Mijn zaagslede

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Voor het nauwkeurig maken van enkele lades (de half-half-half methode; getipt door @Scheppie ; waarvoor nog mijn dank...) heb ik een zaagslede gemaakt. Deze is wel heel erg eenvoudig en ik was er ook zo klaar mee. Ben benieuwd naar de reacties; misschien kan ik nog een paar tips oppikken... ;-)

De geleiders zijn 2 stroken MDF 21mm met daarin een groef gefreesd (met grootste frees die ik heb; zal een 20mm zijn). De slede is van een restplankje betonplex; uiteraard omdat dit glad is. Tot slot zijn de delen links en rechts verbonden met wat eikenhout.

Helaas heb ik niet heel veel zaagblad over met al dat MDF (de slede ligt op een 18mm mdf blad), maar de groeven voor de lades hebben maar 6mm nodig dus dat gaat wel lukken.

Ik heb nog niets om de zaagbak gemakkelijk te monteren/demonteren, dat is nu nog handwerk met 6 schroeven.

Paul
 

Bijlagen

  • 2021-01-29 15.41.44.jpg
    2021-01-29 15.41.44.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 171

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
459
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Hey Paul
Ik heb het stukje eerst een paar keer over gelezen en aan de hand van de foto te vergroten begreep ik hoe het in elkaar zit!
Jij hebt, als ik het goed begrijp, geen sleuven/geleiders in je zaagtafel zitten?
Misschien was er de mogelijkheid om de slede wat breder te maken en dan met twee latten aan de zijkant de slede langs de zijkanten van de zaag te laten lopen?
Ik zelf heb een Makita zaagtafel met aan elke zijde van het zaagblad een sleuf.
Onder mijn slede heb ik dan twee latjes die door die sleuven lopen/geleiden. Eerst had ik ook een heel eenvoudig ding en dat werkte ook prima, Alleen merkte ik dat ik soms met het vastpakken en duwen aan het achterbalkje, mijn vingers soms wel aardig kort in de buurt van de zaag waren en idem met kleine stukjes vasthouden.
Met de komst van deze zaagtafel heb ik ook gelijk een nieuwe veiliger slede gemaakt, al blijft het altijd alert zijn!

Hierboven staat ook een stukje over een zelfde probleem...: Grote crosscut sled.
 

Bijlagen

  • 20210106_135922.jpg
    20210106_135922.jpg
    127,1 KB · Weergaven: 111
  • 20210106_140011.jpg
    20210106_140011.jpg
    137,7 KB · Weergaven: 109

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Hey Paul
Ik heb het stukje eerst een paar keer over gelezen en aan de hand van de foto te vergroten begreep ik hoe het in elkaar zit!
Jij hebt, als ik het goed begrijp, geen sleuven/geleiders in je zaagtafel zitten?
Misschien was er de mogelijkheid om de slede wat breder te maken en dan met twee latten aan de zijkant de slede langs de zijkanten van de zaag te laten lopen?
Ik zelf heb een Makita zaagtafel met aan elke zijde van het zaagblad een sleuf.
Onder mijn slede heb ik dan twee latjes die door die sleuven lopen/geleiden. Eerst had ik ook een heel eenvoudig ding en dat werkte ook prima, Alleen merkte ik dat ik soms met het vastpakken en duwen aan het achterbalkje, mijn vingers soms wel aardig kort in de buurt van de zaag waren en idem met kleine stukjes vasthouden.
Met de komst van deze zaagtafel heb ik ook gelijk een nieuwe veiliger slede gemaakt, al blijft het altijd alert zijn!

Hierboven staat ook een stukje over een zelfde probleem...: Grote crosscut sled.
Hallo Eric,

Ik herken wat je zegt; tot nu toe gaat het wel goed overigens maar ik zie wel 3 issue's met dit eenvoudige ontwerp (die van mij dus):
1) Doordat het achterblok erg klein/small is komt de zaag aan de achterkant helemaal "bereikbaar" als je de slede naar achteren duwt.
2) De sleuven zijn niet heel diep en door zaagsel loopt hij ook soms stroever; vrees wel eens dat als ik hem terug trek hij "uit" de sleuf komt, en de zaag hem pakt en lanceert... een boutje in een T-groef zou beter zijn.
3) Als het plaatmateriaal niet helemaal recht is moet je eigenlijk rechts-voor wat duwen zodat hij helemaal op de slede komt; eng.

De zaagtafel heeft idd zelf geen sledes of mogelijkheden hiertoe; denk dat hij onder de "bouw-zaagtafels" valt.

Ik zou misschien wel kunnen upgraden naar een betere; met geleiders en parallelgeleider. Als iemand ideeen/voorstel heeft?

Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.