Leo stelt zich voor.

Leoligt

Nieuw lid
24 feb 2026
3
5
Lemelerveld
Ik ben producent van ligfietsen en cargobikes en maak vooral onderdelen daarvoor. Vooral van aluminium, maar hout vind ik ook prettig om mee te werken. En het toeval wilt dat je met houtbewerkings machines en gereedschappen ook goed aluminium kunt bewerken. Ik zie wel eens mensen uit een grote boom met elektrisch aangedreven gereedschappen snel hout afnemen. Daar ben ik vooral in geïnteresseerd. Ik heb laatst een 115 mm schijf met 3 hardmetalen snijtanden van ca 3 mm dik gekocht voor op de haakse slijper. Dat ging al aardig de goede richting uit. Ik heb hier ook een aluminium afkortzaag staan met fijn zaagblad wat ook wel goed werkt. Maar ik zoek nog verfijning/diversiteit van machines en gereedschappen om sneller, veiliger en verfijnder te werken. Vrij uit de hand voor holle en bolle 3D vlaken. Om bijvoorbeeld een productiemal te maken voor een voertuig. Je hoeft natuurlijk geen ervaring met aluminium te hebben om mij verder te kunnen helpen.

Ik ben ook benieuwd of er een handleiding is voor dit forum voor wat tips en gewoontes hier.

Bij voorbaat dank.

Groeten,

Leo

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
465
198
Almen aan zee
Welkom hier.
Ik zie wel eens mensen uit een grote boom met elektrisch aangedreven gereedschappen snel hout afnemen. Daar ben ik vooral in geïnteresseerd.
Ik denk dat je met die getande schijf voor op je haakse slijper al een heel eind op weg bent.

Heb geen ervaring met handmatig vormen uit aluminium
maar voor machinaal beeldhouwen uit hout wordt er vaak gebruik gemaakt van spul van Arbortech.

Hier bijvoorbeeld Holzbearbeitung | Arbortech

Of dat ook met alu werkt weet ik niet

• Leuk
Waarderingen: Leoligt
Ik ben producent van ligfietsen en cargobikes en maak vooral onderdelen daarvoor. Vooral van aluminium, maar hout vind ik ook prettig om mee te werken. En het toeval wilt dat je met houtbewerkings machines en gereedschappen ook goed aluminium kunt bewerken. Ik zie wel eens mensen uit een grote boom met elektrisch aangedreven gereedschappen snel hout afnemen. Daar ben ik vooral in geïnteresseerd. Ik heb laatst een 115 mm schijf met 3 hardmetalen snijtanden van ca 3 mm dik gekocht voor op de haakse slijper. Dat ging al aardig de goede richting uit. Ik heb hier ook een aluminium afkortzaag staan met fijn zaagblad wat ook wel goed werkt. Maar ik zoek nog verfijning/diversiteit van machines en gereedschappen om sneller, veiliger en verfijnder te werken. Vrij uit de hand voor holle en bolle 3D vlaken. Om bijvoorbeeld een productiemal te maken voor een voertuig. Je hoeft natuurlijk geen ervaring met aluminium te hebben om mij verder te kunnen helpen.

Ik ben ook benieuwd of er een handleiding is voor dit forum voor wat tips en gewoontes hier.

Bij voorbaat dank.

Groeten,

Leo

Die schijf op je haaks slijper is erg gevaarlijk, kijk je ermee uit?

Leoligt

Nieuw lid
24 feb 2026
3
5
Lemelerveld
In de shop Arbotech zie ik van alles wat zou kunnen werken. Als er mensen zijn die daar spullen van hebben die ik over zou kunnen nemen of een keer zou mogen testen zou dat mooi zijn.

Ja, ik ben producent van de aluminium freesdelen van de Alleweder. Alligt.nl is mijn bedrijf. En ik werk aan een nieuw rotatie gegoten voertuig. Daarvoor is een aluminium mal nodig. En vandaar deze exercitie of ik gereedschappen kan vinden om een paar honderd kg spanen kan maken op een "prettige" en efficiënter manier.

Dat ding op de haakse slijper heb ik buiten een paar proefjes op een aluminium plaat gebruikt om wat houten balken te bewerken bij een verbouwing. Je merkt dat je daar je focus moet houden een de veiligheid binnen de grenzen te houden. Vandaar mijn zoektocht om wat beters te vinden. Want ik denk toch aan een paar honderd uur verspanen. Ik hoop trouwens dat ik een goede tekening kan laten maken en dan genoeg geld heb om een vorm te laten gieten. Dan is deze exercitie niet nodig geweest, maar wel leuk.

Ik heb ook wel eens gedacht om de Alleweder van hout te maken. Toen dacht ik aan bamboe geperste platen. Maar dat lijkt er ook duurzamer uit te zien, dan het in werkelijkheid is. En kon ze ook niet makkelijk verkrijgen. Lijkt me nog steeds leuk project, waarbij je de houten body na 20 jaar in je tuin kunt begraven en wat onderdelen kunt overzetten/hergebruiken op een andere manier. Dat in de tuin begraven staat voor composteren in je eigen tuin. En daar wil je geen troep in hebben.

• Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.194
4.197
Je wil een rotatiegietmal zelf uit een blok aluminium gaan slijpen? Wat doe je met koeling? Wat voor serie grootte denk je aan?

Leoligt

Nieuw lid
24 feb 2026
3
5
Lemelerveld
Ik heb een 2 1/2 cnc freesmachine. Daar kan ik spanten van ca 8 tot 30 mm dik makkelijk op frezen. En dan 100 plakken tegen elkaar bouten en dan mooi maken. Rotatie gieten is zonder koeling. Grote tussen 50 en 100 /jaar.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.