Lintzaagje in een Studentenflat?

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik werk dus vanuit mijn appartement in een studentenflat, en geluid blijft mijn grootste issue.

Hoewel ik het vlakschaven met de hand, het werken met profielschaven, het met de hand zagen en beitelen van vanalles erg leuk vind, loop ik vooral met het in eerste instantie op maat zagen van materiaal erg tegen limieten aan. Met de hand is dat gewoon erg saai en langdurig werk, en ook lastig om voldoende nauwkeurig te doen.

Mijn huidige setup is een tafelzaag die ik op het balkon gebruik omdat binnen stof een te groot probleem is. Ik voel enorme weerstand om dat te doen (en terecht) omdat het een rotherrie maakt; 104dB volgens de gamma-specificaties, in de praktijk vast meer.

Daar de hobby zich uitbreidt en ik steeds vaker wil zagen, en door hoepels moet springen om dat te vermijden, wil ik een alternatief vinden.

Mijn grootste gemis is eigenlijk de capaciteit om ingekocht hout te herzagen (schulpen), met minimaal geluids- en stofoverlast.

Op dit moment denk ik erover om een parkside lintzaagje te kopen.
Is dit een beetje geschikt om bijv. Stukken hardhout van 120cm lang en 2 tot 4 cm dik te schulpen?
En gaat dat met een beetje een acceptabel tempo?

Daarnaast nog de vraag qua stof; is het haalbaar om dit met een eenvoudige (werk)stofzuiger aangesloten op de keukentafel te doen zonder dat het stof tot op de keukenkastjes terug te vinden is?

En allerlaatst het geluid zelf. Klopt het dat je zo'n lintzaagje prima kan gebruiken zonder dat je onderburen daar last van hebben? Of reken ik mezelf rijk?Ik hoor eigenlijk nooit stofzuigers/wasmachines/keukenmachines door, dus im ga er vanuit dat de muren redelijk isoleren.

(De muren naar de voorgevel daarentegen isoleren geheel niet; deze bestaan geloof ik uit 6mm mdf en een laag getimmerde schroten. Vandaar mijn problemen met op het balkon zagen)

Bedankt alvast!

Groetjes,
Bart
 

marimba

Nieuw lid
18 mei 2012
13
3
Ik werk dus vanuit mijn appartement in een studentenflat, en geluid blijft mijn grootste issue.

Hoewel ik het vlakschaven met de hand, het werken met profielschaven, het met de hand zagen en beitelen van vanalles erg leuk vind, loop ik vooral met het in eerste instantie op maat zagen van materiaal erg tegen limieten aan. Met de hand is dat gewoon erg saai en langdurig werk, en ook lastig om voldoende nauwkeurig te doen.

Mijn huidige setup is een tafelzaag die ik op het balkon gebruik omdat binnen stof een te groot probleem is. Ik voel enorme weerstand om dat te doen (en terecht) omdat het een rotherrie maakt; 104dB volgens de gamma-specificaties, in de praktijk vast meer.

Daar de hobby zich uitbreidt en ik steeds vaker wil zagen, en door hoepels moet springen om dat te vermijden, wil ik een alternatief vinden.

Mijn grootste gemis is eigenlijk de capaciteit om ingekocht hout te herzagen (schulpen), met minimaal geluids- en stofoverlast.

Op dit moment denk ik erover om een parkside lintzaagje te kopen.
Is dit een beetje geschikt om bijv. Stukken hardhout van 120cm lang en 2 tot 4 cm dik te schulpen?
En gaat dat met een beetje een acceptabel tempo?

Daarnaast nog de vraag qua stof; is het haalbaar om dit met een eenvoudige (werk)stofzuiger aangesloten op de keukentafel te doen zonder dat het stof tot op de keukenkastjes terug te vinden is?

En allerlaatst het geluid zelf. Klopt het dat je zo'n lintzaagje prima kan gebruiken zonder dat je onderburen daar last van hebben? Of reken ik mezelf rijk?Ik hoor eigenlijk nooit stofzuigers/wasmachines/keukenmachines door, dus im ga er vanuit dat de muren redelijk isoleren.

(De muren naar de voorgevel daarentegen isoleren geheel niet; deze bestaan geloof ik uit 6mm mdf en een laag getimmerde schroten. Vandaar mijn problemen met op het balkon zagen)

Bedankt alvast!

Groetjes,
Bart
Beste Bart,
Vanuit je bericht begrijp ik dat je in je appartement je houtbewerkingen doet en dat zelfs de keuken in open verbinding staat met je 'werkplaats'. Weet dat houtstof zich vrijwel overal kan 'nestelen', zelfs met goede afzuiging. Dus dan kun je wel nagaan hoe dat is met een mindere afzuiging. Ik zou goed nadenken over de houtbewerkingen in huis, houtstof kan lijden tot nare gezondheidsklachten die je in eerste instantie niet merkt, maar op langere termijn zich tot (ernstige) longschade kan ontwikkelen. Dit zeg ik overigens als wetenschappelijk onderzoeker. Lintzagen maken in het algemeen relatief weinig herrie, maar dan spreek ik wel over de kwaliteitsmachines. Parkside wordt onder houtbewerkers als minder kwalitatief gezien. De houtbewerkingshobby kan ver gaan en budgetten spelen altijd een rol, maar als ik je een advies mag geven, probeer de werkplaats te scheiden van je leefomgeving. Wellicht is er ergens een garagebox voor niet al te veel geld te huur. Zet je gezondheid op nummer 1!
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Dankjewel voor je reactie en advies. Lintzaag in huis is dus een no-go. Ik ga nog even nadenken hoe en wat.

Betreffende het werken in huis; ik ben wel degelijk bewust van dit probleem en probeer daar dan ook omheen te werken. Ik gebruik binnen nooit elektrisch gereedschap en ook (hand)schuren doe ik alleen buiten.
Op die manier produceer ik eigenlijk geen (fijn)stof en dat zie ik ook terug in het feit dat er, behalve direct onder m'n handzaag, geen stoflaagje opbouwt in de rest van de ruimte, zelfs niet na lange tijd.

Volgens mij valt er op die manier best binnen te werken. Mocht ik dat verkeerd inschatten dan hoor ik dat overigens ook graag!

Een garagebox is voor mij geen optie, budget staat het gewoon niet toe. Liever pas ik mijn doelstelling dan aan en maak ik dus alleen werkstukken die met handgereedschappen te maken zijn.

Groetjes,
Bart
 
Laatst bewerkt:

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Van de grote elektrische gereedschappen is een lintzaag meestal wel één van de meest stille.
Als je gebruik maakt van afzuiging aan de lintzaag (die vaak meer lawaai maakt dan de lintzaag) en tevens een goede fijnstoffilter direct naast de lintzaag zet (ik heb zelf een record power ac400), dan kun je het fijnstof wel onder controle houden, maar je moet je afvragen of de extra investering (en ruimte) je dat waard is.

Toevoeging: misschien is er in je buurt wel een algemene werkplaats of wellicht een mede-houtbewerker waar je tegen vergoeding een paar uur gebruik kunt maken van de machines?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo Ik denk dat een lintzaag je prima te gebruiken is Binnen ideaal is anders maar met een goeie stofzuiger moet het stof toch redelijk te handhaven zijn
En mocht je nou echt niet heel veel groots moeten zagen kun je altijd nog een soort kast er om heen bouwen zo dat het stof daar nog binnen blijft
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Met de kleinere lintzagen en stofzuigers ga je toch altijd het probleem hebben dat je maar hoop en al 50-75% van het stof opgevangen gaat krijgen. Zelfs bij de duurdere machines laat de stofafzuiging geen feilloos resultaat zien. Je gaat na een paar keer zagen zonder twijfel een laagje stof zien liggen op de omgeving rond de machine, ik zou dat idee inderdaad laten varen.

Een mede-hobbyist of kleine zelfstandige in de buurt zoeken, lijkt me in dit geval de beste keuze!
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bedankt voor de ook wat optimistischere blik; ik heb er nog een tijd over na zitten denken en heb het plan weten om te vormen:

Beneden (4 verdiepingen lager) heb ik een kleine berging (1.4 x 2.8 m). Daarin staan twee fietsen, twee stellingkasten en wat gereedschappen/klusmaterialen/hout en andere zaken die ik niet vaak nodig heb (zoals een hele versierde deur, welke dient als "deurgeefcadeau" van mijn jaarclub).

Vandaag heb ik het geheel dus heringericht. Het stond érg vol, maar met een beetje fantasie kon ik alles zo herindelen dat er twee half-hoge stellingkasten aan de linker zijde passen, als een soort werkbank. Verder heb ik een opslagrek gemaakt voor al het hout; dat scheelt ook een hoop ruimte. Allerlaatste stap is dat ik een zeil tegen de wand heb gespannen waar mijn buurman zijn berging heeft, zodat stof aan mijn kant blijft.

WhatsApp Image 2020-09-22 at 23.06.09.jpeg



1600809212027.png

WhatsApp Image 2020-09-22 at 23.15.59.jpeg


Morgen ga ik nog een werkblad over de lage stellingkasten leggen; deze hebben wel erg dunne planken (nu in de aanbieding bij de gamma, afrader... vorige keer heb ik daar wel een erg goede gehaald).

Dan zal ik ook nog wel even betere foto's maken. Het idee is straks, dat ik de lintzaag met stofzuiger kan gebruiken in deze ruimte. Ook qua geluid zit ik veel beter geisoleerd van buren. Dus wellicht dat m'n bovenfrees hier ook wat meer nut gaat krijgen.

Qua fijnstof weet ik nog niet helemaal hoe en wat. Is dit iets wat voor een incidenteel zaagklusje noodzakelijk is in een berging? Is er nog een groot verschil met (fijn)stofproductie tussen bijv zaagtafel, bovenfrees en lintzaag?

Groetjes,
Bart
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
1 Een uitgelezen kans om nauwkeurig met de hand te leren zagen:)
2 Misschien deze Zelfbouw fijnstof filterunit
3 Icm een goed stofmasker.

Zoals hiervoor al geschreven: Gezondheid is prio-1.

Dat handzagen heb ik inmiddels wel onder de knie; het is gewoon erg tijdrovend.
Stofmasker lijkt me inderdaad een must.

Een fijnstoffilter is me dus een beetje de vraag of dat zin heeft. De berging is aan de bovenrand niet afgesloten en staat in verbinding met nog zo'n 16 bergingen en een gang. Dat krijg ik met geen mogelijkheid 5 keer rond gefilterd. Daarnaast denk ik dan dat de concentratie fijnstof dus ook vrij laag zal blijven?


Is het niet mogelijk om de bulk van je zaagwerk in de houtwerkplaats van de TU te doen?

De TU heeft bij mijn weten geen algemene houtwerkplaats. De faculteit Industriëel ontwerpen heeft er een maar daar ben ik als Werktuigbouwer niet welkom. Daarnaast staat het fysieke onderwijs (en dus ook gebruik van de werkplaatsen) stil sinds de COVID19 uitbraak, en dat zal nog zeker een lange tijd zo blijven. Daarna moeten de jongere jaars hun werk inhalen en kan je er vanuit gaan dat er weinig ruimte is voor hobbyprojecten.

En onafhankelijkheid is wat mij betreft ook een groot goed.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Mischien zit er een forum lid in de buurt die wat gereedschap heeft , waar je het grote werk kan doen

Of gewoon goed uitzoeken naar goede afzuiging zelf wat maken of verbouwen ombouwen of zo
Lukt het niet met een stofzuiger dan wel met 2 of zo

Heb zelf ook een met dubbele motor die ik naar gebruik 1 motor of bijde tegelijkertijd kan laten zuigen
Alles op een vat met een filter van een auto lucht filter , tis een antiek ding op wielen uit een ziekenhuis of zo ,
Aan zuigt slang is ook dikker dan van een normaale huishoud zuiger
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Studenten van de TU staan vaak met Marcel Bilow op de open dag hout vanuit het Bucky Lab.


Fons
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mooi om te zien!

Goed, mijn plan begint langzaam concreet te worden en wil dus toch maar gewoon een lintzaagje aanschaffen. Met de Scheppach Basa 1 val ik me geen buil geloof ik toch?

Groetjes,
Bart
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb zelf een INCA lintzaag, tweedehands gekocht voor 200 Euro. Dit zijn echt heel mooie machines, de fabrikant is helaas al tijden failliet maar er zijn er veel van in omloop. Grote voordeel is dat ze degelijk gebouwd zijn. Kan het zelf niet vergelijken met een Scheppach Basa, maar wie weet kunnen forumleden dat wel.
Grote tip: koop een goed zaaglint, dat scheelt heel veel ellende en frustratie. Bij mij zijn de eerste zaaglinten wel heel hard gesleten door het "leren", bijvoorbeeld door een overhellend stuk hout niet goed te ondersteunen waardoor de zaag vastsloeg. Oeioeioei.... Niet blij, hard geschrokken, en een krom en wobbelend zaaglint. Ik leer nu ook door schade en schande dat je beter 2 vertandingen zaaglint kunt hebben liggen (3 tpi en 6 tpi heb ik nu), afhankelijk van de dikte die je wilt zagen.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bedankt voor de reactie! De Inca daar heb ik inderdaad veel over gehoord al, en vergeleken met een nieuwe Scheppach inderdaad weinig prijsverschil.
Daarentegen kon ik een tweedehands bijna niet gebruikte Scheppach kopen voor 100€, en dat leek me toch geschikter voor mijzelf; als ik over een jaar of 2 ruimte heb voor een werkplaats zal ik ongetwijfeld toch over willen naar een andere machine dus dan maakt het niet uit of ik een inca of scheppach moet wegdoen ;)

Nu inderdaad zaaglinten bestellen; TuffSaws wordt op dit forum aangeraden en het schijnt dat je door hen te mailen toch nog een bestelling naar NL kan krijgen. Ik zat zelf te denken aan de volgende zaaglinten:

1600968729787.png

De redenering is dat de 3/8" een beetje een alleskunner zou moeten zijn. De 1/4" is voor wat kleinere radii en de 1/2", met ook 4TPI voor het herzagen van hout vanaf 19 mm (standaard bouwmarkt hardhoutdikte) tot zo'n 35mm.

Als ik dikkere stukken tegenkom waar ik per sé een krappe radius in moet hebben, dan kan dat met beleid ook wel met een van de eerste twee bladen dunkt me?

Daarnaast nog de vraag of een metaalzaagje de moeite waard is voor deze lintzaag? Ik heb verder alleen een handzaag voor het zagen van metaal. Nou heb ik ook niet bijzonder veel plannen qua metaalbewerken maar soms openbaren de mogelijkheden zich pas als je de tool hebt, nietwaar? ;)

Groetjes,
Bart
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Metaal kun je niet zagen met dit soort lintzagen.
Als hij 2 snelheden heeft kun je eventueel nog non-ferro zagen niet te dik.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Wat ik me echter afvraag; De
Kijk ook hier nog eens voor een Nederlands alternatief, op de site kun je de prijs ook nog calculeren.
Fons

Hoi Fons, bedankt voor het linkje. Ik heb je eerdere thread al gezien!
Waarom ik toch TuffSaws denk te prefereren, is allereerst omdat ze 12mm ipv 13mm verkopen, en mijn scheppach kan volgens de handleiding maximaal 12 aan. Misschien dat dat in de praktijk niet uitmaakt?

Daarnaast maken ze bij TuffSaws speciaal reclame met hun Premium linten die door het gebruikte staal extra dun zouden zijn. Daarbij noemen ze zelf dat dat in het bijzonder voordelig is voor de kleinere machines omdat deze door gebrek aan stijfheid in het frame anders moeite hebben om het lint op spanning te krijgen.

En allerlaatst nog de kosten; ik weet niet precies hoe hoog de verzendkosten zullen zijn, maar ik verwacht toch wel minder dan 30€. Dat is namelijk het prijsverschil tussen m'n winkelmandje bij lintzagenopmaat en TuffSaws.

Ik hoop niet eigenwijs over te komen hoor! Heb er echt geen verstand van en wil om die reden eigenlijk juist bij een bekende naam blijven.

Metaal kun je niet zagen met dit soort lintzagen.
Als hij 2 snelheden heeft kun je eventueel nog non-ferro zagen niet te dik.

Goed om te weten! Dankjewel.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Mijn laatste contact met Tuffsaws (via mail) is nu pakweg 3 maanden geleden, toen leverden ze (opnieuw) helemaal niet meer naar België.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
In Duitsland zitten ook prima leveranciers voor zaaglinten.
En ook nog eens voor een redelijke prijs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.