lades en ladegeleiders

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Ik maak voor de eerste keer een kast met lades. Ik kan alleen nergens een goed stappenplan vinden hoe te werk te gaan. Ik ben nu bezig met de kastombouw, dat lijkt me de eerste stap. Daarna denk ik eerst de ladegeleiders kopen en vanuit daar de afmetingen van de lade berekenen? Als ik simpele geleiders wil die wel softclose hebben, dan kom ik denk ik bij zoiets uit?


Hoe nauw luistert de diepte van de lade? Als je ze minder diep maakt dan wat de geleider aankan dan komen ze in geopende toestand te veel naar buiten lijkt mij? Dat is niet zo fraai natuurlijk.

Op Youtube zie ik wel veel filmpjes over het maken van een lade, of het monteren van de geleiders, maar niet van het hele stappenplan.

Maken jullie de kastombouw voor een ladekast altijd met achterwand of alleen met een paar verstevigings latten aan de achterzijde?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Bij softclose geleiders moet je je qua maatvoering van de laden exact aan de opgave van de fabrikant houden. Hettich/Blum is goed qua documentatie - ik zou daar even op googelen (Tandem Plus etc.)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je lade maakt je gelijk aan de lengte van de geleider. Je kast iets dieper. Maar je kunt toch eerst je geleider bestellen?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zou naar deze kijken: beschlaege-online - Vollauszug bis 50 kg für sanftes Schließen

De diepte van de lade is bij dit soort geleiders iets minder van belang als bij Blum Movento, maar je moet het niet te gek maken. Maak je de lade te lang dan gaat deze uiteraard niet meer 100% open. Zelf gebruik ik altijd een achterwand, dit geeft een betere stabilisatie als enkel enkele latten op een paar plaatsen aanbrengen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan alleen nergens een goed stappenplan vinden hoe te werk te gaan
1) bepaal de 3d-buitenafmetingen van je ladenkast
2) bepaal de dikte van het materiaal voor je ladenkast
3) bepaal hoe je er voor zal zorgen dat de ladenkast een stijve struktuur heeft
=> hoe ga je het corpus in mekaar zetten ? en vooral, hoe stevig zullen de verbindingen zijn ?
4) beslis of & hoe je een achterwand zal maken
=> voor een ladenkast heeft een achterwand geen esthetisch nut, maar zorgt, indien nodig, wel voor bijkomende stijfheid
voor de stijfheid plaats ik enkel een vertikaal stuk plaat tussen de 2 opstaande wanden
5) bepaal de ruimte die in 3d beschikbaar is voor de laden
6) ga je voor inliggende of opliggende laden ?
7) ga je voor laden met een bijkomende voorkant ?
8) vergelijk ladegeleiders, lees de montagehandleiding, en maak een keuze
=> let op de beperkingen die de ladegeleiders opleggen, zoals wanddikte en lengte van de laden
9) ontwerp je laden

Hoe nauw luistert de diepte van de lade? Als je ze minder diep maakt dan wat de geleider aankan dan komen ze in geopende toestand te veel naar buiten lijkt mij? Dat is niet zo fraai natuurlijk.
maak de laden zo diep als de geleider toelaat, want anders verlies je beschikbare ruimte
volledig openende geleiders zijn het handigst

Maken jullie de kastombouw voor een ladekast altijd met achterwand of alleen met een paar verstevigings latten aan de achterzijde?
'latten' is een ruim begrip
hopelijk komen ze niet bovenop de achterkant van de ladenkast
het mooist is om ze tussen de stijlen van de kast te plaatsen
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb laatst een ladenkast gemaakt op basis van Ikea lades. Zelf ombouw gemaakt, met binnenmaten afgekeken van Ikea Pax, en daarna kon ik gewoon Ikea lades kopen en plaatsen. Was alsnog wat gepunnik omdat ik ze dichter op mekaar wou dan IKEA zelf doet, maar dat zorgde weer dat ik wat creativiteit kwijt kon :) Verder heb ik er zelf een front voor gezet


Notities met extra maten:
1601064074160.png

Hier de kast in ontwikkeling, nog zonder fronten.
Linker- en midden kolom zijn IKEA laden met blum geleiders, rechts zijn smalle laadjes geworden met geleiders die ik nog had liggen. Het geheel is ingebouwd onder een verlaagde hoogslaper, vandaar dat de buitenkanten niet afgewerkt zijn. Achterplaat is 4mm MDF.
1601064522398.png

En hier zijn de frontjes ervoor
1601125613743.png

Dit alles om aan te geven dat je ook deels zelf, deels inkoop dingen kan maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb laatst een ladenkast gemaakt op basis van Ikea lades. Zelf ombouw gemaakt, met binnenmaten afgekeken van Ikea Pax, en daarna kon ik gewoon Ikea lades kopen en plaatsen. Was alsnog wat gepunnik omdat ik ze dichter op mekaar wou dan IKEA zelf doet, maar dat zorgde weer dat ik wat creativiteit kwijt kon :) Verder heb ik er zelf een front voor gezet


Notities met extra maten:
Bekijk bijlage 91501

Hier de kast in ontwikkeling, nog zonder fronten.
Linker- en midden kolom zijn IKEA laden met blum geleiders, rechts zijn smalle laadjes geworden met geleiders die ik nog had liggen. Het geheel is ingebouwd onder een verlaagde hoogslaper, vandaar dat de buitenkanten niet afgewerkt zijn. Achterplaat is 4mm MDF.
Bekijk bijlage 91502
En dan is een Dübelleiste verdomde handig om je gaten gelijk goed te boren! Ook al boor je niet elke 32mm een gat .
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout

Dank voor de link! Dat scheelt behoorlijk in de kosten. Ik denk dat ik qua gewicht ook met een max van 30kg uit zou komen, maar gezien het geringe prijsverschil ga ik maar voor 50kg.

Ikea is nu geen optie omdat de lades zo'n 80cm breed worden.

De corpus van de kast wordt op dit moment gelijmd, daarna ga ik verder met de geleiders en de lades.

-Edit-

De geleiders van Köhnemann lijken verdacht veel op deze:
Dat zou schelen in de verzendkosten.
 
Laatst bewerkt:

Sjakkie

Actieve deelnemer
3 okt 2020
35
11
Haaglanden
Ik zou naar deze kijken: beschlaege-online - Vollauszug bis 50 kg für sanftes Schließen

De diepte van de lade is bij dit soort geleiders iets minder van belang als bij Blum Movento, maar je moet het niet te gek maken. Maak je de lade te lang dan gaat deze uiteraard niet meer 100% open. Zelf gebruik ik altijd een achterwand, dit geeft een betere stabilisatie als enkel enkele latten op een paar plaatsen aanbrengen.
Dank voor de tip! Ik wil zelf een inloopkast maken met veel lades. Deze prijs scheelt enorm met de shops die ik tot nu toe bekeken heb.
Begrijp ik het goed dat als ik een kast maak van 58 cm diep en 60 cm binnenmaat breedte dat ik dan deze geleiders moet nemen?

En dan moet de lade 25,4 mm smaller zijn dan die 60 cm? Dus afgerond 13 mm per kant? 600 mm - 26 = 574 wordt de breedte van de lade?
Groeten, Sjakkie
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Inderdaad, zoals vermeld op de site: minimaal 25,4 en maximaal 27mm aftrekken van de binnenmaat van de kastbreedte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Hier een klein voorproefje van de huidige stand van zaken.
Lades zijn gemaakt en zitten in de kast. Ik merk dat ze vrij stroef lopen, maar dat schijn je te kunnen verhelpen door de kogellagers wat te smeren. Helaas is de bovenste lade waarschijnlijk niet helemaal haaks waardoor deze aan 1 kant net iets eerder sluit. Misschien kan ik de geleiders nog een fractie verder monteren want nu zie je het in het frontje.
Ik ben wel blij dat de tekening zo goed doorloopt.
thumbnail_20201005_195403.jpgthumbnail_20201006_123236.jpgthumbnail_20201006_141637.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Ik heb de geleiders gebruikt van meubelbeslagonline.nl Die van de link die ik had gepost. Niet zo duur, daarentegen lopen ze niet zo soepel als de geleiders van Blum die we in onze keuken hebben. Ze zijn wel erg makkelijk te monteren en dat leek mij voor de eerste keer wel handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
@LeonvB

deze geleiders komen volledig naast de lade ?
ik heb een opening van 8 cm hoog & 60 cm breed (boven de vaatwas) die ik nuttig wil gebruiken, dus kan ik me niet veroorloven om hoogte te verliezen door geleiders die deels onder de lade hangen

heb je een mal gebruikt/gemaakt om de geleiders op corpus en lade te plaatsen ?

ik veronderstel dat geleiders aan die prijs niet nastelbaar zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.