Maatvoering werkbank in mini werkplaats

Evwoe

Nieuw lid
14 feb 2020
5
0
Beste forumleden.
Ik vraag graag jullie advies. Ik was bij lezing van het forum een beetje geïntimideerd door de soms grote werkplaatsen vol gereedschap. Hoor ik hier wel tussen? Toch stel ik mijn vraag hier maar…
Ik beschik maar over een zeer kleine ruimte als beginnend houtbewerker.

Ik wil in mijn ‘werkplaats’ van slecht 220 bij 200 een werkbank plaatsen. Juist vanwege de geringe ruimte is maatvoering van belang denk ik zo. Wat is gegeven de kleine ruimte een optimale oppervlakte aan werkblad. En welke lengte en breedte verhouding is dan slim.

Ik zal vooral beginnen met eenvoudig meubelwerk, schappen, kastjes. Leren precies te werken ect. Groter zaagwerk kan buiten. Mijn werkruimte heeft direct toegang tot de tuin.

De situatie:
1 wand van 200 met doorloop naar het huis vrijhouden
1 wand van 220 staat stellingkast voor gereedschap e.d. 40 cm diep, ben ik tevreden over
1 wand van 220 met ruimte voor een werkbank
1 wand van 200 met een buitendeur naar de tuin.

Zien jullie voors en tegen bij onderstaande ideeën:
https://www.woodworking.nl/showthread.php?7417-Mobiele-werkbank-MFTC
https://www.youtube.com/watch?v=jaJ-O4gG7Dg

Alle suggesties zijn welkom!
Hartelijke groet, Evert
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat is niet groot Evert, als je daar ook nog een vaste werkbank in gaat plaatsen, ben je meteen een relatief groot deel van je ruimte kwijt. De ervaring leert dat een werkbank altijd als aflegruimte wordt gebruikt:p. Waarom niet simpel beginnen, met bijv. 2 workmates. Zijn stabiel en stevig en kun je op 2 hoogtes gebruiken. Wanneer niet nodig: klap in, zet weg of hang op. Heb je een groot werkvlak nodig, dan kun je er een mft achtig werkblad op vast klemmen. Ook hiervoor geldt: wanneer niet nodig, weg te bergen. Je wilt in je werkplaats ook je kont nog enigszins kunnen keren....Worden op MP regelmatig aangeboden, kosten de wereld niet. Flexibiliteit is hier het credo.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Wat Edp zegt. Eventueel een opklapbak maken aan de wand. Maar je kan beter investeren kin schragen en of een betere gereedschaps opberger.

Ik heb mijn eigen werkbabk de deur uitgedaan en een gereedschapswagen voor terug genomen. Heb ik een werkbank nodig dan op schragen of van mijn kinderen gebruiken.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo Evert,
Ik ben ooit begonnen vanuit het fietsenschuurtje met een workmate. Ik werk bijna alleen met handgereedschap, ook om de reden dat je dan makkelijker met een kleine ruimte toe kan. Cirkelzagen en frezen van plaatmateriaal deed ik ook vooral buiten (wanneer het weer het toeliet).
Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=rbreLrpLW_c voor een filmpje van Paul Sellers aan het werk op een Workmate. Was voor mij een eye opener na het kijken naar woodgears.ca.

Ondertussen heb ik meer ruimte, en dat is ook wel heel fijn. In jouw situatie zou ik vooral een goede stevige bankschroef missen, dat is het eerste dat ik zou toevoegen na een workmate.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Hallo Evert,
Ik ben ooit begonnen vanuit het fietsenschuurtje met een workmate. Ik werk bijna alleen met handgereedschap, ook om de reden dat je dan makkelijker met een kleine ruimte toe kan. Cirkelzagen en frezen van plaatmateriaal deed ik ook vooral buiten (wanneer het weer het toeliet).
Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=rbreLrpLW_c voor een filmpje van Paul Sellers aan het werk op een Workmate. Was voor mij een eye opener na het kijken naar woodgears.ca.


Ondertussen heb ik meer ruimte, en dat is ook wel heel fijn. In jouw situatie zou ik vooral een goede stevige bankschroef missen, dat is het eerste dat ik zou toevoegen na een workmate.

Mooi dat zon baas ff laat zien dat je niet voor duizenden euro's aan teringzooi nodig hebt
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Mijn schuurtje is 2 bij 2 meter, maar er zijn plannen voor een grotere. Het ging prima toen ik alleen handgereedschap gebruikte. Mijn werkbank is de Paul Sellers in 55cm bij 180cm. Kolomboormachine staat er op. Toen kwam de inca lintzaag. Staat er ook op. Toen kwam de inca major. En de inca vlakvandikte...ik kan letterlijk de bips niet keren. Ik rijd de machines gewoon de schuur uit maar je begrijpt dat ik hierom niet veel in de schuur doe. De draaibank staat bij mijn ouders :).

Even terug, mijn formaat werkbank werkte prima in mijn afmeting als de rest van de schuur maar redelijk leeg was.

Mijn nieuwe schuur wordt waarschijnlijk 2.5 bij 5 meter en dat zou voor mij perfect zijn, maar dat was je vraag niet :).
 

Evwoe

Nieuw lid
14 feb 2020
5
0
Hartelijk dank voor jullie reacties,

Wat ik er van leer:
1. Een werkbank heeft de onhebbelijke gewoonte allerlei spullen aan te trekken die eigenlijk ergens anders thuis horen :)
2. Met een kleine en flexibele oplossing kan je veel doen en dat hoeft niet heel duur te zijn (filmpje van Paul Sellers is instructief!)

Ik denk nu zelf aan schragen en daar dan zelf een los blad op maken. Dat geeft (de mogelijkheid tot) meer werkruimte en kan ik ook gemakkelijk naar buiten slepen.
Ik kan die natuurlijk kopen, bijvoorbeeld deze of deze. en dan balken er overheen en plaatmateriaal.
Of ik kan de schragen zelf maken. Gewoon omdat het kan...
Iemand suggesties?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
IK weet dat er op een van de houtbewerkingsgroepen op facebook een vioolmaker was die een kamertje van <2x2m had... Inclusief werkbank.
Was echt prachtig wat die vent daar bewerkstelligde... Gelukkig zit ik niet meer op FB, helaas voor jou, want ik kan nu niet meer achterhalen wie het was...
Het was in ieder geval enorm slim ingericht (inlcusief houtvoorraad...)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Een nadeel van workmates is dat ze redelijk laag zijn, maar ik ben heel tevreden met de mijne. Die heeft een tijdje terug al weer een groter werkblad gekregen van multiplex waardoor hij niet alleen lichter werd, maar ook net wat praktischer.
Mijn werkbank is 900mm hoog en 800mm diep. De vorige eigenaar had een werkbank tegen de muur staan en die was 1000mm diep, dat was te veel, bij 800mm heb je voldoende ruimte rondom.

Wat je zou kunnen doen is twee zaagbokken voorzien van een torsion box, zoals bij de Paul Workbench. Daarmee ben je flexibel maar heb je wel een prettige werkhoogte om mee te werken.
Alles is mogelijk en hoe kleiner de ruimte des te creatiever word je:)
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Hartelijk dank voor jullie reacties,

Wat ik er van leer:
1. Een werkbank heeft de onhebbelijke gewoonte allerlei spullen aan te trekken die eigenlijk ergens anders thuis horen :)
2. Met een kleine en flexibele oplossing kan je veel doen en dat hoeft niet heel duur te zijn (filmpje van Paul Sellers is instructief!)

Ik denk nu zelf aan schragen en daar dan zelf een los blad op maken. Dat geeft (de mogelijkheid tot) meer werkruimte en kan ik ook gemakkelijk naar buiten slepen.
Ik kan die natuurlijk kopen, bijvoorbeeld deze of deze. en dan balken er overheen en plaatmateriaal.
Of ik kan de schragen zelf maken. Gewoon omdat het kan...
Iemand suggesties?
Ik zou voor 'zelf maken' gaan. Waarom? Omdat ik zelf maken leuk vind, maar ook omdat je dan precies de goede hoogte kunt kiezen. Ik heb wel filmpjes voorbij zien komen waarop stevige en stapelbare schragen werden gemaakt, maar ik heb die niet opgeslagen... Hoogstwaarschijnlijk kan iemand anders hier je daar wel aan helpen!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hartelijk dank voor jullie reacties,

Wat ik er van leer:
1. Een werkbank heeft de onhebbelijke gewoonte allerlei spullen aan te trekken die eigenlijk ergens anders thuis horen :)
2. Met een kleine en flexibele oplossing kan je veel doen en dat hoeft niet heel duur te zijn (filmpje van Paul Sellers is instructief!)

Ik denk nu zelf aan schragen en daar dan zelf een los blad op maken. Dat geeft (de mogelijkheid tot) meer werkruimte en kan ik ook gemakkelijk naar buiten slepen.
Ik kan die natuurlijk kopen, bijvoorbeeld deze of deze. en dan balken er overheen en plaatmateriaal.
Of ik kan de schragen zelf maken. Gewoon omdat het kan...
Iemand suggesties?

Of deze https://www.gereedschapcentrum.nl/d...el-voor-afkort-en-verstekzagen-de7033-xj.html

er loopt hier al een topic over.

Hoogte kun je in de maten van de torsion box oplossen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283

Ook daar is een Paul Sellers voor! Hier mijn Sellers schragen onder een Sellers bench:

IMG_20200316_204935387.jpg

Maar ik zou toch voor een echte werkbank gaan of voor een workmate. Met schragen heb je niet genoeg stijfheid, en kan je niets klemmen, en vaak is het fijn om hout goed te klemmen..... Wanneer de werkbank van Sellers je te moeilijk is is hier ook nog een leuk filmpje met een zinnig ontwerp:
.

Het leuke van zelf een werkbank maken is dat je wat kunt spelen met de maatvoering.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik zou ook voorstellen om zelf iets te maken. Een goede werkbank heeft nu eenmaal wat massa nodig, en met schragen of workmate krijg je dat niet.
@Nerf: dat plankje vooraan je werkbank ziet er handig uit. Kun je daar eens wat details over geven? Lijkt me handiger dan telkens een plankje te moeten klemmen als stop bij het schaven (zo doe ik het nu)
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Wij hebben thuis zo'n typisch nederlandse fietsenberging - ca. 1,80 x 2,30 met een deur halverwege een korte muur en een raam halverwege een lange muur. Langs de andere korte en lange muur lopen schappen - van die goedkope metalen kasten van de bouwmarkt. Onder het raam maak ik nu een werkbankje van 120 x 50 cm. Zelfgemaakt omdat ik wat langer ben en een workmate te klein is - die gebruik ik trouwens wel, samen met wtee schragen en een flinke plank, om het werkbankje op te maken. Maar daarmee ben ik afhankelijk van mooi weer.

Onder het werkbankje komen wat laden en (tzt) een stofzuiger, boven de werkbank & het raam heb ik een beperkte houtberging, Onder die houtberging komt nog een led-balk voor goed licht op de werkbank. Goed genoeg voor 's avonds of in het weekend een beetje hobbyen, te klein voor als ik tzt een nieuw bed, bureau, tafel of een flinke nieuwe kast ga maken. Maar dat duurt ook nog wel even..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Mike Farrington’s idee van bokken met torsie-dozen erop zou een goede oplossing voor je kunnen zijn. Maatvoering wat bescheidener, de bokken zo maken dat ze in elkaar geschoven weinig plek innemen; de boxen kun je rechtop tegen een wand zetten of eventueel ophangen. Ik wist het wel (zei de man die ruim 50 meter tot zijn beschikking heeft…).
https://youtu.be/VWgGZ4Osg1U
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
@Nerf: dat plankje vooraan je werkbank ziet er handig uit. Kun je daar eens wat details over geven? Lijkt me handiger dan telkens een plankje te moeten klemmen als stop bij het schaven (zo doe ik het nu)

Ja, dat idee heb ik ook van iemand gestolen. Ik heb 2 rampa moeten in de kopse kant geschroefd en vastgezet met epoxy. Er komt nogal wat kracht op te staan.... Daarna een plankje gemaakt dat ik omhoog en omlaag kan schuiven naar mate het hout dikker of dunner is.

Vlak:
IMG_20200317_211056127.jpg

Hoog:
IMG_20200317_211106143.jpg.


Het werkt vooral fijn bij langere planken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ja, dat idee heb ik ook van iemand gestolen. Ik heb 2 rampa moeten in de kopse kant geschroefd en vastgezet met epoxy. Er komt nogal wat kracht op te staan.... Daarna een plankje gemaakt dat ik omhoog en omlaag kan schuiven naar mate het hout dikker of dunner is.

Het werkt vooral fijn bij langere planken.

Bedankt Nerf! Ik heb het toegevoegd aan mijn bladwijzers met "gereedschappen zelf te maken"
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.