Leuke projectjes met birds eye maple

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik heb weer een paar mooie stukken hout aangeschaft en ga hier weer leuke dingen mee maken.
Ze zeggen dat birds eye maple moeilijk te schaven is,maar heb mijn schaafbeitel even geslepen
en het ziet er goed uit.Ik wil het zo natuurlijk mogelijk houden qua kleur,iemand ideeën?
Heb diverse soorten olie staan,schellak.Ik zal eens wat teststukjes maken.
Is no visible oil mischien iets?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Steeneik

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Iets van kleur is wel nodig om het wat diepte te geven en de oogjes goed uit te laten komen toch? Ik had op ODH een plank gekocht, en daar heb ik wat stukken van verzaagd en een klein proefstukje geschaafd, lijnolie erop en blanke lak eroverheen (het idee is om dit op mijn basgitaar in aanbouw ook te doen). En daar wordt het iets geler van, maar springen de oogjes echt op je af.
Als het te transparante lak is, blijft het erg bleek, denk ik.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik heb laatst deze wax 'gemaakt'. Mijn notenhouten Whiskey kastje is er erg mooi uit gekomen, terwijl het wel de natuurlijke houtlook behoud. Mocht je het willen maken, het metrische recept onder in de comments klopt niet, dat is veel te veel wax.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik heb laatst deze wax 'gemaakt'. Mijn notenhouten Whiskey kastje is er erg mooi uit gekomen, terwijl het wel de natuurlijke houtlook behoud. Mocht je het willen maken, het metrische recept onder in de comments klopt niet, dat is veel te veel wax.
Da's interessant, zelf maak ik het volgens zijn eerste recept, met terpentine, maar dat stinkt uiteraard.
Waar koop je dat limoneen? Zelf niks kunnen vinden, peperdure citroenolie wel, maar niks in groter volume.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Da's interessant, zelf maak ik het volgens zijn eerste recept, met terpentine, maar dat stinkt uiteraard.
Waar koop je dat limoneen? Zelf niks kunnen vinden, peperdure citroenolie wel, maar niks in groter volume.
Ik heb dit spul gebruikt. Ook aardig aan de prijs. Je hebt maar heel weinig nodig, dus deze fles gaat (bij mij) eeuwig mee. Je wax gaat er lekker van ruiken. Jammer dat je zo ver weg woont, want je mag best een scheutje van mij hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ik gebruik zelf deze. Maar zoals @Dirkie al aangaf gaat een fles heel lang mee en heb je maar een klein beetje nodig. Hetzelfde spul wordt ook in winkels als holland and barrett voor idiote bedragen aangeboden als "etherische olie".
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ik heb weer een paar mooie stukken hout aangeschaft en ga hier weer leuke dingen mee maken.
Ze zeggen dat birds eye maple moeilijk te schaven is,maar heb mijn schaafbeitel even geslepen
en het ziet er goed uit.Ik wil het zo natuurlijk mogelijk houden qua kleur,iemand ideeën?
Heb diverse soorten olie staan,schellak.Ik zal eens wat teststukjes maken.
Is no visible oil mischien iets?
In mijn laatste stuk zitten ook wat stukjes birds-eye maple en daar was ik ook een beetje huiverig mee maar uiteindelijk gewoon met Danish Oil gedaan en verbaasde me over hoe weinig uiteindelijk het hout verkleurde, wel kwam de structuur van het hout mooi tot z'n recht!
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik maak mijn wax ook zelf.Bijenwas mixen met olijfolie of jojoba olie.
Maar gebruiken doe ik het niet veel.
wax maken met terpentijn en lijnzaadolie en bijenwas doe ik al
heel lang niet meer.
 
Laatst bewerkt:

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Iets van kleur is wel nodig om het wat diepte te geven en de oogjes goed uit te laten komen toch? Ik had op ODH een plank gekocht, en daar heb ik wat stukken van verzaagd en een klein proefstukje geschaafd, lijnolie erop en blanke lak eroverheen (het idee is om dit op mijn basgitaar in aanbouw ook te doen). En daar wordt het iets geler van, maar springen de oogjes echt op je af.
Als het te transparante lak is, blijft het erg bleek, denk ik.
als het wat geler is vindt ik het ook mooier,zeker met het ovangkol waar ik het mee ga combineren.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat voor mooie dingen ga je maken? Ga je ook contrasterend hout gebruiken? Dat heeft ook effect op de kleur van het esdoorn. Beitsen en schuren haalt het wel op, dat ben ik met Lfab eens.
Da's interessant, zelf maak ik het volgens zijn eerste recept, met terpentine, maar dat stinkt uiteraard.
Waar koop je dat limoneen? Zelf niks kunnen vinden, peperdure citroenolie wel, maar niks in groter volume.
Ik neem aan dat je terpentijn bedoeld ipv terpentine? Terpentine is een aardolie product en niet zo goed voor de gezondheid; terpentijn wordt gewonnen uit naaldbomen.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Een paar mooie schaafjes.
Waarschijnlijk high angle. 50-55 gr.
Birds eye maple met ovangkol.
Ovangkol wordt mooi donker bruin met zwarte strepen.
en het esdoorn wat geler.
Lijkt me wel mooi,maar we testen even.
 
  • Leuk
Waarderingen: Doehetsam

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik neem aan dat je terpentijn bedoeld ipv terpentine? Terpentine is een aardolie product en niet zo goed voor de gezondheid; terpentijn wordt gewonnen uit naaldbomen.
Hij zegt "het stinkt", dus ik vermoed wel echt terpetine. Effectief is er weinig verschil, beide zijn sterke oplosmiddelen (zie de opmerking van @henkverhaar hier: Hoe zit dat nu met schellak / shellac?).
Maar let op, terpentijn is net zo gevaarlijk en slecht voor de gezondheid als terpetine, ook al heeft een natuurlijke oorsprong! Het zijn beide zeer sterke oplosmiddelen. Hetzelfde geldt voor citrusolie.
Overigens is er ook aromaatvrije terpentine te koop. Iets duurder dan de normale, maar nog steeds stukken goedkoper dan de
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Om de houtkleur zo veel mogelijk gelijk te houden gebruik ik als eerste laag cellulose sanding sealer en als laatste laag (1 of 2) melamine lacquer.

M.vr.gr. Jan
Hier had ik ook als eerste naar gekeken en op zich is het goed alleen voor de zool van een schaaf is het niet goed.(volgens wat bekende schavenmakers)Kan natuurlijk de zool met iets anders behandelen.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Da's interessant, zelf maak ik het volgens zijn eerste recept, met terpentine, maar dat stinkt uiteraard.
Waar koop je dat limoneen? Zelf niks kunnen vinden, peperdure citroenolie wel, maar niks in groter volume.
Ik had deze limoneen nog voor je. Stinkt, sorry, ruikt ook behoorlijk. @henkverhaar moet maar zeggen of het goed spul is. 😉
Henk heeft er hier iets over gezegd dat het goed spul is maar dat was 2017:

Wil je toch iets 'groeners' neem dan terpentijn of beter nog citrusolie. Die zul je wel goed moeten laten uitdampen - minder vluchtig dan wasbenzine, ongezondere dampen, en ook eerder aanleiding gevend tot ademhalings- en hoofdpijnklachten (ja, zelfs citrusolie).

Wat betreft Tung olie.
Van anderen [o.a. The Wood Whisperer] gezien en gehoord dat Tung olie beter in hout trekt en blijft dan menig andere olie. Vandaar dat ik deze week een testje heb gedraaid met zaken die ik al gebruik en wat mixjes van olie en verdunners. De Tung olie, limoneen mix was goed te gebruiken. Zelfs bij 4 graden in de werkplaats. De mineraal olie [drager] met limoneen bleef op wat de oppervlakte liggen, zelfs na goed verwijderen met doek. En de gewone kant en klaar mixen voor snijplanken [denk Walrus, Odies, Howard etc] deden het ook wel goed maar niet zo goed als de Tung citrus mix. Ik hoor graag wat @henkverhaar hier van vind. 😅

Mochten jullie op zoek zijn naar een olie, hardwax met voldoende carnaubawas er in, kijk eens naar OLI NATURA hardwax olie [Amazon link]. Het heeft meer voordelen dan een gezonde hoeveelheid carnaubawas. 😉 Is voedselveilig. Of het goed voor snijplanken is weet ik niet. Mag @henkverhaar zeggen. Hier de specs Henk.

Fijn weekend.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Terpentine, terpentijn, en citrusolie zijn qua gebruik redelijk gelijkwaardig - en qua toxicologie ook - wellicht zijn de natuurlijke terpenen (terpentijn; limoneen) zelfs wat schadelijker (want ook sensibiliserend). Maar wel milieuvriendelijker en beter geurend. Ik gebruik citrusolie voornamelijk voor de geur, en dus maar minimaal - ik gebruik in mijn meubelolie 40% terpentijnolie en 10% citrusolie als oplosmiddelcomponent. Voordeel van terpenen boven terpentine (aardoliedestillaat) is wel dat ze ook nog meedoen aan het droogproces. Al die citrusolie (lapstuff, die andere) zijn ongeveer even duur. Dat bij Holland & Barrett is veel duurder, en niet beter...

Zelf haalde ik het altijd bij de Hekserij, maar dat zit in dezelfde prijsklasse - dit is wat natuurlijke terpeenolien kosten...

Overigens wat er op die website staat dat rauwe lijnolie ook snel droogt (geïmpliceerd uit dat je na een paar uur op je stoel kunt zitten) is klets. Rauwe lijnolie heeft maanden nodig om te drogen, en zelfs dan is het resultaat niet vergelijkbaar met gecatalyseerde ('gekookte') lijnolie. En moderne drogers zijn gewoon niet (relevant) giftig... Dus zolang het niet om voedselcontactmateriaal gaat: gewoon gekookte lijnolie gebruiken.

Voor zo'n meubelwas heb je overigens inderdaad maar weinig oplosmiddel nodig - net genoeg om het eindproduct net smeerbaar te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.