Liniaal

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nou ja, het ligt er aan wat je doet of maakt, soms maakt die ene millimeter geen hol uit, soms wel.
Als het nauw komt, dan meet ik vanaf de 10.
Als ik wel eens een mal of aanleg moet maken komt het wel wat nauwer, maar als ik meerder dezelfde mallen/aanleggen moet maken op onze UV printer, dan komt het heel erg precies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
en dan zijn er rolmeters die een onmogelijke breedte hebben, die je bij binnenmetingen bij de afgelezen afstand op moet tellen
met onmogelijk bedoel ik bv 73 mm
waarom maken ze die geen 80
Ik heb een sola, daar zit aan de achterkant een kunststof lipje aan de rolmaat. Als je dat uitklapt bij binnenmetingen dien je er exact 100mm bij op te tellen, scheelt een beetje rekenwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
De talmeter is volgens mij klasse 2, maar Hultafors heeft wel klasse 1 rolmaten. Volgens mij moet je dan de SL of PR serie hebben. De eerste is recht-toe-recht-aan. De tweede is bekleed met rubber. Ik heb zelf een metalen versie die ik erg fijn vind, maar welke serie dat is kan ik niet meer van het etiket halen. Sorry.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
De talmeter is volgens mij klasse 2, maar Hultafors heeft wel klasse 1 rolmaten. Volgens mij moet je dan de SL of PR serie hebben. De eerste is recht-toe-recht-aan. De tweede is bekleed met rubber. Ik heb zelf een metalen versie die ik erg fijn vind, maar welke serie dat is kan ik niet meer van het etiket halen. Sorry.
bij het zoeken op 'hultafors talmeter' vind ik niet direct een aanduiding van de klasse
ik vermoed dat stanley, die ik vooral heb, klasse 2 is, maar ook hier geen vermelding van klasse
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Als je op deze pagina kijkt, dan zie je dat de Talmeter een klasse 2 rolmaat is:


Overigens merk ik in mijn vergelijkingstest eigenlijk nooit dat de Talmeter minder nauwkeurig zou zijn, dus ik denk dat ze vooral niet de garantie willen geven, maar dat ze in praktijk aardig goed in de buurt komen. Ik vind ze in ieder erg fijn en nauwkeurig genoeg. Eigenlijk is het enige nadeel ervan het scherpe puntje. Maar daar kun je wat aan doen.

Ik zag dat de TMC serie veel lijkt op de stalen rolmaat die ik gisteren bedoelde, maar het is niet dezelfde. Dit is plastic met een chroomcoating.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het is jammer dat ze ook alleen voor die talmeter een vervangingslint leveren. Vroeger kon je voor je stanley een vervangingslint bestellen. Nu moet je een hele rolmaat kopen. Maar al die bedrijven zijn wel heel milieubewust bezig volgens hun zelf.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Vandaag mijn bestelling nieuwe linialen binnen gekomen en een winkelhaak.
Ziet er allemaal mooi en strak uit, die zwarte linialen zijn 5mm dik wat gewoon geweldig is in wisselende situaties, de 2 dunne linialen zijn in andere situatie weer perfect.

De dunne 300mm liniaal heeft ook leuke tabellen informatie aan de achterzijde, niet vaak nodig, maar wel leuk.

Gelijk alles gecontroleerd en ik heb geen afwijkingen gevonden, wel mijn oude 300mm liniaal, die heeft een afwijking van 0,5mm. Ook mijn dieptemaat maar gecontroleerd, deze is een aantal malen op de grond gevallen en mist een schroefje. Op de uiterste maat van 200mm wijkt de dieptemaat 0,1mm af, dat had ik nou niet verwacht. Dieptemaat kan ik afstellen, nieuw schroefje in en het is weer perfect. Wat zuiniger op zijn en niet meer laten vallen, is nog van mijn vader geweest, dus eigenlijk niet vervangbaar.

1-234.jpg

2-234.jpg

3-234.jpg

4-234.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Op de uiterste maat van 200mm wijkt de dieptemaat 0,1mm af,
De dieptemaat, in feite en schuifmaat, heeft een hogere nauwkeurigheid (kleinere meetonzekerheid) dan een liniaal. Ook als die liniaal een Din/A of -B is.

Schuifmaten kalibreer je tegen een setje eindmaten. Die hoeven dan niet van de hoogste nauwkeurigheidklasse te zijn. Din klasse 2 voldoet daarvoor prima, dit is het type dat bij metaalbewerkers in de werkplaats rond zwerft. Klasse 0 is voor gebruik in meetkamers.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Het meeste gebruik ik hem om mijn zaagliniaal op maat te leggen, dan is 0,1mm geen drama.
Ik zou hem niet zo snel kopen, mijn vader had meer iets met fijn metaal, vroeger dat ook geleerd op de ambacht school. Daar komt wellicht ook mijn drang vandaan om heel precies te meten ook met hout :LOL:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.