Lidl producten? Go of No-Go?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Op Discovery Channel komt de laatste tijd regelmatig een spotje van Parkside voorbij waarin triomfantelijk gemeld wordt dat hun Performance boormachine door de Consumentenbond als beste getest is (of beste koop, zo goed heb ik niet opgelet). Vermits je enig vertrouwen hebt in de C-bond zou dat kunnen betekenen dat Parkside goede spullen 'maakt' (ik denk dat ze mss zelf ontwikkelen, maar het laten fabriceren).
 
  • Leuk
Waarderingen: oNICKo

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Zo'n accuboor kost 80- euro bij de Lidl. Koop ik op het juiste moment een makita machine, dan ben ik (iets) minder geld kwijt en heb (duurt altijd wel even) er een accu bij van 5ah. Inmiddels heb ik al zoveel accu's dat ik aan accumanagement moet gaan doen om ze allemaal regelmatig te gebruiken.

Ik heb niets tegen Lidl-spul, maar heb je eenmaal wat van Makita, dan is het accugereedschap niet direct een heel logische keuze.
Kees, je kan me nog meer vertellen, maar voor 80 pop heb je GEEN Schroef KLOP boor van Makita.!
En wat ik al had geschreven: De Parkside schroefklopboormachine is natuurlijk wat zwaarder en groter. Maar die wordt toch wat minder gebruikt. Maar de andere machines werken geweldig en liggen goed in de hand voor de incidentele klussen. Persoonlijk ben ik super blij met de haakse slijper en de decoupeerzaag en de heggenschaar. De schroefklopboor is heerlijk, zelfs in beton staat ie zijn mannetje
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kees, je kan me nog meer vertellen, maar voor 80 pop heb je GEEN Schroef KLOP boor van Makita.!
En wat ik al had geschreven: De Parkside schroefklopboormachine is natuurlijk wat zwaarder en groter. Maar die wordt toch wat minder gebruikt. Maar de andere machines werken geweldig en liggen goed in de hand voor de incidentele klussen. Persoonlijk ben ik super blij met de haakse slijper en de decoupeerzaag en de heggenschaar. De schroefklopboor is heerlijk, zelfs in beton staat ie zijn mannetje

Ik heb heel veel jaar terug eens een Hitachi set (schroefmachine 14.4 volt met lamp en 2 kleine accu's) voor 120 euro gehaald in een aanbieding. Ik weet niet of Makita goedkoper/duurder is dan (nu) Hikoki. Toen ik daar onlangs een nieuwe accu voor haalde (voor mijn decoupeerzaag) was ik (slik) 90 euro kwijt voor één accu. Wel 5Ah.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Voorlopig is dat voornamelijk een klein Duits feestje. Van de namen die hier rondgaan zie ik Metabo en Mafell en Fischer (van de pluggen). Bosch doet niet mee; Einhell en Lidl ook niet.
Ik bedoelde dus iets als USB: Verplicht als je je apparaten in de EU op de markt wilt brengen. De Chinezen willen gewoon verkopen dus die gaan dan vanzelf mee.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Voorlopig is dat voornamelijk een klein Duits feestje. Van de namen die hier rondgaan zie ik Metabo en Mafell en Fischer (van de pluggen). Bosch doet niet mee; Einhell en Lidl ook niet.
Ik bedoelde dus iets als USB: Verplicht als je je apparaten in de EU op de markt wilt brengen. De Chinezen willen gewoon verkopen dus die gaan dan vanzelf mee.
Ik snap de frustratie, maar bedenk wel dat bij het invoeren van dergelijke standaards de noodzaak tot innovatie voor de fabrikant vervalt. Voor USB betekent dat er waarschijnlijk geen versie -D komt, met de te verwachten hogere doorvoersnelheid etc.
Wat betreft accu’s kan ik me voorstellen dat je bij kleinere uitvoeringen op basis van nieuwe ontwikkelingen, waarbij de stroomsterkte weer omhoog gaat, uit veiligheidsoverwegingen voor een ander soort aansluiting moet gaan. Wat dus denkelijk op een hele hoop bureaucratie stuit...
Dat gezegd hebbende juich ik een initiatief als CAs van harte toe. het is natuurlijk onzinnig dat je x-modellen accu’s in huis moet hebben omdat je toevallig rood, groen en blauw door elkaar gebruikt.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Van mijn protool, 13 jaar, werdt er 1 accu slecht, was een 1.2 ah, deze naar een bedrijf gebracht wat alleen accucellen vervangt. De accudokter in groningen, nieuwe cellen geplaatst, was 60 euro , en de cap. van de nieuwe cellen ging naar 5 ah. Enigste nadeel laden duurt lang, 1.2 ah lader op een 5 ah accu.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Dat zou geweldig zijn, ja.
Of er zou iemand dubbele adapters moeten gaan produceren. 1 met de aansluiting van de tool en 1 met de aansluiting van de accu. De aansluiting tussen deze verschillende adapters kan je dan voor alle merken gelijk houden. Het zou misschien ook met een 3D printer te maken zijn met de juiste tekeningen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op dit ogenblik zijn de accu's van Parkside weer beschikbaar, maar dat is niet altijd zo.
Of er zou iemand dubbele adapters moeten gaan produceren. 1 met de aansluiting van de tool en 1 met de aansluiting van de accu. De aansluiting tussen deze verschillende adapters kan je dan voor alle merken gelijk houden. Het zou misschien ook met een 3D printer te maken zijn met de juiste tekeningen
Het is niet omdat een accu past dat hij ook (goed) gaat werken.In de accu zit ook onder andere een temperatuurbeveiliging. Die moet ook met de machine matchen.
Iedere fabrikant heeft zijn eigen accu management (zeker bij duurdere machines). Dat maakt het onderling uitwisselen niet altijd mogelijk.
Maar eigenlijk ontgaat mij het nut van een universeel platform voor accu's. Iedere fabrikant heeft een volwaardig gamma machines. En als je absoluut een Festool schroefmachine wil, moet je niet zeuren over de prijs van de accu's.
Voor de meeste merken zijn er ook goedkopere vervangaccu's verkrijgbaar die kwalitatief voldoen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
het idee van universele accu's is heel goed
de technische, praktische en commerciële kant is iets anders
in praktijk komt de verscheidenheid nu neer op een afscherming van de onderscheiden merken
op zich geen hinderpaal, mocht het zo zijn dat elk merk alle types machines in dezelfde kwaliteit + tegen een aanvaardbare prijs aanbiedt
ik heb een kleine multitool van fein op 240V
fein is bij mijn weten in dit marktsegment de top
wil ik een fein op accu, dan heb ik er een nieuwe reeks accu's bij
voor een andere machine dan een multitool ben ik niet geneigd een fein te kopen
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
het idee van universele accu's is heel goed
de technische, praktische en commerciële kant is iets anders
in praktijk komt de verscheidenheid nu neer op een afscherming van de onderscheiden merken
op zich geen hinderpaal, mocht het zo zijn dat elk merk alle types machines in dezelfde kwaliteit + tegen een aanvaardbare prijs aanbiedt
ik heb een kleine multitool van fein op 240V
fein is bij mijn weten in dit marktsegment de top
wil ik een fein op accu, dan heb ik er een nieuwe reeks accu's bij
voor een andere machine dan een multitool ben ik niet geneigd een fein te kopen
Als je al festool hebt... Hun multitool is een fein met grijze kleurtjes en festool accus.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Zoals hier te zien is de aard van de deelnemers aan het Cordless Alliance System (CAS) heel divers:
Maar het is waar: houtbewerkingsmachines in de minderheid… (Ben wel benieuwd welke Prebena’s er zijn met CAS).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je al festool hebt... Hun multitool is een fein met grijze kleurtjes en festool accus.
dank voor de tip
een vertegenwoordiger van fein heeft me ooit verteld dat festool 'familie' van hen is
op dit ogenblik heb ik dewalt + bosch op batterij
zootje van 12 + 18 V
makita op accu heeft reeds verschillende keren naar mij gelonkt, maar me nog niet verder gekregen
met festool en/of fein er bij wordt het een mooie verzameling waarvan de accu's niet verenigbaar zijn
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Festool. Fein. Maffell. Zoals dat in DE heet middelgrote familiebedrijven. Hebben sinds jaar en dag hun samenwerkingsverbindingen. Iets wat ze daar veel beter doen dan hier in NL.
Vb: Festool neemt producten over van HolzHer (schaaf en voorloper Domino). Festool koopt frees in van Maffell. Festool rebrands accessoires van Wiha. Etc. Etc.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Festool. Fein. Maffell. Zoals dat in DE heet middelgrote familiebedrijven. Hebben sinds jaar en dag hun samenwerkingsverbindingen. Iets wat ze daar veel beter doen dan hier in NL.
Vb: Festool neemt producten over van HolzHer (schaaf en voorloper Domino). Festool koopt frees in van Maffell. Festool rebrands accessoires van Wiha. Etc. Etc.
Indeed. ik heb er geen moeite mee, ik heb liever een goede ingekochte schroevendraaier (wiha is prima) dan dat een powertool-boer zelf weer wat gaat maken.

Weet iemand trouwens waar hun boren vandaan komen?
En qua frees: bedoel je dan die kantenfrees van Festool?


Als Parkside nou eens Mafell of Festool in ging kopen en voor 50E in de Lidl plaatsen hebben ze meteen mij erbij als klant ;)
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Er zijn ondertussen ook al wel adapters voor accu's die het mogelijk maken om op verschillende merken te werken.
Passen je dewalt of milwauki batterijen prima op makita.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.