Langwerpig gat maken 200 mm in massief eiken

Woodfred

Nieuw lid
17 aug 2021
6
2
friesland
Hallo mensen van hout,

Een goede vriend en meubelmaker verwees me naar jullie, ik ben net lid en een echte hout liefhebber en hoop dat jullie me kunnen helpen bij het oplossen van een probleem bij de bouw van mijn huis.

Het probleem is als volgt:
Hoe krijg een gat / schacht van 230 mm diep, 80 mm breed en 4 mm "dik" in een eiken houten kolom van 200 x 200 x 2750 mm ?? als 4mm nie tlukt ben ik van plan naar 8 mm te gaan en aan beide zijden van het insteekblad een blad van 2 mm staal te plaatsen.
 

Bijlagen

  • 20210817_180001.jpg
    20210817_180001.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 66
  • 20210817_180025.jpg
    20210817_180025.jpg
    47 KB · Weergaven: 67

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Hallo mensen van hout,

Een goede vriend en meubelmaker verwees me naar jullie, ik ben net lid en een echte hout liefhebber en hoop dat jullie me kunnen helpen bij het oplossen van een probleem bij de bouw van mijn huis.

Het probleem is als volgt:
Hoe krijg een gat / schacht van 230 mm diep, 80 mm breed en 4 mm "dik" in een eiken houten kolom van 200 x 200 x 2750 mm ?? als 4mm nie tlukt ben ik van plan naar 8 mm te gaan en aan beide zijden van het insteekblad een blad van 2 mm staal te plaatsen.
Ik heb hier niet direct een oplossing voor maar 4 mm staal voor “ ik denk” een stalen staander is wel wat zwak…..maar ik weet ook geen verdere details van de bedoeling hiervan dus correct me if I,m wrong…
mogelijk met verlengde boren van 8 mm kun je het voor elkaar krijgen en de rest met een beitel uit kappen let ook op dat eiken en staal elkaar niet lekker verdragen door het looizuur in eikenhout en dat geeft zwarte verkleuringen.
rvs daarentegen gaat wel suc 6
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mogelijk dat een zeer ervaren persoon met een kettingzaag in de buurt kan komen van wat je wil, maar eerst en vooral: dit stuk ijzer heb je ongetwijfeld ergens gekocht. Wat zeggen ze daar van hoe het gebruikt moet worden? Is dit echt de bedoeling, of is de bedoeling bijvoorbeeld om het tegen de balk aan te schroeven? Wat voor verbinding wil je hier maken? Ik vermoed dat die verbinding ook anders kan, wat uiteindelijk mogelijk gemakkelijker is.
 

Woodfred

Nieuw lid
17 aug 2021
6
2
friesland
Ik heb hier niet direct een oplossing voor maar 4 mm staal voor “ ik denk” een stalen staander is wel wat zwak…..maar ik weet ook geen verdere details van de bedoeling hiervan dus correct me if I,m wrong…
mogelijk met verlengde boren van 8 mm kun je het voor elkaar krijgen en de rest met een beitel uit kappen let ook op dat eiken en staal elkaar niet lekker verdragen door het looizuur in eikenhout en dat geeft zwarte verkleuringen.
rvs daarentegen gaat wel suc 6
Gelukkig is het een rvs kolomvoet die berkend is voor het dragen van zeer zware lasten. de lange staande lip (4mm) heeft een paar gaten waardoor er haaks een rvs draadeind kan worden bevestigd. op die manier kan de verdiepingsvloer niet "opwaaien".

THNX voor de tip: "mogelijk met verlengde boren van 8 mm" , waar kun je lange boren vinden van 8 mm? slangeboor of iets anders?
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Woodfred

Nieuw lid
17 aug 2021
6
2
friesland
Mogelijk dat een zeer ervaren persoon met een kettingzaag in de buurt kan komen van wat je wil, maar eerst en vooral: dit stuk ijzer heb je ongetwijfeld ergens gekocht. Wat zeggen ze daar van hoe het gebruikt moet worden? Is dit echt de bedoeling, of is de bedoeling bijvoorbeeld om het tegen de balk aan te schroeven? Wat voor verbinding wil je hier maken? Ik vermoed dat die verbinding ook anders kan, wat uiteindelijk mogelijk gemakkelijker is.
De ijzerboer (simpson strong tie) heeft dit als bevestigingsmethode aangegeven...maar ze hebben het niet over een kettingzaag gehad ...

de verbinding is een eikenhouten kolom op een betonvoet. op de eikenhoutenbalk komt een gelamelleerd ligger van 350 mm hoog, dit is de eerste verdiepingsvloer.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
367
159
Eindhoven
Ik denk dat het makkelijker is een breder gat dan 4mm te maken (bv 20mm) en hier dan een stukje eik weer in te lijmen zodat je een gat van 4mm overhoudt. Afhankelijk van de lengte van je kolom en beschikbaar gereedschap kun je die uitsparing maken (bv slangenboor en verder uithakken of langgatboor)
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodfred en Joost79

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik zou het zelf met een kettingzaag doen. Puur omdat dat het makkelijkst is (en ik er zelf een heb + er precies genoeg mee kan werken). Maar als je die ervaring niet hebt, niet aan beginnen.
Dan is de volgende manier het makkelijkst: Boor op het eind van de te maken sleuf een gat van 4 (of liever iets groter, dus 6mm) zo recht mogelijk door en door. Dus het liefst met een kolomboor.
Dan zaag met een scherpe zaag (schulpzaag) de beide zijkanten van de 4mm sleuf uit vanaf de kop van de paal naar de zijkant van het geboorde gat.
Dit kan met de hand (dan zou mijn voorkeur een japanse trekzaag hebben zoals deze), of nog beter/preciezer met een flinke lintzaag.

Zie hieronder: rood het gat en geel de zaaglijnen:
Paalsleuf.jpg

Bij al deze methoden houd je aan beide zijden van de metalen plaat een sleuf over waar geen hout zit (de rvs plaat is maar 80mm breed ipv de 200 van je balk), daar kan je eventueel een reepje hout terug in lijmen, maar vaak wordt dat bij dit soort bevestigen niet gedaan volgens mij. Draai de sleuf zo dat deze het minst storend uit het zicht zit.

Je krijgt dan de bevestiging zoals hieronder:
pbh-install-2-jpg-jpg.jpg
Uitboren en verder uithakken van een gleuf (waarbij de zijkanten dus blijven staan) van 4 (of 8) mm breed, 80 mm lang en 230 mm diep lijkt me namelijk brij lastig. Dat kan denk ik alleen met een langgatfrees?
Of met de kettingzaag en insteken, maar dat kan alleen met een speciaal carving-blad en zeer veel ervaring.
 
Laatst bewerkt:

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Gelukkig is het een rvs kolomvoet die berkend is voor het dragen van zeer zware lasten. de lange staande lip (4mm) heeft een paar gaten waardoor er haaks een rvs draadeind kan worden bevestigd. op die manier kan de verdiepingsvloer niet "opwaaien".

THNX voor de tip: "mogelijk met verlengde boren van 8 mm" , waar kun je lange boren vinden van 8 mm? slangeboor of iets anders?
Zou je even moeten Google ,ik weet dat ze er zijn
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik zou het zelf met een kettingzaag doen. Puur omdat dat het makkelijkst is (en ik er zelf een heb + er precies genoeg mee kan werken). Maar als je die ervaring niet hebt, niet aan beginnen.
Dan is de volgende manier het makkelijkst: Boor op het eind van de te maken sleuf een gat van 4 (of liever iets groter, dus 6mm) zo recht mogelijk door en door. Dus het liefst met een kolomboor.
Dan zaag met een scherpe zaag (schulpzaag) de beide zijkanten van de 4mm sleuf uit vanaf de kop van de paal naar de zijkant van het geboorde gat.
Dit kan met de hand (dan zou mijn voorkeur een japanse trekzaag hebben zoals deze), of nog beter/preciezer met een flinke lintzaag.

Zie hieronder: rood het gat en geel de zaaglijnen:
Bekijk bijlage 106568

Bij al deze methoden houd je aan beide zijden van de metalen plaat een sleuf over waar geen hout zit (de rvs plaat is maar 80mm breed ipv de 200 van je balk), daar kan je eventueel een reepje hout terug in lijmen, maar vaak wordt dat bij dit soort bevestigen niet gedaan volgens mij. Draai de sleuf zo dat deze het minst storend uit het zicht zit.

Je krijgt dan de bevestiging zoals hieronder:
Bekijk bijlage 106567
Uitboren en verder uithakken van een gleuf (waarbij de zijkanten dus blijven staan) van 4 (of 8) mm breed, 80 mm lang en 230 mm diep lijkt me namelijk brij lastig. Dat kan denk ik alleen met een langgatfrees?
Of met de kettingzaag en insteken, maar dat kan alleen met een speciaal carving-blad en zeer veel ervaring.
+1. Een sleuf van 4-5 mm breedte zagen in een eiken balk met en doorsnede van 200 mm zou ik precies op dezelfde manier doen. Betekent een (kleine) investering in een japanse trekzaag die voldoende lengte heeft. Nog een voordeel: je legt de balk op een prettige werkhoogte en hebt verder niets meer met dat gewicht te doen. Gebruik van een lintzaag is een goed alternatief, maar je zult minimaal met z’n 2en moeten zijn om de balk te kunnen zagen i.v.m de afmetingen en het gewicht.
De kettingzaag zou ik in dit geval links laten liggen omdat ik de ervaring mis om er zo nauwkeurig mee te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodfred

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Hier hebben ze lange houtboren 300 x 4 mm
Maar of je een 4 mm boor 230 mm recht in een stuk eiken kunt boren vraag ik me af
Je zou een boorhulpstuk kunnen maken omdat je nog 300 - 230 mm = 70 mm overhoudt
Metalen pijp met binnendiameter 4 mm loodrecht gelast op een vlakke plaat met gat
Of je moet iemand vinden met een boorstation die de boor kaarsrecht houdt
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodfred

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
461
636
47
Breda
Ik weet dat met mesheften vaak de inbrand methode wordt gebruikt. Staal roodgloeiend maken met brander en dan hout erboven op duwen. Staal brandt zich dan een weg naar binnen.

Weet alleen niet of het in dit geval de beste methode is.
Het gat in de eikenbalk is dan wel meteen behandeld tegen insecten en schimmels. :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodfred

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Hier hebben ze lange houtboren 300 x 4 mm
Maar of je een 4 mm boor 230 mm recht in een stuk eiken kunt boren vraag ik me af
Je zou een boorhulpstuk kunnen maken omdat je nog 300 - 230 mm = 70 mm overhoudt
Metalen pijp met binnendiameter 4 mm loodrecht gelast op een vlakke plaat met gat
Of je moet iemand vinden met een boorstation die de boor kaarsrecht houdt
Dan nog vraag ik me af of je boor recht blijft, bovendien moet je heel wat gaatjes boren voor je de juiste breedte hebt.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Is de invalzaag al genoemd of een lintzaag?
Met de invalzaag aan beide zijden 2 snedes maken op maximale diepte (zeg 50mm, aan beide kanten). Vervolgens met de handzaag, het middenstuk uitnemen.

Of, even op de lintzaag mits voldoende capaciteit.
Of als we dan toch bezig zijn, op de zaagtafel, 2 zijdig, maximale diepte, en het midden met de hand.

OF! Minder nauwkeurig maar hey, de reciprozaag ipv de handzaag

Nauwkeurig genoeg?
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodfred

Woodfred

Nieuw lid
17 aug 2021
6
2
friesland
Hier hebben ze lange houtboren 300 x 4 mm
Maar of je een 4 mm boor 230 mm recht in een stuk eiken kunt boren vraag ik me af
Je zou een boorhulpstuk kunnen maken omdat je nog 300 - 230 mm = 70 mm overhoudt
Metalen pijp met binnendiameter 4 mm loodrecht gelast op een vlakke plaat met gat
Of je moet iemand vinden met een boorstation die de boor kaarsrecht houdt
THNX voor de tip, heb al een mobiel boorstation gekocht!
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.