Maatwerk kledingkast tussen 2 muren

woodnooby

Nieuw lid
20 mei 2026
2
0
Zwolle
Hoi allemaal,

Ik ben een maatwerk kledingkast aan het ontwerpen tussen twee muren en hoor graag feedback voordat ik materiaal bestel.
Even vooraf: dit is allemaal nieuw voor mij. Ik heb nog niet eerder een grote maatwerkkast gebouwd, dus ik probeer het direct goed aan te pakken en leer nog veel onderweg.

Afmetingen nis:
  • Breedte: 361 cm
  • Hoogte nis: 241 cm
  • Diepte maximaal: 50 cm

Ontwerp:
  • Kastconstructie van 18 mm multiplex
  • Achterwand 6 mm MDF
  • Kast komt op een onderframe van 44×69 bouwbalken
  • Totale kasthoogte wordt 230 cm zodat standaard IKEA PAX deuren gemonteerd kunnen worden
  • Links/rechts en boven afwerken met plinten/omlijsting
  • Kast komt tussen 2 muren

Indeling:
  • 3 hanggedeeltes
  • Midden vak met laden
  • 1 smal vak met legplanken
  • Jurken krijgen ongeveer 172–180 cm hanghoogte
  • Diepte kast: 50 cm

Ik twijfel nog over een aantal zaken:

1. Wat vinden jullie van het ontwerp?
    Zijn er dingen waar ik constructief rekening mee moet houden?
  2. IKEA PAX deuren op eigen kast:
    Iemand ervaring met alleen PAX deuren gebruiken op een zelfgebouwde kast? Aanrader of beter zelf MDF deuren maken?
  3. De deuren gaan iets voor de omlijsting uitsteken.
    Heeft iemand dit eerder gedaan? Oogt dat netjes?
  4. Is 50 cm diepte voldoende voor kleding op hangers? Vooral jurken / langere kleding.
  5. Kunnen laden van ~920 mm breed goed werken?
    (Buitenmaat vak wordt 1000 mm maar netto ladebreedte rond 920 mm i.v.m. zijpanelen + ladegeleiders.)
    Wordt dat te breed / zwaar?
  6. Onderframe:
    Ik wil de kast op een frame van 44×69 bouwbalken zetten.
    Frame direct op de ondervloer. Zwevend laminaat wordt onder de kast verwijderd. Klinkt dit logisch?
  7. Multiplex keuze:
    Ik twijfel tussen Okoumé multiplex en populieren multiplex. Kast wordt ongeveer 361 × 230 × 50 cm. Wat zouden jullie kiezen?

Alle feedback welkom 🙂

Bijlagen

• kastv2.jpg
    kastv2.jpg
    49 KB · Weergaven: 25

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.583
3.108
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is 50 cm diepte voldoende voor kleding op hangers? Vooral jurken / langere kleding.
het eenvoudigste om jou daar een mening over te vormen is
1/ vragen aan de toekomstige gebruikers om die hangers met jurken en langere kleding er op te laten meten
2/ kijken welke breedte in de handel aangeboden wordt (meestal nipt, want materiaal kost geld per cm²)
zelf zou ik voor 60 cm gaan, want een dikke jas op een hanger is breder dan een jurk
+ 60 cm is een net deeltal van een plaat die meestal minstens 120 cm breed is
ga je bij een diepte van 50 cm de rest van 20 cm weggooien ? (120 - 2x50 = 20)

Kunnen laden van ~920 mm breed goed werken?
(Buitenmaat vak wordt 1000 mm maar netto ladebreedte rond 920 mm i.v.m. zijpanelen + ladegeleiders.)
Wordt dat te breed / zwaar?
zo breed ben ik ook al gegaan
zoals reeds geschreven, leg ik enkel mijn goudstaven in erg smalle laden
in 920 mm kan je gerust zaken kwijt die weinig wegen
en ja 920/2 = 460 zijn smalle laden
dan heb je ook het dubbel aantal geleiders nodig
Frame direct op de ondervloer. Zwevend laminaat wordt onder de kast verwijderd. Klinkt dit logisch?
de sokkel moet stabiel zijn
daarvoor gebruikt men dikwijls mpx, zelfs dubbel
massief hout kan werken
het laminaat zou ik laten liggen
anders moet je proberen om het net tot aan de sokkel te laten stoppen
en net daar kan het dan omhoog krullen
Ik twijfel tussen Okoumé multiplex en populieren multiplex. Kast wordt ongeveer 361 × 230 × 50 cm. Wat zouden jullie kiezen?
ongeacht de soort is vooral de kwaliteit van belang
die 361 is niet van belang, omdat je aparte corpussen voorziet

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.043
1.472
Omgeving Leiden
@ZotVanHout heeft al je vragen denk ik beantwoord.
Misschien heb je al nagemeten dat je met 50 cm uitkomt, maar meestal is dat niet diep genoeg.
De kopse kanten zou ik afwerken met een hardhouten lat o.i.d., er is een risico dat het mpx splintert.
Gebruik voor de laden volledig uittrekbare ladegeleiders.

woodnooby

Nieuw lid
20 mei 2026
2
0
Zwolle
het eenvoudigste om jou daar een mening over te vormen is
1/ vragen aan de toekomstige gebruikers om die hangers met jurken en langere kleding er op te laten meten
2/ kijken welke breedte in de handel aangeboden wordt (meestal nipt, want materiaal kost geld per cm²)
zelf zou ik voor 60 cm gaan, want een dikke jas op een hanger is breder dan een jurk
+ 60 cm is een net deeltal van een plaat die meestal minstens 120 cm breed is
ga je bij een diepte van 50 cm de rest van 20 cm weggooien ? (120 - 2x50 = 20)

zo breed ben ik ook al gegaan
zoals reeds geschreven, leg ik enkel mijn goudstaven in erg smalle laden
in 920 mm kan je gerust zaken kwijt die weinig wegen
en ja 920/2 = 460 zijn smalle laden
dan heb je ook het dubbel aantal geleiders nodig

de sokkel moet stabiel zijn
daarvoor gebruikt men dikwijls mpx, zelfs dubbel
massief hout kan werken
het laminaat zou ik laten liggen
anders moet je proberen om het net tot aan de sokkel te laten stoppen
en net daar kan het dan omhoog krullen

ongeacht de soort is vooral de kwaliteit van belang
die 361 is niet van belang, omdat je aparte corpussen voorziet
Dank voor het meedenken. 50 cm diep is helaas echt het maximale wat mogelijk is in deze ruimte, dus die extra 10 cm zit er niet in. Daardoor zal die 20 cm reststrook van een 120 cm plaat waarschijnlijk inderdaad niet gebruikt worden.

Goede opmerking over de aparte corpussen, daar had ik nog niet zo naar gekeken.

Waar moet ik vooral op letten bij het uitkiezen van multiplex voor zo een kast? Bijvoorbeeld aantal lagen, houtsoort ?

Heb je misschien voorbeelden van multiplex?

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
121
64
Hillegom
De diepte van een hangkast is normaal 60 cm, maar wat je echt nodig hebt hangt af van wat erin moet. Mijn vrouw heeft maat 36, kinderhangers van 35 cm zijn daarvoor ideaal, en daarvoor is 50 cm genoeg. Misschien helpt al hangers van 40 cm zelf maken.

jorisvh

Post veel
IKEA PAX deuren op eigen kast:
Iemand ervaring met alleen PAX deuren gebruiken op een zelfgebouwde kast? Aanrader of beter zelf MDF deuren maken?
De meeste IKEA hackers nemen de omgekeerde weg: goedkope PAX korpussen wegmoffelen achter sjieke zelfgemaakte fronten, maar goed ;), op zich geen reden waarom het niet zou kunnen.
Is 50 cm diepte voldoende voor kleding op hangers? Vooral jurken / langere kleding.
Als je niet wil dat kleding “gekneld” wordt tussen rug en deuren is 50cm echt te weinig. Met dikke winterjassen zal je deur zelfs niet helemaal sluiten.
Als je echt maar 50cm hebt:
- open kast van maken en de roedes iets naar voor uit het midden zetten?
- met uittrekbare roedes achter deuren werken (niet echt handig maar je moet iets doen)?
1779361951156.png
Kunnen laden van ~920 mm breed goed werken?
een lade die meer dan 2 keer zo breed als diep is en zwaar geladen gaat stroef lopen als je ze aan de zijkant open trekt of dicht duwt. dat kan je verhelpen door synchronisatie toe te voegen (een soort tandheugel links en rechts die ervoor zorgt dat beide geleiders altijd synchroon in/uit bewegen. voor kleding (licht) lijkt me dat niet nodig.
Onderframe:
+1 met commentaren hierboven:
neem stelpoten of maak een sokkel uit multiplex. Ik heb nog maar zelden een SLS gezien die recht genoeg is om er een sokkel van te maken.
Multiplex keuze:
materiaalkeuze hangt ook samen met hoe je wil afwerken.
ga je transparant behandelen of dekkend lakken?
wil je het laagjespatroon op de zaagkanten zichtbaar houden, verbergen achter kantenband of kantlatten of dekkend lakken?
populier heeft een mooie tekening maar is erg zacht.
okume is harder (maar vind ik persoonlijk lelijk, kwestie van smaak).
goekopere multiplex heeft vaak onregelmatige lagen dus dan is het laagjespatroon niet echt mooi.
eerlijk gezegd: voor een kast die je volledig achter deuren verbergt zou ik gewoon meubelpaneel (gemelamineerde spaanplaat met kantenband op de lange kanten) kiezen. als je dat aankoopt op 50cm breedte moet je enkel afkorten en in mekaar steken.

nog wat extra bedenkingen / tips:

Ik vermoed dat je de lades zelf gaat maken want PAX lades zullen niet passen. Als je met PAX fronten wil werken, zullen het allemaal binnenlades moeten zijn want die deuren zijn altijd volledige kasthoogte.
(ik vind het persoonlijk erg irritant dat je eerst 1 of 2 deuren moet openen voor je een lade kan openen, maar dat terzijde)
Dan ga je in de kasten met lades onderaan wat moeten verzinnen om 2 redenen:
1. met ikea (of andere bvb Blum) scharnieren blijft de deur in geopende toestand ongeveer 10mm voor de kastopening staan. daar kan een lade met standaard geleiders niet voorbij. Ikea lost dat op door >15mm tussen kastwand en ladewand te hebben, dat krijg je met standaard verborgen geleiders niet voor mekaar, bvb bij Blum is het 21mm min dikte van de ladewand (en die max 16mm kan zijn). zelfs als je lades uit 12mm materiaal maakt (wat mij wel het absolute minimum lijkt), heb je maar 9mm en dan botst de lade tegen de deur.
2. je moet onderaan ook ergens een scharnier kwijt en dat kan niet in combinatie met een lade. Ikea lost dat op door onderaan nooit een lade maar bvb een draadmand te steken.
1779341355882.jpeg
als je toch van onder af allemaal binnenlades dicht op mekaar wil:
- standaard scharnieren + opvulstroken thv de geleiders, als je die dik genoeg neemt kan je scharnieren tussen kastwand en ladewand kwijt
OF
- speciale "0-inspring"-scharnieren waarbij de deur voorbij de opening draait, die moet je in de hoogte wel tussen de lades zetten want die zijn meer dan 60mm breed.

de roede in de 2de kast zit op ongeveer 2m hoog, niet handig voor kleine mensen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.583
3.108
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waar moet ik vooral op letten bij het uitkiezen van multiplex voor zo een kast? Bijvoorbeeld aantal lagen, houtsoort ?
koop die bij een vakhandel en niet bij een dhz
aantal lagen is een graadmeter voor de kwaliteit
in 18 mm gaan er bij de beste platen 13 lagen

berkenfineer was indertijd dé top
vladimir kreeg dat na zijn inval in de eu niet meer kwijt
indien onvoldoende voorradig, zou es of esdoorn een alternatief kunnen zijn
populier is mij onbekend

je kan ook mpx nemen die netjes afgewerkt is
hoef je niets meer aan te doen
bv interform, maar dat is niet de enige
hier heb ik de groene gebruikt
in principe kan je de kanten afwerken
maar hoeft niet

1779364757991.png

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.609
1.237
Enschede, Twente
De diepte van een hangkast is normaal 60 cm, maar wat je echt nodig hebt hangt af van wat erin moet. Mijn vrouw heeft maat 36, kinderhangers van 35 cm zijn daarvoor ideaal, en daarvoor is 50 cm genoeg. Misschien helpt al hangers van 40 cm zelf maken.
Of koop deze, ontworpen door Simone Giertz:

Het slimme is dat je hiermee de kleding mooi dubbelvouwt en dus minder kastdiepte gebruikt. Ik heb zelf een set gekocht, maar de kast ervoor staat nog op de to-do-lijst…
: ))

• Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.