Hoi allemaal,
Ik ben een maatwerk kledingkast aan het ontwerpen tussen twee muren en hoor graag feedback voordat ik materiaal bestel.
Even vooraf: dit is allemaal nieuw voor mij. Ik heb nog niet eerder een grote maatwerkkast gebouwd, dus ik probeer het direct goed aan te pakken en leer nog veel onderweg.
Afmetingen nis:
Ontwerp:
Indeling:
Ik twijfel nog over een aantal zaken:
Alle feedback welkom
Ik ben een maatwerk kledingkast aan het ontwerpen tussen twee muren en hoor graag feedback voordat ik materiaal bestel.
Even vooraf: dit is allemaal nieuw voor mij. Ik heb nog niet eerder een grote maatwerkkast gebouwd, dus ik probeer het direct goed aan te pakken en leer nog veel onderweg.
Afmetingen nis:
- Breedte: 361 cm
- Hoogte nis: 241 cm
- Diepte maximaal: 50 cm
Ontwerp:
- Kastconstructie van 18 mm multiplex
- Achterwand 6 mm MDF
- Kast komt op een onderframe van 44×69 bouwbalken
- Totale kasthoogte wordt 230 cm zodat standaard IKEA PAX deuren gemonteerd kunnen worden
- Links/rechts en boven afwerken met plinten/omlijsting
- Kast komt tussen 2 muren
Indeling:
- 3 hanggedeeltes
- Midden vak met laden
- 1 smal vak met legplanken
- Jurken krijgen ongeveer 172–180 cm hanghoogte
- Diepte kast: 50 cm
Ik twijfel nog over een aantal zaken:
- Wat vinden jullie van het ontwerp?
Zijn er dingen waar ik constructief rekening mee moet houden? - IKEA PAX deuren op eigen kast:
Iemand ervaring met alleen PAX deuren gebruiken op een zelfgebouwde kast? Aanrader of beter zelf MDF deuren maken? - De deuren gaan iets voor de omlijsting uitsteken.
Heeft iemand dit eerder gedaan? Oogt dat netjes? - Is 50 cm diepte voldoende voor kleding op hangers? Vooral jurken / langere kleding.
- Kunnen laden van ~920 mm breed goed werken?
(Buitenmaat vak wordt 1000 mm maar netto ladebreedte rond 920 mm i.v.m. zijpanelen + ladegeleiders.)
Wordt dat te breed / zwaar? - Onderframe:
Ik wil de kast op een frame van 44×69 bouwbalken zetten.
Frame direct op de ondervloer. Zwevend laminaat wordt onder de kast verwijderd. Klinkt dit logisch? - Multiplex keuze:
Ik twijfel tussen Okoumé multiplex en populieren multiplex. Kast wordt ongeveer 361 × 230 × 50 cm. Wat zouden jullie kiezen?
Alle feedback welkom