Lamp op eiken blok

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe heet de metalen buis waar de fitting op zit en waar vind je die?
naam onbekend
je kan die per meter kopen
buitendraad die in de lamphouder gaat
houdt de lamphouder vast, maar esthetisch niet de top, waarom ik aanraad om er iets moois rond te plaatsen
ik zou jou een winkel kunnen noemen, maar je woont in de regio be, waarin je een aanzienlijk aantal kms kan fietsen voor een buisje van een paar euro'tjes
hoe maak je die buis vast in het houten blok?
met een moer met binnendraad
of gewoon in de blok lijmen
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Ja, ik woon in Oost-Vlaanderen, België.
Koop je die gewoon bij de doe het zelf?
Die buitendraad is idd niet zo mooi.
Misschien beter bij een ijzerwinkel gaan kijken dan?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het mooiste is om gewoon een stukje metalen pijp te gebruiken waar je aan de uiteinde draad op tapt

als je zoek op holle draadstangen of draadeinde kom je een heel eind
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die buisjes met schroefdraad en fittingen vindt je onder andere in de Brico Plan-It. Mogelijk moet je wel een draadstuk in een buisje lijmen.
Eventueel op zoek gaan naar een complete lamp waar je de voet vanaf haalt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hier een linkje naareen artikel van Praxis.
Het buisje met draadeind heet "holle buis met schroefdraad" of " draadbus". In de fitting zit een moer M10 gegoten die daar weer op past.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Eigenlijk kan het nog eenvoudiger: een 2dehands tafellamp kopen, de voet er af en dat op het hout monteren.... of zie ik iets over het hoofd?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Je ziet zeker iets over het hoofd! Je kan ook gewoon een lamp op een eiken blok kopen en een biertje open trekken 😎

 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
:LOL::LOL::LOL::LOL::LOL:
Maar eeuuh daar verdien ik niks aan
Was ook een grapje uiteraard. Als het een eenmalig iets is, is het natuurlijk altijd de moeite waard om te kijken wat je kan maken voor weinig. Daarbij een oude lamp 'renoveren' is erg leuk en nog eens duurzaam ook!

Wil je veel lampen maken, dan wordt dit al snel lastig en kost ook een boel tijd, dus dan is het beter om een 'systeem' te vinden met nieuw gebruikte materialen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hier een linkje naareen artikel van Praxis.
Het buisje met draadeind heet "holle buis met schroefdraad" of " draadbus". In de fitting zit een moer M10 gegoten die daar weer op past.
Het zijn inderdaad die draadbussen wat ik bedoel (trouwens dezelfde als de Brico Plan-It die tot dezelfde keten behoort). Maar persoonlijk vind ik zo een stuk schroefdraad wat over de volledige lengte zichtbaar is spuuglelijk. Not done in mijn ogen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik zou de busdan ook in een alu buisje lijmen, of eventueel in een stukje hout. Ziet er dadelijk veel beter uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
zelf een stukje draad tappen op een metalen buisje is echt niet zo moeilijk hoor
maar je kan de restant van de draad inderdaad ook verstoppen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Schroefdraad in de fitting is M10 x 1. Draadstangen zijn verkrijgbaar in M10 x 1 en M13 x1. Op die laatste moet een verloop m13 naar m10 voor de fitting. Bij oude lampen kom je ook nog 1/8 gas en 1/2 gas tegen. Bij bedrijven zoals lamplord kan je de meeste onderdelen voor reparatie of zelfbouw wel vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Dit is het uiteindelijk geworden. Best blij mee! Het nodige materiaal heb ik in de gamma gevonden en de rest was kinderspel. Een gat zwaars door de balk en een gleufje naar achteren frezen waar t kabeltje doorloopt.
Lamp is intussen al verkocht.
IMG_20211025_173309_455.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Altijd riskant om smaak in het commentaar te gooien maar... ik had dit (veel) mooier gevonden als je de fitting in het hout had verzonken, zodat de bol voor het oog op het blok ligt. Met LED had dat goed gekund, produceert immers bijna geen warmte.
Als je wel de fitting in beeld wilt, dan met de voet op het blok i.p.v. er net boven hangend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Geen probleem, is inderdaad een kwestie van smaak. Het is ook mijn eerste lamp in deze stijl dus voor mij ook nog zoeken en leren!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.