Langgatboor Van Den Abeele

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
670
154
61
Linter
Zie heeft er nog een gebruikshandleiding voor een LANGGATBOOR Van Den Abeele.
Er staat een hendel meer op dan op de hedendaagse langgatboormachines.
Dank bij voorbaat

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
670
154
61
Linter
heb je een foto ?

op de goedkope machines van vandaag staat maar 1 hendel
die dient voor vooruit + opzij
heel onhandig sturen
op mijn hedendaagse staan er 2
werkt veel nauwkeuriger
De vraag komt er omdat op de mijne er drie staan. Van twee weet ik de werking.
De derde kan ik niet geplaatst krijgen qua functie

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.871
3.219
Klein-Brabant, Vlaanderen
De vraag komt er omdat op de mijne er drie staan. Van twee weet ik de werking.
De derde kan ik niet geplaatst krijgen qua functie
je stelde een vraag zonder te vermelden hoeveel hendels er op staan
ik heb nog hedendaagse gezien waarop er slechts 1 staat
nu je over 2 spreekt . . . wel bij mij staan er eigenlijk 3 op
dat is omdat de boormachine tov het werkblad beweegt
en dan heb je een 3D-instelling nodig

als je ons wil helpen met jou te helpen, kan je dan die reeds door "ons" (mij) gevraagde foto plaatsen ?

1784893319656.png
'

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
670
154
61
Linter
je stelde een vraag zonder te vermelden hoeveel hendels er op staan
ik heb nog hedendaagse gezien waarop er slechts 1 staat
nu je over 2 spreekt . . . wel bij mij staan er eigenlijk 3 op
dat is omdat de boormachine tov het werkblad beweegt
en dan heb je een 3D-instelling nodig

als je ons wil helpen met jou te helpen, kan je dan die reeds door "ons" (mij) gevraagde foto plaatsen ?

Bekijk bijlage 169790
'
Ik zal die foto's plaatsen wanneer ik thuis ben en foto's kan maken. Inderdaad niet slim van mij om die er niet direct bij te doen.
Maar zal pas voor na 22 uur of morgen zijn

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
670
154
61
Linter
het gaat om de gebogen hendel met tegengewicht en het rode deel wordt bewogen , maar verder zie ik niets gebeuren .

IMG_20260725_125945[1].jpgIMG_20260725_130040[1].jpg
IMG_20260725_125945[1].jpgIMG_20260725_130040[1].jpg

Bijlagen

• langgatboor.jpg
    langgatboor.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 27

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.585
4.477
Heeft trigger niet zo'n handmatige gatensteekmachine? Ik denk dat er zo'n soort beitel in hoort.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.202
2.545
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kan uit de foto's slecht opmaken wat voor beitel jij nodig hebt, ik zie o.a. een motor bovenop zitten wat impliceert dat er iets rondraait bij jouw machine, het kan dus prima zijn dat je modernere langgatboren gebruikt zoals aangehaald door @ZotVanHout.

Maarrr als het handmatig dient te gebeuren (het recht uitsteken van een eerder geboord gat) dan wel degelijk gebruik ik in mijn machine dikke vierkante beitels precies zoals @Ruben houtklusser laat zien op zijn foto.

Excuses voor een laat antwoord, ik was op vakantie.

Kijk even of de 'holte' waar de beitel in zou moeten, conisch is. Bij ons is het namelijk zo dat de beitel vastklemt in het gat en weer losgetikt word, hij moet dus niet vastgedraaid worden of iets dergelijks, en behalve de beweging die de hendel opwerkt word de beitel niet gedraait of aangedreven, puur een stekende beweging.

• Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
670
154
61
Linter
Ik kan uit de foto's slecht opmaken wat voor beitel jij nodig hebt, ik zie o.a. een motor bovenop zitten wat impliceert dat er iets rondraait bij jouw machine, het kan dus prima zijn dat je modernere langgatboren gebruikt zoals aangehaald door @ZotVanHout.

Maarrr als het handmatig dient te gebeuren (het recht uitsteken van een eerder geboord gat) dan wel degelijk gebruik ik in mijn machine dikke vierkante beitels precies zoals @Ruben houtklusser laat zien op zijn foto.

Excuses voor een laat antwoord, ik was op vakantie.

Kijk even of de 'holte' waar de beitel in zou moeten, conisch is. Bij ons is het namelijk zo dat de beitel vastklemt in het gat en weer losgetikt word, hij moet dus niet vastgedraaid worden of iets dergelijks, en behalve de beweging die de hendel opwerkt word de beitel niet gedraait of aangedreven, puur een stekende beweging.
Even verduidelijken misschien. In het met de rode streep aangeduid deel is een gat , niet conisch wel 16mm, om een beitel in te steken zoals aangegeven door Ruben.
Deze wordt dan bewogen door de gebogen handel aan de voorzijde om alzo een vierkantig gat te krijgen.
De vraag nu is waar ik van deze steekbeitels kan vinden. Voorlopig volstaat eentje van 20mm breedte

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.585
4.477
Ik ben bang dat je die niet zo maar gaat vinden. Je moet op zoek naar iemand die er een voor je wil maken. Ik zou in dat geval gelijk een complete set laten vervaardigen.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.202
2.545
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even verduidelijken misschien. In het met de rode streep aangeduid deel is een gat , niet conisch wel 16mm, om een beitel in te steken zoals aangegeven door Ruben.
Deze wordt dan bewogen door de gebogen handel aan de voorzijde om alzo een vierkantig gat te krijgen.
De vraag nu is waar ik van deze steekbeitels kan vinden. Voorlopig volstaat eentje van 20mm breedte
Precies of ongeveer 20mm?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.