lades en ladegeleiders

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Deze vorm is bij mijn weten nooit bij te stellen. Ze vallen volledig naast de lade. Dit zijn prima geleiders, mits je in staat bent zeer nauwkeurig werk te leveren. Te brede of smalle lades leveren snel problemen op qua geleiding.

Zelf monteer ik de lades door op de lade de geleider vast te zetten, gelijk met de onderkant van de lade.
Dan zet je met lijmklemmen een lat vast onder de lade, zodat deze op de gewenste hoogte zit. De lat stel je netjes (waterpas). Je haalt de geleider uit elkaar, het deel van de geleider dat in de corpus vastgezet moet worden kun je op de lat laten rusten om deze op je gemak vast te zetten. Pas achteraf maak ik de fronten op maat.
Bij invallende lades kun je hetzelfde doen, alleen moet je dan de geleider met behulp van je front (of een reststuk ervan) ver genoeg naar achteren monteren.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Ik ben van plan om ook met deze goedkopere geleiders te gaan werken; voor een kast in de garaga; hoeft dus niet super-de-luxe te worden. Mijn plan is om de rail in de lade te laten verzinken met een paar mm; zodat ik weer ruimte terugwin. Ik hou wel van stevige lades en daarom pas ik 18mm Berken toe; ruimte genoeg....

Bijkomend voordeel is als de lade net iets te breed is en hij niet lekker loopt, dat ik gewoon iets diepen kan frezen, en ook dat het gewicht niet vol op de schroefjes komt maar de hele rail "leunt" als het ware op de lade.

Ga er binnenkort mee aan de slag... leuk!

Paul
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik zou geen 18mm gebruiken. Mijn lades in de garage zijn ook gewoon van 12mm, en dat is meer dan stevig genoeg. Zelfs voor de hele zware lades met veel stalen gereedschap erin. Ik gebruik deze methode: The fast and easy half-half-half drawer construction method - YouTube, maar dan met 12mm materiaal en een 6mm blad voor de groeven. Werk gewoon netjes en met de juiste maten, dan is er niets aan de hand en bespaar je veel tijd en materiaal.
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Ik zou geen 18mm gebruiken. Mijn lades in de garage zijn ook gewoon van 12mm, en dat is meer dan stevig genoeg. Zelfs voor de hele zware lades met veel stalen gereedschap erin. Ik gebruik deze methode: The fast and easy half-half-half drawer construction method - YouTube, maar dan met 12mm materiaal en een 6mm blad voor de groeven. Werk gewoon netjes en met de juiste maten, dan is er niets aan de hand en bespaar je veel tijd en materiaal.
Bedankt Leon, .... ga mijn 6mm bitje zoeken ;-) van die fancy bladen heb ik niet. Maar 12mm berken dan weer wel :).
Paul
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn plan is om de rail in de lade te laten verzinken met een paar mm; zodat ik weer ruimte terugwin. Ik hou wel van stevige lades en daarom pas ik 18mm Berken toe; ruimte genoeg....
lees ik het verkeerd ?
je wil ruimte terugwinnen & je hebt ruimte genoeg
blum- + grass-geleiders werken met lades van max 16 mm
ze gaan tot 40 of 70 kg
als je lades van 18 mm wil, hoe groot zijn die dan, wat ga je daar in stoppen + gaan je geleiders dat gewicht aankunnen ?
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
lees ik het verkeerd ?
je wil ruimte terugwinnen & je hebt ruimte genoeg
blum- + grass-geleiders werken met lades van max 16 mm
ze gaan tot 40 of 70 kg
als je lades van 18 mm wil, hoe groot zijn die dan, wat ga je daar in stoppen + gaan je geleiders dat gewicht aankunnen ?
Haha, idd wel grappig ja; ik wil iets van de 12.7mm terugwinnen door ze te verzinken in de lade en omdat die 18mm dik is; is daar ruimte genoeg. Maar zoals al aangegeven kan ik natuurlijk ook gemakkelijk 6mm willen door met 12mm berken te werken ipv 18mm ;-) Misschien doe ik wel beide...

Overigens gaat dit een "huismerk" worden; geen blum/grass.

Paul
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Hier heb ik de zijkanten van de lades ook van 12mm multiplex gemaakt. Enige nadeel: schroefjes zoeken die niet door de lades heenkomen. Of accepteren dat je ze allemaal aan de binnenkant moet afslijpen/vijlen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
12mm schroeven zijn een standaardlengte, en met 4-5 stuks per geleider kun je er echt wel veel in stoppen. Verder kun je de bodem zo positioneren dat de schroef in de bodem valt, waardoor je een heel erg stevige ophanging kunt maken. Dat kost je dan wel wat hoogte, maar vergroot de draagkracht van de bodem ook nog.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Ik zou geen 18mm gebruiken. Mijn lades in de garage zijn ook gewoon van 12mm, en dat is meer dan stevig genoeg. Zelfs voor de hele zware lades met veel stalen gereedschap erin. Ik gebruik deze methode: The fast and easy half-half-half drawer construction method - YouTube, maar dan met 12mm materiaal en een 6mm blad voor de groeven. Werk gewoon netjes en met de juiste maten, dan is er niets aan de hand en bespaar je veel tijd en materiaal.
Mooie uitleg, goed filmpje
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Jan Gunneweg heeft een filmpje op YT over laden en blum-beslag. Na twee keer kijken wist ik hoe ik het moest....

Superfilmpje, zo maak ik ze ook en hij heeft er een handig excel sheetje voor je bij waar je je binnenmaten in kunt voeren en.... simsalabim, zaagstaatje. Wel wat typfoutjes in maar de lades zijn top.

Ik bestel ook meestal bij meubelbeslagonline de Blum tandem blumotion. Waarom hoor ik je zeggen? Omdat ze mooi uit het zicht onder de lade zitten, soepel lopen, ik er aan “gewend” ben (weet hoe ik ze moet maken, uit mijn hoofd (bijna). Radijsje of 45 graden kantje eraan zodat de lak blijft hangen en de kantjes niet zo gevoelig zijn. Altijd 18mm multiplex (krijg je wel een zware kast....) Goed alternatief zijn de “off-shelf” lades van blum, grass, hettich.

Mogelijk ten overvloede, scharnieren altijd: Blum clip top inserta. Waarom hoor ik je weer vragen. Nou, daar heb ik een malletje voor en het is een klemsysteem ipv een schroefsysteem :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.