Lades achter inliggende deuren

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,
Ik ga binnenkort een kledingkast maken. 1 deel hiervan is 80cm breed, met 2 inliggende deuren van +-39,5cm. Achter deze deuren komen 2 lades, maar hoe doet men dat in de praktijk? Als ik bij een andere kast kijk met inliggende deuren dan steekt het deurscharnier 4cm uit. De lades moeten vrij baan hebben lijkt mij of zit ik helemaal verkeerd te denken? Moet ik in de binnenkant van het corpus dan opdikken met 4cm? Dan verlies ik echter meteen 8cm lade breedte.

Heeft iemand dit zelf eerder gedaan en daar een foto van want misschien denk ik veel moeilijker dan het is.

Het idee:
kast met deur.PNGkast zonder deur.PNG

De Blum geleiders die ik wil gebruiken, die geeft aan dat er tussen de zijwand van de lade en het corpus al bijna geen ruimte zit
blum geleider.PNG

Een voorbeeld van een scharnier van een inliggende deur, steekt max 4cm uit
WhatsApp Image 2021-11-08 at 21.40.28.jpeg
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Je hoeft de lades niet direct langs het scharnier te laten uittrekken, dan verlies je inderdaad ruimte. Wel zul je een extra plaat 18 mm materiaal moeten plaatsen tegen de binnenwand van de corpus, waartegen je de ladegeleiders weer monteert. Als je de scharnieren slim plaatst qua hoogte (boven of onder de lades) dan kom je daarmee uit. Mogelijk moet je scharnieren toepassen met een iets grotere openingshoek, of de binnenzijde van de deur een afschuininh geven, zodat de lade voldoende ruimte heeft om langs de deur te kunnen rollen.

Groet,

Rick
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
er zijn 2 mogelijkheden:
1) het corpus aan de scharnierkant opdikken, zodat de lades niet tegen de scharnieren schuren
op deze manier kan je de hoogte + plaats van de lades vrij kiezen
2) scharnieren van 155° gebruiken, waardoor de deur niet in de weg van de lades zit
hier moet je in de hoogte de scharnieren tussen de lades plaatsen
1636405774179.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Volledig eens met Joris, ik zou de deur niet tot de grond laten doorlopen maar inkorten en de laden onder de deur tot de voorkant van de kast laten lopen. Praktischer in gebruik en ook nog eens makkelijker te maken. Maar estetisch anders, dat is een keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
Als je toch een verdekte lade wil dan zou ik er nog een vals front op maken om zo de opening tussen corpus en zijkant lade zo klein mogelijk te maken.
Ik heb dat bij mijn lades gedaan in de kast in de bijkeuken en vind het best geslaagd. Ik heb andere geleiders gebruikt, wanneer je werkt met Blum gaat het denk ik nog minder opvallen.
En 8cm verlies op een lade van 80cm ga je in de praktijk denk ik niet missen.20211109_074302.jpg20211109_074330.jpg20211109_074311.jpg
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Wat Zot zegt....

Als je de ruimte hebt voor de deur om zover uit te vallen dan zou ik 155 scharnieren gebruiken van Blum of in dit geval IKEA.

Ik heb deze toegepast om deze kast te modificeren.

Enige waar je over na moet denken is dat je scharnieren plaatst tussen de lades.......of de hoogte van de lades afstemt op de scharnier positie.
IMG_2275.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
De topicstarter wil inliggende deuren. Wat ik zo snel terug kan vinden zijn de 155 graden scharnieren alleen te koop als voorliggend en half voorliggend. Dus opdek ipv invallend...
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Oh ja natuurlijk Musicus.....straal overheen gelezen...Excuus.
 

jorisvh

Post veel
Als het toch inliggend moet, dat kan. Maar laat het duidelijk zijn dat inliggende deuren en binnenlades combineren een uitdaging is.

De opties volgens het Boek der Boeken van de kastenbouwer bij, de Blum catalogus ;):

Met Blum Movento geleiders heb je 5mm tussen de zijde van de lade en de zijde van het korpussen bij 16mm wanddikte van de lades (figuur hier boven: 42/2-16=5), bij dunnere ladewanden, meer.

Met de standaard 110gr scharnier steekt de scharnier 39,5mm uit tov het korpus, de geopende deur 30mm.
Een opdikking moet dus minstens 25mm zijn om de lade de deur te laten passeren. Als het scharnier ter hoogte van de lades staat zelfs 34,5mm. Telkens iets meer voor een beetje speling en evt iets minder bij dunnere ladezijdes.
1636447041449.png

Een 155 gr scharnier voor inliggende deur bestaat inderdaad niet, maar je gebruikt dan een half opliggende met montageplaatje met 9mm verdikking.
De scharnier steekt dan 81mm uit tov het korpus, dus dan ben je wel verplicht om de scharnieren tussen de lades te plaatsen ipv ter hoogte van de lades.
Om de geopende deur te passeren heb je dan 16,2mm nodig, dat lukt dus met een opdikking van 18mm.
1636447108399.png

dus:
  • ofwel half opliggend 155gr scharnier met 9mm montageplaat en korpusopdikking van 18mm. je moet dan leven met verlies van 36mm ladebreedte + verlies van ladediepte door het dubbel front + evt ook van nuttige kasthoogte als je een scharnier onder de onderstel lade wil zetten
  • ofwel, wat ik zelf zou doen, buitenlades met inliggende fronten
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Tympy

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Wat een schat aan informatie, super! Ik heb direct ook de Blum catalogus aangevraagd :D
Het is een kast die ik bij mijn buren ga maken, ze zijn voor dit ontwerp (lades achter deuren en inliggende deuren) gegaan vanwege esthetisch oogpunt, maar ook omdat ik me nog niet besefte wat het gevolg was van dit ontwerp. Ik begrijp dat buitenlades het eenvoudigste zijn met zo min mogelijk verlies maar dat maakt het erg druk aan de ogen, lijkt me geen optie maar ga ik wel even met ze bespreken.

Voor mijn gevoel heb ik 3 opties:
1. Beide kanten verdikken met 18mm en dan de 155gr scharnieren met 9mm montageplaat. Dan 1 scharnier helemaal onderaan waardoor ik wel een cm of 5 verlies, dan een front erop maken met een hapje eruit aan beide onderste hoeken zodat er geen ruimte onder de lade lijkt te zitten.

2. Andere optie is dan om beide kanten 36mm te verdikken en de standaard 110gr scharnieren aan te houden, dan maakt de plaatsing qua hoogte van de scharnieren niet uit. Nadeel is dan veel verlies in breedte.

3. Buitenlades. Meest gebruik makend van de ruimte maar minder prettig ogend.

Ik ga deze 3 opties van de week even uittekenen en met ze bespreken, zal hier de plaatjes ook uploaden, misschien dat iemand er wat aan heeft.

@Musicus mooie oplossing met dat valse front! Ik denk alleen dat jij kogelgeleiders hebt gebruikt? Met Blum lijkt me dit lastig omdat je zijpaneel van de lade dan verder naar buiten zit

Ik heb nu in ieder geval duidelijkheid dat het inderdaad niet even standaard is, maar dat vind ik juist ook wel leuk. Zeker met de hulp van hier!
 

jorisvh

Post veel

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.186
882
Ulvenhout
@Musicus mooie oplossing met dat valse front! Ik denk alleen dat jij kogelgeleiders hebt gebruikt? Met Blum lijkt me dit lastig omdat je zijpaneel van de lade dan verder naar buiten zit

Klopt, dit was het eerste project dat ik deed en deze geleiders leken me makkelijker te plaatsen dan die van Blum.
Denk er ook aan of de deuren van de kasten wel 155 graden geopend kunnen worden wanneer de kast op z'n plek staat. Het komt regelmatig voor dat de kast is een hoek van de kamer staat en dan kom je tegen de zijmuur aan bij openen.

Wat voor een fronten komen op de kasten? Wanneer je bijvoorbeeld met gefineerde platen werkt of massief hout en je laat de nerf verticaal doorlopen op de ladefronten dan valt het al veel minder op dat het 3 aparte lades zijn. Je ziet dan vooral de tekening van het hout...
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Waarom perse inliggend? Op is makkelijker, en kost je minder binnenruimte. Zie ook de grote kast in mijn keuken: Bamboe keuken

Je zegt dat het heel druk is met lades, maar als je push-to-open gebruikt valt dat naar mijn mening wel mee. Ook heb ik alles qua nerf doorlopend gemaakt om er meer een geheel van te maken. Er zitten 12 lades in die grote kast, en ik kan je zeggen dat het extreem handig werkt. Alleen de twee lades in de plint worden niet veel gebruikt, maar daar zijn de plintlades ook niet voor bedoeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Klopt, dit was het eerste project dat ik deed en deze geleiders leken me makkelijker te plaatsen dan die van Blum.
Denk er ook aan of de deuren van de kasten wel 155 graden geopend kunnen worden wanneer de kast op z'n plek staat. Het komt regelmatig voor dat de kast is een hoek van de kamer staat en dan kom je tegen de zijmuur aan bij openen.

Wat voor een fronten komen op de kasten? Wanneer je bijvoorbeeld met gefineerde platen werkt of massief hout en je laat de nerf verticaal doorlopen op de ladefronten dan valt het al veel minder op dat het 3 aparte lades zijn. Je ziet dan vooral de tekening van het hout...
Worden ook mijn eerste lades maar vind dit systeem er altijd wel erg goed uitzien dus ik ga het maar gewoon proberen. De kast komt inderdaad tegen de zijmuur te staan maar waar de lades komen zijn de 2 middelste kast elementen. De hele kast ga ik maken van Fins vuren multiplex. Ik was sowieso al wel van plan om de nerven van de deuren netjes door te laten lopen. Met lades zou dat zeker ook kunnen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Waarom perse inliggend? Op is makkelijker, en kost je minder binnenruimte. Zie ook de grote kast in mijn keuken: Bamboe keuken

Je zegt dat het heel druk is met lades, maar als je push-to-open gebruikt valt dat naar mijn mening wel mee. Ook heb ik alles qua nerf doorlopend gemaakt om er meer een geheel van te maken. Er zitten 12 lades in die grote kast, en ik kan je zeggen dat het extreem handig werkt. Alleen de twee lades in de plint worden niet veel gebruikt, maar daar zijn de plintlades ook niet voor bedoeld.
Erg netjes! Inliggend voor het beeld, maar de kast is niet voor mezelf dus ik ga dit weekend overleggen wat ze willen. Dat het handiger is, daar is geen discussie over mogelijk. Ik heb zelf schuifdeuren in mijn slaapkamer met daarachter lades, dat vind ik echter ook totaal niet storend qua dat je eerst een schuifdeur wegschuift en dan pas je lade kan openen. In een keuken is het wel zeker handiger om direct je lade te kunnen openen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.