeving en keurmerken die hierbij komen kijken, voordat het de markt op mag.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.863
850
Antwerpen
de video’s hebben 8 jaar lang op de website van Holzwerken gestaan dus ik denk niet dat Mafell er zo’n groot probleem mee had
ik heb Heiko gevraagd waar de video’s te bekijken zijn, misschien gewoon nu betalend zoals zijn hele website

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.182
218
Breda en omstreken
Heiko Rech heeft een tijd geleden aangegeven dat er gedoe was over zijn video's. Iets met verkeerde labels / auteursrecht op YT. Daarna is veel eraf gegaan, een deel is naar Vimeo gegaan. Maar inmiddels wordt er weer flink gepost.

Heeft helemaal niets met Mafell te maken....

Laatst bewerkt:

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
de video’s hebben 8 jaar lang op de website van Holzwerken gestaan dus ik denk niet dat Mafell er zo’n groot probleem mee had
ik heb Heiko gevraagd waar de video’s te bekijken zijn, misschien gewoon nu betalend zoals zijn hele website
Ok het was maar een overpeinzing hoor,......niet meer en ook niet minder, maar bedankt voor de info

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
100
27
Ljouwert
Ik heb een "Incra LS Positioner / parallelaanslag arreteersysteem, 25" met Wonder Fence metrisch" i.c.m. een Erika 85, en 2 verleng-linialen + werkblad (van Mafell). (waardoor ruimte ontstaat voor een tafelfrees die ook mooi mee kan genieten van de LS).

Het basale installeren is een klusje wat prima te doen is. De extra hoge parallelle geleider wilde ik laatst (voor 't eerst) 'ns gaan gebruiken, maar na 20 minuten besloot ik om gewoon een stukje multiplex te klemmen tegen de parallel geleider, omdat ik te ongeduldig was om de Amerikaanse uitleg goed te lezen.
Waar je wel goed op moet letten, is dat je de parallel-aanslag zuiver parallel met de zaag afstelt. Omdat het zaagblad bij de Mafell een fractie gedraaid is t.o.v. de tafel (teneinde veiliger en schonere zaagsnedes te kunnen krijgen, voer voor veel online discussies), kun je je beter baseren op de tafel zelf.

Eenmaal geïnstalleerd en afgesteld is het een uitstekend systeem, en je kunt inderdaad goed repetitief zagen, tot maximaal ± 60 cm breed (al wordt dat natuurlijk lastiger als het werkstuk minder lang dan breed is).
En je kunt loepzuiver, fracties van mm's (stapjes van 1/20mm, écht! komt zelden van pas, maar soms toch echt superfijn) van je werkstuk afzagen. De parallel-aanslag is ook stijf genoeg, maar ik zou 'm soms wel langer willen (kun je natuurlijk prima doen door een langer profiel er tegenaan te klemmen).
't Is wel een systeem dat je niet zomaar - zonder uitleg - aan een stagiair of een buurman kunt laten gebruiken, aangezien het wat afwijkt van de standaard, en lompigheid niet verdraagt (maar welk precisie gereedschap wel?).

Schulpen van massief hout gaat prima (zeker voor een veredelde 'bouwzaag', al is een echte formaatzaag natuurlijk veel fijner), al is ongekant recht wel een uitdaging, dus dan is een invalcirkelzaag ook snel handiger. Het zuiver zagen van langere werkstukken (langer dan 1,5m) wordt lastiger zonder hulp van een ander of een rolbok, en het parallel zagen van bredere werkstukken dan 120cm wordt ook uitdagend zonder extra hulp(stukken).
Omdat ik toch bij het (af en toe) verzagen van complete platen tegen deze tekortkomingen aanloop, overweeg ik al langer de Erika (met of zonder de LS) te vervangen voor een (kleine) formaatzaag en/of een degelijk op MFT gebaseerd invalcirkelzaag-systeem met parallel-geleiders en fence en hinge dingen enzo (geïnspireerd door 10 minutes workshop). Wellicht doe ik hier nog een post over.

Weet niet of deze info maanden na dato nog relevant is voor de TS, maar vast wel voor andere geïnteresseerden)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.336
3.457
Gaanderen
Zeker interssant want ik moet ook binnenkort beginnen om mijn ts op de incra te monteren. Dat is echter wel een met een ls erbij. Je hebt jouw geleider dus afgesteld op de sleuf in het blad?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Sibejan je informatie is zeer zeker welkom en heb het daarom ook met veel interesse gelezen, dank daarvoor. Zelf heb ik laatst een Squad Hinge aangeschaft (tweedehands) met de bijbehorende fence, om een MFT werkbank te maken, met daarin geïntegreerd een bovenfrees en mijn Mafell Erika 85. De " veredelde bouwzaag" zoals jij het omschrijft wil ik ook gaan opwaarderen maar dan met mijn TS LS systeem. Hopelijk ga ik deze winter een begin maken,...

• Leuk
Waarderingen: sibejan

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
100
27
Ljouwert
Zeker interssant want ik moet ook binnenkort beginnen om mijn ts op de incra te monteren. Dat is echter wel een met een ls erbij. Je hebt jouw geleider dus afgesteld op de sleuf in het blad?
Klopt. Heb 'm in het verleden ook wel exact parallel gezet met het zaagblad zelf, maar vond dat toch minder fijn werken. Heb 'm ook links van het zaagblad gehad, maar hij is toch weer terug naar rechts gegaan.
Maar ik denk dat je met de TS ook gewoon twee evenlange stukken MDf op de juiste lengte kunt zagen en die tussen de rechter-zijkant van de erika, en de 'verre' parallelle (incra)rail kunt zetten en dan dat parallelle gedeelte tegen de erika aan drukken. Verondersteld dat de LS zuiver haaks op dat parallelle gedeelte gemonteerd is. Dat zuiver haaks is bij mijn opstelling iets wat ik zelf in de gaten moet houden, aangezien dat met 4 bouten op de Mafell bladverbreding niet automatisch gebeurt bij het vastdraaien.

Zorgt de TS ervoor dat je de originele erika-onderdelen (zoals de universele geleider) er niet meer op kunt zetten? Heeft het ook voordelen zoals die van In2Tools?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
48rmc Hoe heb jij je uitlijning opgelost als je het zaagblad gaat vervangen? Moet je dan de hele boel opnieuw afstellen?
Sorry Wim ik begrijp je vraag niet precies? maar als je bedoeld als je de incra systeem wilt gaan gebruiken dan zou je inderdaad je parallelaanslag moeten uitlijnen, volgens mij valt er aan het zaagblad zelf niet veel uit te lijnen Mafell heeft een fabrieksinstelling waar niet veel aan kan worden verandert

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.336
3.457
Gaanderen
Zorgt de TS ervoor dat je de originele erika-onderdelen (zoals de universele geleider) er niet meer op kunt zetten? Heeft het ook voordelen zoals die van In2Tools?
Dat weet ik nog niet. Ik heb de in2rail er nu opzitten. Dus als ik begin dan zal ik het wel uitvogelen.

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
100
27
Ljouwert
Sorry Wim ik begrijp je vraag niet precies? maar als je bedoeld als je de incra systeem wilt gaan gebruiken dan zou je inderdaad je parallelaanslag moeten uitlijnen, volgens mij valt er aan het zaagblad zelf niet veel uit te lijnen Mafell heeft een fabrieksinstelling waar niet veel aan kan worden verandert
Denk dat Wim benieuwd is naar jouw MFT-combi-Erika tafel, en hoe je de Erika daarin hebt geïntegreerd. Zoniet, dan wil ik dat wel weten (en liever nog zien: plaatjes?) en daar ook best nieuwsgierig naar. ;)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.336
3.457
Gaanderen
Niet het zaagblad. (al is er wel een filmpje van een duitstallige die de hele boel uit elkaar heeft gehaald en het blad wel recht heeft gezet) Ik haal wat dingen door elkaar. Ik had eerst een ls gemonteerd op een mft tafel met de mafell er tegenaan. Daar had ik problemen mee als ik het blad ging vervangen.
Bij de TS is dat geen probleem omdat deze vast zit op de erica Vergeet het maar.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Niet het zaagblad. (al is er wel een filmpje van een duitstallige die de hele boel uit elkaar heeft gehaald en het blad wel recht heeft gezet) Ik haal wat dingen door elkaar. Ik had eerst een ls gemonteerd op een mft tafel met de mafell er tegenaan. Daar had ik problemen mee als ik het blad ging vervangen.
Bij de TS is dat geen probleem omdat deze vast zit op de erica Vergeet het maar.

Klopt Wim bij een TS versie is het 1 geheel dus dan zal het als het goed is bij 1 keer uitlijnen blijven, dit in vergelijking met de LS versie waarbij het geheel uit twee losse componenten bestaat. Zit je hieraan te rommelen dan moet je hoogst waarschijnlijk de boel weer helemaal opnieuw instellen, het idee alleen al😅

Wat het Duitstalig filmpje betreft heb je een link waar we dat kunnen vinden, ik ben in ieder geval reuze benieuwd, volgens sommige is dit helemaal niet mogelijk, al lijkt me dat ook weer wat ongeloofwaardig.

Sibejan ik moet er nog aan beginnen ik heb wel ideeën maar ben er nog niet aan toegekomen om het ook echt daadwerkelijk ten uitvoer te brengen. Ik ben nog steeds in de fase van, wat wil ik, wat kan ik, en wat is er allemaal mogelijk. En daarnaast ontbreekt het mij aan tijd tot nu toe heb ik nog andere prioriteiten die voorrang hebben, wellicht deze winter (ik heb een kleine eenvoudige MFT tafel die ik momenteel gebruik)

YM25

Nieuw lid
16 mrt 2018
20
7
Nog even over die nieuwwe parallelaanslag:
de priegelklemmetjes heb ik vervangen door iets zelfgemaakts, bijgaand een plaatje.

Bijlagen

• multi aanslag Erika.jpeg
    multi aanslag Erika.jpeg
    116,7 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: Willem11

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.336
3.457
Gaanderen
Nog even over die nieuwwe parallelaanslag:
de priegelklemmetjes heb ik vervangen door iets zelfgemaakts, bijgaand een plaatje.
Wat is nieuw? In de foto staat dat deze al 2 jaar in gebruik is. Zo lang is de nieuwe aanslag er nog niet.
Mafell vertelde mij dat die kleine schroefknopjes ervoor waren om het niet kapot te draaien.

YM25

Nieuw lid
16 mrt 2018
20
7
Klopt, ik heb de oude aanslag waarop die kleine schroefknopjes zaten. Die kreeg ik nooit netjes zover dat de speling weg was. Sorry dat ik dat niet duidelijk heb vermeld.
Ik heb er daarom ook bij gezet, dat je 'voorzichtig moet sjorren'. dat gaat bij mij goed. Met de precisie ben ik tot nu toe tevreden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.