LeadCNC

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
@Superkees In de Z-as zitten dezelfde looprollen als eerder in dit topic genoemd, dus de rollen die in de V-groeven lopen.
Het profiel is een "C-beam"-profiel van 40x80. En er zit een trapeziumdraadspindel in voor de aandrijving.
Waar dan de motor (stappenmotor) op zit gebouwd met afstandshouders.

IMG_2840.jpg


De Z-as van de CNC heb je eigenlijk al compleet als je onderstaande set koopt (alleen nog een stappenmotor incl besturing en afstandshouders nodig):
Voor een freesmodule heb je genoeg aan een relatief kleine Z-verplaatsing; waarschijnlijk is de set van 200 of 250mm al lang genoeg.

E.e.a. is wel als losse onderdelen te vinden, maar dan is het wat meer zoeken (en ik denk niet per definitie goedkoper).
Bijvoorbeeld een los profiel en eindplaat. Maar daar horen dan ook weer de nodige stelringen en lagers bij. En natuurlijk de wielen en gantry-plate. En ook de nodige spacers en excentrische moeren om de wielen op de plaat te stellen. En bouten met een zeer platte kop, zoals deze.
Makkelijker is dan om een plaat met de juiste afmeting te bestellen en een wielenset op een andere plaat (zoals deze) en dan de wielen overzetten op de juiste plaat.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Welke geleiding gebruik je voor de z-as? Ik wil voor mijn freestafel mijn huidige bovenfrees gaan vervangen voor een Mafell freesspindel (iets minder luxe dan die van jou). Vervolgens wil ik die elektronisch maar analoog gaan aansturen (knopjes). Maar de constructie kan gelijk aan die van een CNC zijn.
Je hebt me trouwens ook geholpen met je vraag; ik zit al een tijdje te broeden op iets voor de freestafel die ik aan het bouwen ben (dit topic, al moet ik het weer eens updaten geloof ik), waar ik niet helemaal uit kwam hoe dat te doen. Namelijk om, naast de hoofdfrees, een spindel te zetten waarin ik standaard een afrondfreesje heb zitten, om niet steeds van bit te hoeven wisselen. Maar ik geloof dat ik nu daar ook een idee voor heb...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Die z-as die je toont, blijft die vanzelf in positie, of heb je echt een stappenmotor nodig? Ik wil het allemaal niet te ingewikkeld maken en een normale 12V motor gebruiken, zodat ik met een knop kan bedienen.

Of is zo’n as makkelijk te vervangen voor een draadeind? Ik heb hier nog wel een trapeziumspindel liggen, maar die maakt in één rondgang meteen 8 mm. Draadeind 8 mm doet 1,5 of 2 mm. Met een 12V motor met reductie is het mog steeds 6 mm per seconde. Maar met een snelheidsregelaar los ik dat wel weer op.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Je zult iets van een rem nodig hebben, anders kan die door trillingen gaan bewegen en dus verlopen. Een stappenmotor is ook sterker dan een 12v motortje, wat daar normaal te weinig kracht voor heeft bij laag toerental. Ik ben bang dat je met een 12v motortje de spindel niet zuiver bewogen krijgt, vooral omhoog.

De trapeziumspindel die hiervoor gebruikt wordt is inderdaad 2mm/omwenteling. Bij 8mm/omw heb je ook te weinig nauwkeurigheid lijkt me, omdat je dan maar een fractie van een omwenteling moet kunnen maken. Normaal metrisch draadeind draait niet soepel genoeg, dat zou ik niet doen.

Mocht je toch met een stappenmotor willen gaan werken; de pulsgever in onderstaande link is dan aan te bevelen, dan heb je verder alleen een stappenmotor, voeding en driver nodig en heb je gelijk een snelheidsregeling.
 

Reiniers

Nieuw lid
Afgelopen weekend een update aan de CNC gedaan.
Ik had, toen ik de CNC bestelde, ook al een freesmotor besteld bij GereedschapPro, de Mafell FM1000 WS, met snelwisselkop (in de aanbieding, een van de laatste exemplaren die ze ervan hadden).
Tot nu heb ik mijn Makita RT0700C gebruikt in de CNC, maar die wil ik ook weer gewoon als kantenfrees kunnen gebruiken zonder deze iedere keer in/uit te bouwen, vandaar de Mafell om vast in de machine te hangen.

De Mafell voelt zeer degelijk aan, en loopt veel rustiger dan de Makita. Ook omdat de Mafell echt gebouwd is als freesmotor voor in een CNC, voor de professionele markt.

Voor de Mafell moest ik een paar bevestigingsplaten maken, omdat de boutgaten anders zitten als bij de beugels voor de Makita. En hoe kan je dat nu beter doen dan gewoon met de CNC zelf?

In Fusion360 de platen getekend:
Bekijk bijlage 132985

Vervolgens uitgefreesd uit 8mm aluminium
Bekijk bijlage 132986

Matzwart gespoten (het oog wil ook wat tenslotte)
Bekijk bijlage 132987

Bevestigingsplaat gemonteerd op zowel de machine als de freesmotor (met bouten met een extra platte kop van maar 1 mm dik, zodat ze netjes verzonken liggen maar er toch genoeg materiaal onder zit).
Bekijk bijlage 132988

Bekijk bijlage 132989

En vervolgens met de gaten aan de zijkant de beide bevestigingsplaten aan elkaar gemaakt. Zo kan ik ook als het nodig is de freesmotor makkelijk loshalen door 8 bouten los te halen, ipv de halve Z-as te ontmantelen wat nu nodig was.
En met de hendel is heel makkelijk gereedschapsloos een frees te wisselen. Ik heb er ook verloopbussen bij naar dunnere maten, zodat ook een freesje van 1/4" (3,175mm) hierin past.
Bekijk bijlage 132990

Binnenkort nog het spoilerbord definitief maken, met gaten/inslagmoeren om werkstukken makkelijk te kunnen opspannen.
En een stofschoen ontwerpen zodat ik met afzuiging kan frezen...
Hoe bevalt die mafell freesspindel, en welk uitvoering heb je? Ik heb zelf ook een LEAD in de ratrig 1510 uitvoering. Werkt deze rechtstreeks op 230V dus zonder frequentieregelaar?
 

houthouthout

Nieuw lid
13 apr 2023
3
0
Nederland
Bijvoorbeeld die, ja.
Maar, wel met de opmerking dat de machine die ik heb zeker ook voldoet, maar dat je puur moet kijken naar het beoogde gebruik.


Bijna alle CNC's die opgebouwd zijn uit constructieprofielen lijken op elkaar... Het is absoluut niet dezelfde machine. Die jij laat zien is puur made-in-china. Je had net zo goed iedere andere CNC kunnen linken met dezelfde opmerking dus, o.a. de diverse modellen RatRig lijken er ook erg op.
De machines van OpenCNC zijn waarschijnlijk (zoals 90% van de machines/gereedschappen die we hier kopen) opgebouwd uit China-onderdelen, maar OpenCNC zet ze zelf in elkaar met NL-kwaliteitsstandaard en desnoods qua maatvoering helemaal volgens de wensen van de klant.
Toch wel, ik heb me hier eens wat verder in verdiept. Kijk maar eens goed naar de zwarte platen die gebruikt zijn. De vormen.

De machine die hier verkocht wordt: QA-22 - CNC machine

Is deze machine:


Het is gewoon dit bouwpakket wat dan voor je in elkaar gezet wordt. Dat is dus geen Nederlands ontwerp of iets dergelijks. Meer een in elkaar zet service oid.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hoe bevalt die mafell freesspindel, en welk uitvoering heb je? Ik heb zelf ook een LEAD in de ratrig 1510 uitvoering. Werkt deze rechtstreeks op 230V dus zonder frequentieregelaar?
Ik heb de Mafell FM1000 WS, met snelwisselkop (in de aanbieding toen bij GereedschapPro, een van de laatste exemplaren die ze ervan hadden).
Deze werkt inderdaad direct op 230 volt, dus zonder frequentieregelaar.
De FM1000 WS is nu niet meer verkrijgbaar via GereedschapPro, maar het is in de basis dezelfde machine als de FM1000, maar dan met als extraatje het snelwisselsysteem.
En ik moet zeggen dat ik dat wisselsysteem echt een hele grote toegevoegde waarde vindt, wisselen van frees is nu echt een fluitje van een cent. Ik zou niet meer zonder willen voor een CNC.
Ik heb er ook verloopbussen bij voor 8mm naar 1/8”, en 3, 4 en 6mm freesjes.
Wil je er wel een met snelwissel, dan heeft GPro nog wel de FM1000 pv-ws, met als extra mogelijkheid voor aansturing direct vanuit de CNC (toerental etc), die ook direct in het 230v stopcontact kan.

De freesmotor loopt supermooi en vloeiend, zeker ook mooier voor in een CNC dan de veelgebruikte Makita 700 kantenfrees.
Wel heb ik een externe aan/uit-knop toegevoegd voor de frees zodat ik deze kan in/uitschakelen naast de machine ipv de standaard knop van de freesmotor te moeten omzetten (want dat daar wat moeilijker, die is wat zwaar). Maar met een paar meter kabel, en een simpele nullastschakelaar en een relais (om geen hoge stromen door de Ali-nullastschakelaar te laten lopen, en ik had het toch nog liggen) was dat zo gedaan. Met als extra voordeel dat ik zo ook de freesmotor achter de noodstop kon aansluiten.
Wel is de Mafell qua gewicht iets (een stuk) zwaarder dan de Makita 700, maar mijn CNC kan dat makkelijk aan.

Als je een keer wilt komen kijken/luisteren, je bent welkom hier als je de afstand niet te ver vindt.
 
Laatst bewerkt:

Reiniers

Nieuw lid
Ik heb de Mafell FM1000 WS, met snelwisselkop (in de aanbieding toen bij GereedschapPro, een van de laatste exemplaren die ze ervan hadden).
Deze werkt inderdaad direct op 230 volt, dus zonder frequentieregelaar.
De FM1000 WS is nu niet meer verkrijgbaar via GereedschapPro, maar het is in de basis dezelfde machine als de FM1000, maar dan met als extraatje het snelwisselsysteem.
En ik moet zeggen dat ik dat wisselsysteem echt een hele grote toegevoegde waarde vindt, wisselen van frees is nu echt een fluitje van een cent. Ik zou niet meer zonder willen voor een CNC.
Ik heb er ook verloopbussen bij voor 8mm naar 1/8”, en 3, 4 en 6mm freesjes.
Wil je er wel een met snelwissel, dan heeft GPro nog wel de FM1000 pv-ws, met als extra mogelijkheid voor aansturing direct vanuit de CNC (toerental etc), die ook direct in het 230v stopcontact kan.

De freesmotor loopt supermooi en vloeiend, zeker ook mooier voor in een CNC dan de veelgebruikte Makita 700 kantenfrees.
Wel heb ik een externe aan/uit-knop toegevoegd voor de frees zodat ik deze kan in/uitschakelen naast de machine ipv de standaard knop van de freesmotor te moeten omzetten (want dat daar wat moeilijker, die is wat zwaar). Maar met een paar meter kabel, en een simpele nullastschakelaar en een relais (om geen hoge stromen door de Ali-nullastschakelaar te laten lopen, en ik had het toch nog liggen) was dat zo gedaan. Met als extra voordeel dat ik zo ook de freesmotor achter de noodstop kon aansluiten.
Wel is de Mafell qua gewicht iets (een stuk) zwaarder dan de Makita 700, maar mijn CNC kan dat makkelijk aan.

Als je een keer wilt komen kijken/luisteren, je bent welkom hier als je de afstand niet te ver vindt.
Ik zou hem inderdaad dan wel eens in werking willen zien. Het lijkt niet heel ver te zijn, omgeving Eindhoven is goed te reizen. Woon in omgeving Roermond.
Ik heb er nu een chinese spindelmotor op zitten met een frequentieregelaar(invertek, dus geen chinese kopie). Op zich lijkt dat mooi te lopen, maar ben het meest bang voor EMC problemen, en de levensduur van de betreffende spindelmotor. Verder is hij echt extreem zwaar in verhouding tot een losse kantenfrees.

Voor het idee ook een foto van mijn LEAD toegevoegd.
 

Bijlagen

  • IMG_4892.jpg
    IMG_4892.jpg
    167,2 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.