Low budget grondschaafje (horletoet)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Creatief. Heb er een tijd terug over zitten denken
Om er een van rvs te maken. Toen zag ik een nieuwe stStanley 171 liggen en voor 10 euro was ie voor mij. Dus als ik een keer tijd over heb ga ik eens kijken om een 71 de grote grondschaaf te maken. Met genoegen zie ik dit soort projecten.
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
@ Roeland, de beitel kan ik niet aan de andere zijde plaatsen maar door twee schroefjes los te draaien kan ik het hoekprofiel er afhalen zodat ik tot in hoekjes kan schaven. Is dat wat je bedoeld?
Nu ik er zo over na denk is het misschien toch wat minder handig om er nog een zool onder te zetten, dan is het er afhalen van een hoekprofiel om tot in de hoekjes te schaven geen optie meer.. Dan lijkt het vlakken van de zool misschien toch een betere optie.
Komend weekend ga ik er weer mee bezig, zal tot die tijd eens nadenken wat ik met de zool ga doen; vlakken of misschien dat ik ergens nog een stukje plexiglas kan vinden.

Groet, Ruurd
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Gisteren op het werk even met de kolomboor gewerkt. Helaas is dit niet zo goed uitgedraaid. De klem tafel zat los waardoor het niet liep zoals ik gehoopt had. Het eerste gat is veel te dicht bij de rand gekomen, ik ga hier dan maar de volledige uitsparing maken.

DSC_0001.jpg

Het volgende gat meteen maar klein genoeg gemaakt, helaas ligt dit helemaal niet in lijn met het andere gat :mad:

DSC_0002.jpg

DSC_0004.jpg

Ik denk wel dat ik nog voldoende ruimte heb om alles met de vijl alsnog goed te maken, althans dat hoop ik.
Ik had nog een poging ondernomen om het opstaande stuk in te korten, maar ook dit ging niet goed dankzij opnieuw een slechte klem-tafel. Ik had hiervoor gelukkig wel voldoende ruimte genomen.

DSC_0005.jpg

Omdat de zaagsnede zo mooi was ging ik de hoekjes ook met de zaag proberen afschuinen. Helaas kreeg ik de klem-tafel onmogelijk onder een andere hoek ingesteld :mad:.

Ik had het mij allemaal net iets anders voorgesteld. Ik had misschien beter meteen twee stukjes profiel meegenomen. De moed staat me even in de schoenen.
Ik ben in elk geval al op zoek gegaan naar een slotbout, of iets anders dat kan dienen. Helaas zijn slotbouten zowat de enige die we op het werk niet hebben. Ik ga mogelijk een ander type bout bijvijlen. Een stelschroef heb ik helaas nog niet gevonden.
@Roeland: welk formaat slotbout heb jij gebruikt? M6 of M8?

Groeten, Reinoud
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Dat zou leuk zijn Roeland. Ik kijk nog even verder en als ik niks vind laat ik het weten.
Ik heb ondertussen mogelijks een goed alternatief voor een slotbout gevonden in M6. Ik heb wel heel vaak gedacht dat ik M6 gevonden had terwijl het M8 was. Met M14 als meestgebruikte maat en uitschieters naar M24 en meer lijkt M8 soms heel erg klein :eek:.
Dit weekend toch maar even met de vijl aan de slag.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo, even genoeg gevijld. Het valt nog niet mee om alles mooi haaks te vijlen. Het is functioneel niet nodig, maar het oog wil ook wat natuurlijk.

DSC_0009.jpg

De uitsparing vijlen was best veel werk. Morgen ga ik het gat verder vergroten.

DSC_0008.jpg

De opstaande rand heb ik ingekort met de ijzerzaag, dit viel eigenlijk best wel mee. Enkel het haaks vijlen was opnieuw niet evident.

DSC_0007.jpg

Ik ben ook de ruwe oppervlakken glad beginnen vijlen, best veel werk. Opnieuw niet echt nodig, maar ja. Ik ben op school opgeleid tot tandtechnicus, specialiteit metalen protheses. Wanneer ik metaal bewerk komt steeds weer die drang naar boven om alles netjes te polijsten :D
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vijlen, krijg er nu nog nachtmerries van! Tijdens mijn opleiding tot proces operator drie maanden aan een stuk moeten vijlen. Alles vlak en haaks, een blok tot een cilinder vijlen...
Het enigste dat ik nu nog vijl zijn mijn zagen. Nee, metaal bewerken zal nooit mijn hobby worden.
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Dat begint er al aardig op te lijken Reinoud!
Gisteren heb ik een stukje lexaan gevonden en onder de zool gezet (bedankt voor de tip Roeland :)), verdere afwerking en inkorten van de schroefjes komt later.
De slotbout die ik gebruikt heb is m10.

Foto0822.jpg

Foto0824.jpg

Groet, Ruurd
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Dank voor je compliment! Ja dit was goed te doen, het was al een sleutel met een hoek van 90 graden. Om de hoek wat groter te maken heb ik de sleutel heet gestookt en vervolgens met een hamer wat bij getikt.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Daarnet eindelijk nog een beetje verder gevijld.

DSC_0243.jpg

Alle zijden zijn nu mooi vlak. Enkel de rand aan het opengewerkte gedeelte is nog niet helemaal vlak aangezien ik daar nog meer vorm in moet brengen.

DSC_0242.jpg

Het gat is ook al wat bijgevijld, maar nog niet helemaal zoals het zou moeten. Ik heb voor het gemak met een els krasjes gemaakt als richtlijn, handiger dan alcoholstift die na een tijdje toch verdwijnt.

DSC_0240.jpg

Langzaamaan komen we er wel. Het is wel steeds zoeken hoe ik het profiel moet klemmen om makkelijk te vijlen. Zo'n bankschroefje dat je in alle richtingen kan bewegen lijkt mij hier wel handig.
Onlangs bij mijn moeder op zolder een M5 slotbout gevonden en als bij wonder de dag daarna een M5 vleugelmoer gevonden, gewoon op straat :D.

Ik ben in elk geval van plan om als de schaaf af is, deze in een fel kleurtje te schilderen. Ik ben hem nu gewoon twee weken kwijt geweest in m'n hyper-georganiseerde garage :eek:.

@Roeland: Als ik het goed gezien heb in het filmpje is de opengewerkte zijde minder breed als de gesloten zijde. Klopt dit?
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
plaatje roestvast staal 2mm had ook mooi geweest zie je naden niet zo,en slijt absolute niet kunststof wel
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mooi als zo'n topic omhoog komt, dit lijkt me een heel leuk en relatief makkelijk schaafje om zelf te maken.
Zeker aangezien deze schaafjes bestwel overpriced zijn voor wat ze kunnen, mijn inziens.

Ga ik binnenkort mee aan de slag!
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Mooi als zo'n topic omhoog komt, dit lijkt me een heel leuk en relatief makkelijk schaafje om zelf te maken.
Zeker aangezien deze schaafjes bestwel overpriced zijn voor wat ze kunnen, mijn inziens.

Ga ik binnenkort mee aan de slag!
Inderdaad zijn de prijzen erg hoog van zo'n grondschaaf.
En het zelf maken valt mee.

Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.