Lintzaag sicar

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je hier kijkt; http://www.ptms.com.au/cgi-bin/PTMstore.pl?user_action=detail&catalogno=TOP
dan zie je dat de 400 (top 4) geen geleiding nodig heeft en er niet mee wordt uitgevoerd, je kan het ook niet als accesoire bestellen.
Vanaf de 500 mm t/m de 900 kan je het wel bestellen, dus ook daar zit het er niet standaard op want het is optioneel.
Schijnbaar hoort dat standaard zo te zijn vanaf de fabriek.
Wat wel op allemaal zit is een handwheel for blade guide rise and fall en die zie je ook aanwezig op de foto's van Aaron.
Ik denk dat er een heel goed uitgebalanceerd spanmechanisme opzit want je moet er toch goed mee kunnen zagen, nieuw zijn ze niet goedkoop namelijk. (ook tweedehands niet eigenlijk)
Er zit ook zo'n wiel waarmee je de geleider omhoog en omlaag brengt, wellicht zit daar nog een soort geleiding in verwerkt, waarom zou je anders zo'n wielsysteem nodig hebben?
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Nog geen tijd gehad om meer foto's te maken, hij staat zelfs nog in de auto :rolleyes:. Verveeeelend!
@O Peatey. Hij zal hem idd niet echt nodig hebben zoals willem al zij maar wie weet zet ik ze er alsnog in. Die van axminster zijn nog mooi geprijsd, die ander worden een beetje te gek :D.

Bedankt willem voor het uitzoeken. Het schijfje waar de zaag door de tafel heen loopt ziet er ook nog netjes uit en de verkoper zij dat het de originele was (als ik hem mag geloven natuurlijk). Zou betekenen dat hij mooi recht heeft gezaagd.

groeten,
Aaron
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het lijkt mij ook stug dat je met een lintzag die behoorlijk aan de prijs is niet goed zal kunnen zagen.
Ik keek nog even op het net maar zag op een Engelse site dat ze in dezelfde prijsrange zitten als Felder, de prijzen staan hier in ponden;
http://woodfordwm.co.uk/acatalog/Bandsaws.html
Het gekke is dat als je op deze site op de foto van de top4 klikt dan zie je wel een geleidingssysteem, hier zou je dus ook kunnen bestellen en anders in ieder geval mailen voor info.
Je ziet ook de lengte van het lint, weet je meteen wat je nodig hebt.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi willem,
je bent lekker aan het uitzoeken ;). Ik zal ze even mailen idd. Wil ook nog een handleiding namelijk. Volgens mij heb ik wel echt een ander model dan de top 4 die daar afgebeeld staat (niet alleen de kleur). Ga nog even goed kijken.

bedankt iig voor het meekijken/denken

groeten,
Aaron
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hier wat afbeeldingen, gisteren gemaakt. Hij heeft wel wat liefde nodig. Zo is de knop boven niet meer dan een...kale knop. Onderaan, de knop voor het schuin stellen van de tafel draait ook door (knop binnenin kapot).
Er moet hier en daar wat roest verwijderd worden. Het tafelblad moet gesteld worden, staat scheef. Ik merk dat er speling zit in de arm waar de geleiding van het lint in zit (de arm die je kan laten zakken) Die kan je naar de body van de machine bewegen (dus als je de zaaghouding aanneemt kan je hem naar links en rechts bewegen). Verder loopt hij top en mooi stil. En is hij mooi klein, wat goed uitkomt in mijn hok :D
Zaaglint is ook niet echt scherp meer, maar ik had al gezegd dat ik nieuwe zou kopen bij tuffsaws.

IMG_3404.jpgIMG_3405.jpgIMG_3406.jpgIMG_3407.jpgIMG_3408.jpgIMG_3409.jpgIMG_3410.jpgIMG_3411.jpgIMG_3412.jpgIMG_3413.jpgIMG_3414.jpgIMG_3415.jpgIMG_3416.jpg


Groeten,
Aaron
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hi Aaron
Thank you for your enquiry. Unfortunately we have just closed the business and gone into retirement and all spare parts have been disposed of.
Sicar has been closed for a couple of years so I would suggest contacting Meber distributors in your area to see if their parts may be retro fitted to your machine.
Good luck
Terry


Aiai, dat klint niet echt goed maar ja. Dat was de ptms site. Ik ga die laatste die je hebt doorgegeven ook even mailen Willem. Misschien dat zij nog wat hebben.

Ja sorry, de geleider had ik er afgehaald en niet aan gedacht die op de foto te zetten. Hij zat er dus wel bij.
Er zitten trouwens niet heel veel spannende dingen die kapot kunnen gaan en vervolgens niet meer te vervangen zijn volgens mij. Dat komt dus wel goed.

Ik denk dat die lint geleiders van Axmininster er iig boven wel op passen. Beneden weet ik nog niet. Dan zal ik de tafel er af moeten halen.

groeten,
Aaron
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je kan ze ook van hout maken
Alu is ook op gewone freestafels te bewerken (met het nodige geduld en het juiste freesje....
Pom (delrin) is ook érg sterk

Dus volgens mij zijn er genoeg opties

Tot slot kun je ook iets op maat laten CNC'n
 

tuoh

Oud hout
De ondergeleiding voor de zaaglinten is prima zo, daar moet niks aan gebeuren. De bovengeleiding zou ik evenwel aanpassen, het hele blok wat er nu opzit in de prullenbak en een nieuwe bovengeleiding van Felder erop, die gaat gewoon passen op de verticale ronde stang. Een goede zaaggeleiding is een onontbeerlijk iets op een lintzaag, en die van Felder (Panhans type) zijn top weet ik uit eigen ervaring:p Daar krik je een budgetmachine mee naar de hogere middenklasse qua zaagprestaties.
Ongelofelijk dat een fabrikant juist gaat bezuinigen op de meest essentiële onderdelen bij een lintzaag om de prijs wat te drukken:confused:

Ps: het zaaglint te zien op foto 4 ligt veel te ver naar achter op het bovenwiel, normaal gezien moeten de tanden juist over de voorste rand van het wiel lopen.
 
Laatst bewerkt:

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi Tuoh,
Dat van dat zaaglint dacht ik ook al. Ik had hem expres geplaatst om te kijken of er iemand mee kwam ;). Dat bevestigt iig mijn vermoeden dat hij niet goed zat.
Ik ga even kijken naar die van Felder, ik weet niet hoeveel hij kost natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat ie duurder is dan mijn zaag :rolleyes:
Heb je toevallig een link?

Bedankt voor het meedenken.

Aaron
 

tuoh

Oud hout
De link wijst naar de startpagina, maar het is de linkse geleiding op onderstaand plaatje, het rechtse exemplaar is voor onder de tafel. Je kan kiezen uit verschillende groottes naargelang de diameter van de wielen.

zaaggeleiderB.jpg

En een paar prentjes van de montagemogelijkheden op de (mijn) machine.

CIMG5916.jpg
CIMG5917.jpg

Deze machine was standaard uitgerust met enkel een bovengeleiding, was ik niet happy mee, maar wist dat ik dit snel kon oplossen, de oorspronkelijke bovengeleiding zit nu (enigszins aangepast) onderaan:p
CIMG2461.jpg

Deze aanpassingen in combinatie met de linten van "Tuffsaws" gaven mij een totaal andere machine voor een heel klein prijsje:D De vorige eigenaar was blij dat ie er van af was, het ding zaagde voor geen meter, dat had zo zijn invloed op de aankoopprijs:D Maar moet je nu eens zien, als boter door 250mm Teak!
 
Laatst bewerkt:

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Ja, die bedoelde ik met de link. Zijn €125 per stuk. Als het het waard is dan moeten ze er komen. Ik hou ze even in gedachte.

bedankt
Aaron
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Ja, en neem aan dat ze beter zijn dan die van Axminster. Hoorde daar wat klachten over, maar eerlijk gezegd is de prijs daar natuurlijk naar. Ik denk dat ze wel meevallen.
Ik vind het een mooi lintzaagje en als dan die geleider boven zit waardoor ik SUPER recht kan zagen dan vind ik hem helemaal top ;)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Uhm.

die Sicar van je is exact het zelfde als mijn HBM 400 die ik gekocht heb.

alles op de fotos komt exact overeen met de HBM.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
dat rolletje bovenaan aan de achterkant van het lint.
daar zie ik een groefje in.
hoort dat zo of is dat gesleten?
mijn hbm heeft dat ook maar als ik de rol een halve slag draai komt ie niet meer in dat groefje.
dus het leek mij dat dat er in gesleten is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.