Lamp eikenhout balk

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Als ik het goed zie is de trafo die je hebt niet dimbaar, en als je dus wilt dimmen zul je de dimmer tussen de trafo en je led strip moeten zetten. waarschijnlijk werkt de dimmer in je muur nu ook niet of niet zoals het hoort.

Dat klopt, hij werkt helemaal niet. Alleen aan en uit. Maar de dimmer die na de trafo zat, die erbij geleverd wordt. Werkte ook niet.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Oké, en zat die wel goed aangesloten? Bij led is het namelijk belangrijk dat de plus en min juist zijn aangesloten omdat de stroom maar van een kant door een led heen kan.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
O dat is apart dan dat het niet werkt. Maar is het geen optie om een dimbare trafo in te bouwen? Dan kan je gewoon met de dimmer in je muur de lamp bedienen. Dat lijkt me handiger als dat je de lamp eerst aan moet zetten en vervolgens met een afstandsbediening moet dimmen.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ja, ik zit net de specificaties na te kijken en deze trafo is niet dimbaar.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Let op dat je dan een geschikte dimmer in je muur hebt zitten. Deze moet het lage wattage aan kunnen van de led. Het dimbereik staat er meestal wel op, bijvoorbeeld 20-100W. Kies je dimmer uit op het laagste vermogen en dan liever nog lager dus verbruikt je strip 20W, kies dan een dimmer die vanaf 10W al kan dimmen.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ja inderdaad, daar was ik mij al van bewust. Dimmer in de muur is 5W-50W. Maar welke trafo is nu aan te bevelen?
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dat hangt van het vermogen van je trafo af, dus de ingangsspanning en niet de spanning die naar de led gaat. Belangrijker is nog dat je een dimbare trafo hebt en een trafo dimmer. En dan heb je nog verschil tussen een spoel trafo en een elektronische, voor allebei heb je verschillende dimmers nodig. Maar je moet dus geen led dimmer hebben.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
:confused::confused:

haha dit gaat een beetje mijn pet te boven. Ik heb een led dimmer in de muur zitten, deze zou ik graag willen laten zitten, aangezien inbouwen een kleine hel was. Oud huis, te kleine dozen, extra draadjes etc.
Gaat dit nu helemaal niet werken of dien ik een dimbare trafo te bestellen. Ledstrip is 24 volt, verbruik is ca. 15 watt. Dimmer in de muur is een led dimmer 230v 5-35 watt (dacht ik, kan ook 50 watt zijn).
Zou dit dan bijvoorbeeld de juiste zijn? https://www.ledgloeilamp.nl/dimbare-12-24v-led-driver-18w-700ma-voor-230v-dimmer
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dimmen van led is altijd lastig. Een inbouwdimmer voor led is een dimmer die ook met lagere belastingen nog goed werkt, maar ze zijn primair bedoeld voor retrofit led lampen.

Je hebt nu een situatie waar je alleen met proberen uit gaat komen. Sommige dimmers werken nou eenmaal niet goed in combintaie met bepaalde trafo’s. Of ze flikkeren, brommen of je dimbereik is heel beperkt....

Proberen dus, of gewoon de dimmer weer vervangen door een schakelaar en een dimbare combinatie kopen voor in je lamp. Dan weet je zeker dat het fatsoenlijk werkt.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Het hangt van de dimmer af die je nu hebt of het gaat werken of niet. De trafo uit de link is dimbaar met een R en met een C dimmer. C dimmers worden ook wel gebruikt voor 230v led, dus als je nu al een dimmer hebt waar een C op staat dan kan de dimmer blijven zitten en kan je de trafo zo aansluiten en dan werkt het. Dus qua dimmer trafo combinatie is het relatief simpel, zoek een trafo, en kijk met welk type dimmer die dimbaar is en zorg dat dat type dimmer in je muur zit.

Maar de trafo uit de link gaat tot 27V en jou leds maar tot 24 dus daar moet je wel even op letten, dat je er een zoekt met max 24 v
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Je hebt nu deze trafo ingebouwd en die is niet te dimmen. De dimmer dient hierbij ná de trafo te komen, dus tussen trafo en ledstrip.

In de comments onderin die pagina wordt gevraagd:

Is deze trafo te dimmen? en welk type dimmer dan.

Hun antwoord:

Onze trafo's zijn niet te dimmen. Al onze dimmers komen na de trafo (tussen de trafo en de ledstrip in). Onze led strips zijn allemaal dimbaar met één van onze Led strip dimmers.

Je hebt deze ledsstrip met een ingangsspanning van 12 tot 24V en een vermogen van 9,6W per meter.

Je zult dus een driver moeten kopen die gedimd kan worden en een uitgangsspanning heeft van 12 of 24V en minimaal (uitgaande van een meter led) 12W. Heb je een langere ledstrip dan dient het vermogen hoger te zijn.

Afhankelijkheidsfactor is nu je bestaande dimmer. Kun je daar eens een foto van maken? (typeplaatje)
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goeiemiddag, door ziekte, wat privé omstandigheden en mijn broertje heeft de sleutel van zijn nieuwe huis ben ik wat afwezig geweest.
Bedankt Willem voor de reactie, ik zal proberen vandaag of morgen even een foto te maken.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
31429343_1443793035732743_4790158332301117457_n.jpg31562074_1443793009066079_1312291099538027000_n.jpgIMG_5518.JPGMooie lamp.
Ik heb er ook een paar proberen te maken ,met wat spullen die nog in de schuur lagen en een oud led setje van de IKEA
Let niet op de bevestiging ,dat was alleen effe voor de foto.
Ben er nu 1 aan het proberen te maken van 3 meter en wat dikker voor onder de veranda boven de buitenkeuken
Tevens een stammetje van 6 mtr berk van 10 cm doorsnee waar ik ook probeer led in te frezen/zagen , maar dat valt nog niet mee
Vooral door het drogen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.