Langwerpig gat maken 200 mm in massief eiken

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
984
Omgeving Eindhoven
Toen ik vanmiddag iets moest wegbrengen voor het werk naar een van de werklocaties, liep ik daar langs de kapschuur. Die is gebouwd met identieke paalhouders (of in ieder geval dit systeem) blijkbaar...
Gezien de aard van mijn werkgever (natuurorganisatie) ga ik er vanuit dat deze sleuven met de motorzaag zijn gemaakt.

Hier een foto ervan:
IMG_1596.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.087
400
er bestaan geleiders voor kettingzagen waardoor het maken van zulke snede ook lukt als je iets minder goed recht uit de hand kan zagen

1629401117906.png
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als je de kettingzaag gebruikt blijft er geen draagvlak over op de steun. Dan hangt de hele boel op de bouten, belast op afschuiving. Ik zou het niet met deze beugels doen. Volgens mij te klein voor de balken.
 
Laatst bewerkt:

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Als je de kettingzaag gebruikt blijft er geen draagvlak over op de steun. Dan hangt de hele boel op de bouten, belast op afschuiving. Ik zou het niet met deze beugels doen. Volgens mij te klein voor de balken.
Maar wat zou daar mis mee zijn? Die bouten dragen dan toch over de hele breedte van debuut/paal?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
50x80 onder een balk van 200x200. ik vind het schraal. Is niet dat je de potentie van het materiaal kunt gebruiken. Maar, weet niet wat er verder op komt natuurlijk
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Tja, dat ben ik met je eens :) Maar als je kijkt naar de wijze waarop palen op betonpoeren worden bevestigd, daar gebeurd dat ook vaak met een stelplaat die lang niet gelijk is aan de maat van de paal.

Maar goed, wie ben ik behalve een amateur :)
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
de verbinding is een eikenhouten kolom op een betonvoet. op de eikenhoutenbalk komt een gelamelleerd ligger van 350 mm hoog, dit is de eerste verdiepingsvloer.
Ah. We weten het wel, soort van. Het is iig geen afdakje.
IMG_1596.jpg
Dit draagt tenminste voluit
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Tja, dat ben ik met je eens :) Maar als je kijkt naar de wijze waarop palen op betonpoeren worden bevestigd, daar gebeurd dat ook vaak met een stelplaat die lang niet gelijk is aan de maat van de paal.

Maar goed, wie ben ik behalve een amateur :)
De enige palen die ik ken die op een poer staan en niet worden ondersabeld, zijn bovenleiding masten. Ik weet niet beter dan dat je de holle ruimte tussen de kopplaat en de bovenzijde van de poer altijd moet ondersabelen om te zorgen dat de drukkrachten via het beton en niet via de geboute verbinding worden afgedragen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.087
400
het toepassen van die verbinding sluit aanwerken van de kolom niet uit.
ik ben het met je eens dat de bevestiging niet in verhouding staat tot de capaciteit van deze kolom.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
De enige palen die ik ken die op een poer staan en niet worden ondersabeld, zijn bovenleiding masten. Ik weet niet beter dan dat je de holle ruimte tussen de kopplaat en de bovenzijde van de poer altijd moet ondersabelen om te zorgen dat de drukkrachten via het beton en niet via de geboute verbinding worden afgedragen.
Op zich volg ik je, maar ik denk dat hier de drukkrachten niet zon groot probleem zijn. Ik denk dat de kolom eerder een dikker formaat krijgt vanwege de kniklengte. Voor mijn gevoel is de kolom fors overgedimensionerd in dit geval. Het formaat heeft dan meer estetische waarde gekregen. Ik denk dus dat de 'flens' het wel voldoende is... Enige manier om dit te controleren is e.e.a. laten doorrekenen door een constructeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Woodfred

Nieuw lid
17 aug 2021
6
2
friesland
Beste forum genoten,

Ondanks dat ik ver buiten welk industrie terrein dan ook woon heb ik iemand binnen een straal van een kilometer gevonden die een Hundegger - SC 3 heeft staan, ik ga maar even een Revit tekening maken.... kan die meteen ook de gebinten doen. Het is natuurlijk minder bevredigend dan zelf aan de slag, maar nauwkeurigheid en snelheid hebben nu even voorrang.

Als het staat zal ik even een foto posten.

 

Woodfred

Nieuw lid
17 aug 2021
6
2
friesland
Op zich volg ik je, maar ik denk dat hier de drukkrachten niet zon groot probleem zijn. Ik denk dat de kolom eerder een dikker formaat krijgt vanwege de kniklengte. Voor mijn gevoel is de kolom fors overgedimensionerd in dit geval. Het formaat heeft dan meer estetische waarde gekregen. Ik denk dus dat de 'flens' het wel voldoende is... Enige manier om dit te controleren is e.e.a. laten doorrekenen door een constructeur

Klopt helemaal, het is inderdaad doorgerekend door een ervaren constructeur, ik wil wel lekker slapen als het huis eenmaal staat.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb zoiets 20 jaar geleden gedaan met een kolom van 10 x 10cm. Beide zijden nauwkeurig inzagen met de handcirkelzaag (een rond gat is een mooie stop), en dan met de handzaag afmaken. Een zelfgemaakte schuurplaat om het af te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.