Lintzaag probleem

CeesTax

Actieve deelnemer
15 okt 2015
33
1
's-Hertogenbosch
Ik heb een Charnwood B350 lintzaag en wilde laatst een stuk hout langs de geleider over de lengte halveren. Het hout werd compleet scheefgetrokken waarbij het zaaglint steeds meer richting geleider werd getrokken. De spanning op het zaaglint was normaal, het lint nog redelijk nieuw en de doorvoersnelheid rustig. Ik heb vervolgens verschillende diktes uitgeprobeerd maar de resultaten waren hetzelfde: scheeftrekken. Ik heb geen idee wat hiervan de oorzaak is, ik ben geen gebruiker met veel ervaring met lintzagen. Heeft iemand een idee wat hier het probleem is? Dank voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.542
1.001
Riemst
Al een ander lint geprobeerd?
Mogelijk heeft het lint een ongevalletje gehad en is beschadigd. Ander lint opleggen is twee minuten werk en sluit onmiddellijk een oorzaak uit.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Naast wat Mathieu zegt zijn er zoveel mogelijke oorzaken. Hier een paar opties:
- Zaaglint is aan één kant van de zetting beschadigd zodat één zijde meer afneemt
- Zaaglint niet evenwijdig afgesteld aan langsgeleider, langsgeleider parallel aan het lint zetten.
- Zaaglint staat wel evenwijdig aan de langsgeleider maar bij het doorvoeren word het lint iets naar achter geduwt zodat de stand anders word op de wielen, evt achterlager dichter op het lint zetten.

Het kan nuttig zijn om diverse manieren van afstellen te proberen en zo je machine te leren kennen, uiteindelijk kom je er achter wat bij jou machine het best werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CeesTax

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
743
290
RegioRotterdam
Deed je lint het eerder wel goed als je met de geleider zaagde? Bij los uit de hand 'langs het lijntje' zagen compenseer je voor de afwijking.
Heb je veel rondgezaagd met het lint?

De positie van het lint op de wielen kan ook een verschil maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CeesTax

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.932
849
Oss
Lijkt me drift.
Als je een recht plankje pakt van b.v. Ca50cm bij 10 en zet hier evenwijdig aan de zijkant een lijn op, dan kun je controleren of je veeldrift hebt.
Je zaagt zonder geleider precies over de getrokken lijn over een lengte van ca 25-30 cm. Nu ervoor zorgen dat het plankje niet verschuift op het blad en de geleider naar het plankje schuiven.
De afwijking tussen plankje en geleider laat zien hoeveel drift je hebt. Je kunt dan de geleider bijstellen, zodat deze evenwijdig aan het plankje staat.
 

CeesTax

Actieve deelnemer
15 okt 2015
33
1
's-Hertogenbosch
Al een ander lint geprobeerd?
Mogelijk heeft het lint een ongevalletje gehad en is beschadigd. Ander lint opleggen is twee minuten werk en sluit onmiddellijk een oorzaak uit.
Mathieu, ik heb je advies opgevolgd en het scheeftrekken is verdwenen. Op zich had ik daar ook al aan gedacht maar het oude lint zag/ziet er nog zo goed uit dat ik het onwaarschijnlijk vond dat dit de oorzaak zou zijn. Eigenwijs dus. Mathieu, bedankt voor je reactie.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.542
1.001
Riemst
Mathieu, ik heb je advies opgevolgd en het scheeftrekken is verdwenen. Op zich had ik daar ook al aan gedacht maar het oude lint zag/ziet er nog zo goed uit dat ik het onwaarschijnlijk vond dat dit de oorzaak zou zijn. Eigenwijs dus. Mathieu, bedankt voor je reactie.
Het is vaak niet zichtbaar dat een zaaglint (of ander snijgereedschap) bot of beschadigd is. Je merkt het pas als je het zaagblad of je beitels slijpt dat het plots veel beter en makkelijker werkt.
Mogelijk heeft het lint een spijker of steentje geraakt en zijn er maar enkele tanden beschadigd.
Het slechte lint hoeft niet in de vuilbak. Met een beetje geduld, een vijl en een zettang breng je het terug in topconditie.
 
  • Leuk
Waarderingen: CeesTax en MartijnEHV

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.251
23
vliermaal
Sorry,
Maar ik zit met het zelfde probleem, mag ik vragen waar jullie je zaaglinten kopen?
Mvg,
Ruud
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Dit is je verklaring
Bedankt, leerzaam!
Oftewel, koop dat mooie stuk gereedschap...
Of doe het goedkoper door een plaatje tegen de geleider te zetten vóór het zaaglint! Dan zit je nog steeds parralel en heeft het hout achter het lint de ruimte om iets te wijken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.932
849
Oss
Mooi stuk gereedschap, maar het zal je drift niet oplossen!
Als je gaat zagen met een lint dat drift vertoont, zul je merken net als b.v. Bij een figuurzaag, dat je het hout schuin moet doorvoeren om recht te zagen.
Het getoonde apparaat zal misschien wel nut hebben bij het zagen van hout waarin veel spanning zit, maar of het dan nog nuttig is om dit te gebruiken.……?
 

Bijlagen

  • 1633934350270.jpeg
    1633934350270.jpeg
    27 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.034
839
Omgeving Leiden
Sorry,
Maar ik zit met het zelfde probleem, mag ik vragen waar jullie je zaaglinten kopen?
Mvg,
Ruud
Tja, vroeger voor de Brexit was tuffsaws dé leverancier las ik overal. Maar hoe dat nu zit?
Ik ken de lintzaagshop ( houtdeler.nl) maar op hun site wordt al heel lang gemeld dat die tijdelijk gesloten is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.