LeadCNC

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Ook ik ben besmet met het CNC-virus...
AL vaak projectjes gehad waarbij een cnc wel heel handig zou zijn, o.a. voor het maken van mallen voor kopeerwerk met de bovenfrees, of gewoon om bepaalde bewerkingen makkelijker/nauwkeuriger te kunnen doen.

Op de beurs HoutPro+ in Den Bosch stonden een paar gasten met een jong NL bedrijfje die ook maatwerk konden leveren. Daar toen in gesprek geraakt, en de weken erna me maar eens gaan verdiepen in de wereld van CNC.
Ik wilde geen vaste niet-aanpasbare chineese box, en voor een zelf te bouwen unit had ik geen tijd (en voor het aansturings-gedeelte niet de kennis en op dit moment niet de rust om het goed uit te zoeken). Ik heb genoeg projecten lopen die ik nog moet afmaken (o.a. mijn freestafel, waar ik deze CNC goed bij kan gebruiken om de onderdelen daarvoor te frezen).
Dus na een tijdje besloten om hen een machine in elkaar te laten zetten, maar dan niet in een standaard maat, maar precies passend binnen de beperkte ruimte die ik in de schuur heb. Namelijk links op mijn werkbank, na wat opruimen past het precies.

Na even wachten heb ik laatst mijn bestelde CNC binnengekregen.
Ik heb gekozen om een kant en klare te laten bouwen, wel op maat zodat deze precies past binnen de beperkte ruimte die ik heb.
Ik heb hiermee nu een werkbereik van +/- 40 x 45 cm. Ik heb de Z-as een cm of 5 extra hoog laten zetten, zodat ik standaard met een verhoogd spoilerboard kan werken, maar door dit los te halen ook een dikker werkstuk kwijt kan.

Nu zit er tijdelijk mijn Makita frees in, maar ik heb een Mafell freesmotor liggen, maar daar moet ik binnenkort nog een adapterplaat voor ontwerpen en frezen.

IMG_2583.JPEG
In het witte kastje naast de extra noodstop zit inmiddels de externe schakelaar van de freesmotor. Die heb ik met een extra arduino aangesloten op de besturing van de CNC, zodat ik 'm zo kan instellen dat de freesmotor automatisch uit gaat als de bewerking klaar is. (al blijf je er indien mogelijk wel altijd bij staan om in de gaten te houden of alles goed gaat natuurlijk)
IMG_2585.JPEG
Besturingskast, met daarop de originele noodstop, opgehangen aan een van de vaste planken van het wandrek schuin boven de frees (boven de kolomboor), zodat deze het minst in de weg hangt.

En dan willen jullie 'm natuurlijk in actie zien... Bij deze, een van de eerste runs. Nog zonder stofschoen, die komt erop als ik de Mafell monteer. En met een tijdelijk (klein) spoilerboard.


Ik moet me nog verder verdiepen in de softwarematige kant. Ik werk met Fusion360 (de ontwerpkant daarvan ken ik al ivm mijn 3d-printer); ik merk alleen dat ik nog moeite heb met de vertaling van design naar toolpaths (wanneer kies je wat en hoe optimaliseer ik e.e.a.)
 
  • Leuk
Waarderingen: CulZa en knotwilg

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Hoe stuur je de machine nu aan, met een blackbox oid?
Je zou dan eens kunnen kunnen kijken op openbuilds.com voor heel veel informatie,
builds, software etc. En mocht je eens een onderdeeltje stuk hebben, ik heb veel liggen,
mag je altijd een berichtje sturen.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Gefeliciteerd! Mooi speelgoed hé 😉

Ik ben de onderdelen aan het verzamelen en printen voor mijn 2e cnc, naar mijn Ratrig nu een full size platen cnc, een lowrider3. Het bouwen en customizen is een hobby (mijn vrouw zegt probleem…) op zich aan het worden.

Er staat nog een printnc en een rawcnc op het todo lijstje (tbv plasmatafel en nog een voor snel en kleiner stijf werk voor aluminium frezen en voor een 80w diode laser)
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ook ik ben besmet met het CNC-virus...
AL vaak projectjes gehad waarbij een cnc wel heel handig zou zijn, o.a. voor het maken van mallen voor kopeerwerk met de bovenfrees, of gewoon om bepaalde bewerkingen makkelijker/nauwkeuriger te kunnen doen.

Op de beurs HoutPro+ in Den Bosch stonden een paar gasten met een jong NL bedrijfje die ook maatwerk konden leveren. Daar toen in gesprek geraakt, en de weken erna me maar eens gaan verdiepen in de wereld van CNC.
Ik wilde geen vaste niet-aanpasbare chineese box, en voor een zelf te bouwen unit had ik geen tijd (en voor het aansturings-gedeelte niet de kennis en op dit moment niet de rust om het goed uit te zoeken). Ik heb genoeg projecten lopen die ik nog moet afmaken (o.a. mijn freestafel, waar ik deze CNC goed bij kan gebruiken om de onderdelen daarvoor te frezen).
Dus na een tijdje besloten om hen een machine in elkaar te laten zetten, maar dan niet in een standaard maat, maar precies passend binnen de beperkte ruimte die ik in de schuur heb. Namelijk links op mijn werkbank, na wat opruimen past het precies.

Na even wachten heb ik laatst mijn bestelde CNC binnengekregen.
Ik heb gekozen om een kant en klare te laten bouwen, wel op maat zodat deze precies past binnen de beperkte ruimte die ik heb.
Ik heb hiermee nu een werkbereik van +/- 40 x 45 cm. Ik heb de Z-as een cm of 5 extra hoog laten zetten, zodat ik standaard met een verhoogd spoilerboard kan werken, maar door dit los te halen ook een dikker werkstuk kwijt kan.

Nu zit er tijdelijk mijn Makita frees in, maar ik heb een Mafell freesmotor liggen, maar daar moet ik binnenkort nog een adapterplaat voor ontwerpen en frezen.

Bekijk bijlage 130001
In het witte kastje naast de extra noodstop zit inmiddels de externe schakelaar van de freesmotor. Die heb ik met een extra arduino aangesloten op de besturing van de CNC, zodat ik 'm zo kan instellen dat de freesmotor automatisch uit gaat als de bewerking klaar is. (al blijf je er indien mogelijk wel altijd bij staan om in de gaten te houden of alles goed gaat natuurlijk)
Bekijk bijlage 130002
Besturingskast, met daarop de originele noodstop, opgehangen aan een van de vaste planken van het wandrek schuin boven de frees (boven de kolomboor), zodat deze het minst in de weg hangt.

En dan willen jullie 'm natuurlijk in actie zien... Bij deze, een van de eerste runs. Nog zonder stofschoen, die komt erop als ik de Mafell monteer. En met een tijdelijk (klein) spoilerboard.


Ik moet me nog verder verdiepen in de softwarematige kant. Ik werk met Fusion360 (de ontwerpkant daarvan ken ik al ivm mijn 3d-printer); ik merk alleen dat ik nog moeite heb met de vertaling van design naar toolpaths (wanneer kies je wat en hoe optimaliseer ik e.e.a.)

Paste die er nog wel bij Rob?
Iets zegt me dat ik beter niet weer kan komen kijken. haha
 
  • Haha
Waarderingen: DannyL

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Afgelopen weekend een update aan de CNC gedaan.
Ik had, toen ik de CNC bestelde, ook al een freesmotor besteld bij GereedschapPro, de Mafell FM1000 WS, met snelwisselkop (in de aanbieding, een van de laatste exemplaren die ze ervan hadden).
Tot nu heb ik mijn Makita RT0700C gebruikt in de CNC, maar die wil ik ook weer gewoon als kantenfrees kunnen gebruiken zonder deze iedere keer in/uit te bouwen, vandaar de Mafell om vast in de machine te hangen.

De Mafell voelt zeer degelijk aan, en loopt veel rustiger dan de Makita. Ook omdat de Mafell echt gebouwd is als freesmotor voor in een CNC, voor de professionele markt.

Voor de Mafell moest ik een paar bevestigingsplaten maken, omdat de boutgaten anders zitten als bij de beugels voor de Makita. En hoe kan je dat nu beter doen dan gewoon met de CNC zelf?

In Fusion360 de platen getekend:
Schets_Mafell.JPG

Vervolgens uitgefreesd uit 8mm aluminium
IMG_2773.jpg

Matzwart gespoten (het oog wil ook wat tenslotte)
IMG_2775.jpg

Bevestigingsplaat gemonteerd op zowel de machine als de freesmotor (met bouten met een extra platte kop van maar 1 mm dik, zodat ze netjes verzonken liggen maar er toch genoeg materiaal onder zit).
IMG_2778.jpg

IMG_2779.jpg

En vervolgens met de gaten aan de zijkant de beide bevestigingsplaten aan elkaar gemaakt. Zo kan ik ook als het nodig is de freesmotor makkelijk loshalen door 8 bouten los te halen, ipv de halve Z-as te ontmantelen wat nu nodig was.
En met de hendel is heel makkelijk gereedschapsloos een frees te wisselen. Ik heb er ook verloopbussen bij naar dunnere maten, zodat ook een freesje van 1/4" (3,175mm) hierin past.
IMG_2780.jpg

Binnenkort nog het spoilerbord definitief maken, met gaten/inslagmoeren om werkstukken makkelijk te kunnen opspannen.
En een stofschoen ontwerpen zodat ik met afzuiging kan frezen...
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en JochemK

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Even een detailvraagje: ik zie de x-as en y-as met rolletjes over extrusieprofielen lopen. Ik dat specifiek van de bouwer? Of zijn dat delen die algemeen verkrijgbaar zijn?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Even een detailvraagje: ik zie de x-as en y-as met rolletjes over extrusieprofielen lopen. Ik dat specifiek van de bouwer? Of zijn dat delen die algemeen verkrijgbaar zijn?
Dat zijn wel algemeen verkrijgbare onderdelen.
De profielen natuurlijk, maar ook de rolletjes. Ik heb ze bij 123-3d gezien, maar ook bij Ali ben ik ze op meerdere plekken tegengekomen (natuurlijk). Als je daar zoekt op "wiel aluminium profiel" kom je er veel tegen, zowel als los wiel als als complete module (vb hier, hier, hier of hier).

risico is groot......
Ik geef je gelijk. De vorige keer dat je bij mij was, heb je net daarna een Hammer besteld...
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Als ik het nu bekijk zou ik weer dezelfde kopen. Ik ben nog steeds tevreden over de kwaliteit, voor toch een niet te hoge prijs. En dat voor een machine die plug&play wordt geleverd, maar waarbij toch maatwerk mogelijk is.

Voor een maatje groter zou ik misschien wel voor een type zwaarder kiezen, deze met trapeziumspindels kan niet zo snel bewegen, een maatje zwaarder werkt met lineaire geleiders en kogelomloopspindels, die wat meer snelheid aankunnen geloof ik. Maar ik ben nu voor een project flink wat aluminium aan het frezen, en ook daarbij geeft de machine geen krimp. Dus hij is echt stabiel/stijf genoeg voor wat ik ermee doe. Zou je 'm professioneel gebruiken dan zou ik ivm de snelheid wel echt een maatje zwaarder adviseren, maar als je de tijd hebt is deze meer dan prima.
De upgrade van Makita naar Mafell-freesspindel is wel echt een verbetering.

Wel is de xyz-probe die wordt aangeboden relatief duur, voor een fractie kan je op Ali dezelfde vinden. Ik heb 'm wel bij de CNC mee gekocht maar had enkele tientjes kunnen besparen daarop.

Ik heb er zelf nog een automatische uitschakeling van de freesmotor aan toegevoegd (met een Arduino die ik daarvoor heb geprogrammeerd + enkele relais, inclusief een nullastschakelaar om de frees vanaf een knoppenkastje te kunnen aan/uitschakelen ipv dit op de frees zelf te moeten doen.
En ik heb de xyz-probe, die standaard met een vaste kabel was aangesloten, van een stekker voorzien om deze los te kunnen koppelen.
Als laatste, bij mij zweeft de kabelrups naast de werkbank, het aluminium profiel wat daar onder zit heb ik zelf toegevoegd. Dat is jammer dat dat niet standaard wordt meegeleverd.

Neem in ieder geval een zo groot mogelijke machine, ik heb de mijne klein moeten houden vanwege de beschikbare ruimte, dat is misschien het enige wat ik echt anders zou doen (toch een grotere machine, al ik daar tenminste plaats voor zou hebben).
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Als ik het nu bekijk zou ik weer dezelfde kopen. Ik ben nog steeds tevreden over de kwaliteit, voor toch een niet te hoge prijs. En dat voor een machine die plug&play wordt geleverd, maar waarbij toch maatwerk mogelijk is.

Voor een maatje groter zou ik misschien wel voor een type zwaarder kiezen, deze met trapeziumspindels kan niet zo snel bewegen, een maatje zwaarder werkt met lineaire geleiders en kogelomloopspindels, die wat meer snelheid aankunnen geloof ik. Maar ik ben nu voor een project flink wat aluminium aan het frezen, en ook daarbij geeft de machine geen krimp. Dus hij is echt stabiel/stijf genoeg voor wat ik ermee doe. Zou je 'm professioneel gebruiken dan zou ik ivm de snelheid wel echt een maatje zwaarder adviseren, maar als je de tijd hebt is deze meer dan prima.
De upgrade van Makita naar Mafell-freesspindel is wel echt een verbetering.

Wel is de xyz-probe die wordt aangeboden relatief duur, voor een fractie kan je op Ali dezelfde vinden. Ik heb 'm wel bij de CNC mee gekocht maar had enkele tientjes kunnen besparen daarop.

Ik heb er zelf nog een automatische uitschakeling van de freesmotor aan toegevoegd (met een Arduino die ik daarvoor heb geprogrammeerd + enkele relais, inclusief een nullastschakelaar om de frees vanaf een knoppenkastje te kunnen aan/uitschakelen ipv dit op de frees zelf te moeten doen.
En ik heb de xyz-probe, die standaard met een vaste kabel was aangesloten, van een stekker voorzien om deze los te kunnen koppelen.
Als laatste, bij mij zweeft de kabelrups naast de werkbank, het aluminium profiel wat daar onder zit heb ik zelf toegevoegd. Dat is jammer dat dat niet standaard wordt meegeleverd.

Neem in ieder geval een zo groot mogelijke machine, ik heb de mijne klein moeten houden vanwege de beschikbare ruimte, dat is misschien het enige wat ik echt anders zou doen (toch een grotere machine, al ik daar tenminste plaats voor zou hebben).

Klinkt goed. Bedoel je met een sterkere machine, dan bv hun QA-22?
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
107
32
Alkmaar
Als ik het nu bekijk zou ik weer dezelfde kopen. Ik ben nog steeds tevreden over de kwaliteit, voor toch een niet te hoge prijs. En dat voor een machine die plug&play wordt geleverd, maar waarbij toch maatwerk mogelijk is.

Voor een maatje groter zou ik misschien wel voor een type zwaarder kiezen, deze met trapeziumspindels kan niet zo snel bewegen, een maatje zwaarder werkt met lineaire geleiders en kogelomloopspindels, die wat meer snelheid aankunnen geloof ik. Maar ik ben nu voor een project flink wat aluminium aan het frezen, en ook daarbij geeft de machine geen krimp. Dus hij is echt stabiel/stijf genoeg voor wat ik ermee doe. Zou je 'm professioneel gebruiken dan zou ik ivm de snelheid wel echt een maatje zwaarder adviseren, maar als je de tijd hebt is deze meer dan prima.
De upgrade van Makita naar Mafell-freesspindel is wel echt een verbetering.

Wel is de xyz-probe die wordt aangeboden relatief duur, voor een fractie kan je op Ali dezelfde vinden. Ik heb 'm wel bij de CNC mee gekocht maar had enkele tientjes kunnen besparen daarop.

Ik heb er zelf nog een automatische uitschakeling van de freesmotor aan toegevoegd (met een Arduino die ik daarvoor heb geprogrammeerd + enkele relais, inclusief een nullastschakelaar om de frees vanaf een knoppenkastje te kunnen aan/uitschakelen ipv dit op de frees zelf te moeten doen.
En ik heb de xyz-probe, die standaard met een vaste kabel was aangesloten, van een stekker voorzien om deze los te kunnen koppelen.
Als laatste, bij mij zweeft de kabelrups naast de werkbank, het aluminium profiel wat daar onder zit heb ik zelf toegevoegd. Dat is jammer dat dat niet standaard wordt meegeleverd.

Neem in ieder geval een zo groot mogelijke machine, ik heb de mijne klein moeten houden vanwege de beschikbare ruimte, dat is misschien het enige wat ik echt anders zou doen (toch een grotere machine, al ik daar tenminste plaats voor zou hebben).
Bedankt voor de tips! Ik ga eens een nieuwe indeling voor mijn garage maken en kijken wat ik kwijt kan. Ben bang dat het weer een dure gaat worden. :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Klinkt goed. Bedoel je met een sterkere machine, dan bv hun QA-22?
Bijvoorbeeld die, ja.
Maar, wel met de opmerking dat de machine die ik heb zeker ook voldoet, maar dat je puur moet kijken naar het beoogde gebruik.

Bijna alle CNC's die opgebouwd zijn uit constructieprofielen lijken op elkaar... Het is absoluut niet dezelfde machine. Die jij laat zien is puur made-in-china. Je had net zo goed iedere andere CNC kunnen linken met dezelfde opmerking dus, o.a. de diverse modellen RatRig lijken er ook erg op.
De machines van OpenCNC zijn waarschijnlijk (zoals 90% van de machines/gereedschappen die we hier kopen) opgebouwd uit China-onderdelen, maar OpenCNC zet ze zelf in elkaar met NL-kwaliteitsstandaard en desnoods qua maatvoering helemaal volgens de wensen van de klant.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Welke geleiding gebruik je voor de z-as? Ik wil voor mijn freestafel mijn huidige bovenfrees gaan vervangen voor een Mafell freesspindel (iets minder luxe dan die van jou). Vervolgens wil ik die elektronisch maar analoog gaan aansturen (knopjes). Maar de constructie kan gelijk aan die van een CNC zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.