In het prille begin, toen de chaotische kelder langzaam getransformeerd werd naar een werkplaats, kwam er eerst een L-vormige werkbank. Later kwam er een tweede werkbank bij, langs een wat verloren inham langs de muur. Bij die eerste werkbank maakte ik twee blokken met laden onder het blad. Bij die tweede bank maakte ik schappen onder het blad voor electrisch gereedschap. Dat beviel me niet dus kwamen er schappen boven het blad. Die loze ruimte onder het blad wilde ik natuurlijk zinvol vullen. Na enige tijd kwam het antwoord, laden voor klein spul. Om het goedkoop te houden en om het snel af te hebben koos ik voor aluminium hoekprofiel. Alleen wordt dat stroef in het gebruik en helpt smeren ook niet meer. Na een jaar met oplopende ergernis moest de beuk er in. Laden op geleiders.
Dus werden er 15 ladegeleiders Eurostyle besteld voor $6 per paar. Omdat de gewichtslimiet voor de bezorging werd bereikt kreeg ik 3 dozen met resp. 7, 7 en 1 paar per doos. Dat gaat goed Amazon. Ook voor het hout ging shoppen, Home Depot, 10 planken van 1 x 4 (ca 20 x 90).
Na het slopen van de hoekprofielen maakte ik een frame dat met potgaten samengesteld werd. Dat was het simpele deel.

Elke lade moest nu gedemonteerd worden. De verdeelschotten er uit, gelukkig toen niet gelijmd. Met een Japanse zaag de verticale naden van de kopse kant ingezaagd. De zaag liep weg van de hardere lijmlaag ondanks alle stuurpogingen. Met de invalzaag en een lineaal zaagde ik de kopse kanten los en vervolgens de zijkanten. De resten van de bodemplaat werden uit de groeven gepeuterd wat aardig wat werk was. De bodemplaat werd op de tafelzaag opgeschoond rondom. Het achterschot werd op breedte gemaakt, de twee zijkanten op lengte. Het bepalen van deze lengtes ging door de schotjes op de bodemplaat te zetten, de binnenkant met een schrapje af te tekenen en de tussenmaat vanaf de bodem op te meten. Met een millimeter toeslag gingen de zijkanten op de zaagtafel.
De achterkant en zijkanten werden samengelijmd met de bodemplaat als mal. De frontstrook behield z'n oorspronkelijke breedte en alleen de twee bovenste laden kregen een lager front. Door het frame werd wat ruimte weggesnoept waardoor de laden smaller en de twee bovenste lager werden. Het front werd bevestigd. Voor het front kon ik de oude potgaten weer gebruiken maar voor de achterkant moest ik wat gaten bijboren. Na droging werd de bodemplaat er in gelijmd. Na het pasmaken werden de originele verdeelschotjes er weer ingeschroefd.
De ladegeleiders werden in het frame geschroefd waarbij ik de allerlaatste millimeter er uit geperst heb om de laden zo dicht mogelijk op elkaar te krijgen. Als resultaat kan ik geen tussenliggende lade verwijderen zonder van bovenaf de laden één voor één er uit te halen. De bovenste lade heb ik aardig moeten verlagen om alles goed te laten bewegen. Eén blok af, nog twee te gaan. Maar met de opgedane ervaring moet het sneller gaan.

Dus werden er 15 ladegeleiders Eurostyle besteld voor $6 per paar. Omdat de gewichtslimiet voor de bezorging werd bereikt kreeg ik 3 dozen met resp. 7, 7 en 1 paar per doos. Dat gaat goed Amazon. Ook voor het hout ging shoppen, Home Depot, 10 planken van 1 x 4 (ca 20 x 90).
Na het slopen van de hoekprofielen maakte ik een frame dat met potgaten samengesteld werd. Dat was het simpele deel.

Elke lade moest nu gedemonteerd worden. De verdeelschotten er uit, gelukkig toen niet gelijmd. Met een Japanse zaag de verticale naden van de kopse kant ingezaagd. De zaag liep weg van de hardere lijmlaag ondanks alle stuurpogingen. Met de invalzaag en een lineaal zaagde ik de kopse kanten los en vervolgens de zijkanten. De resten van de bodemplaat werden uit de groeven gepeuterd wat aardig wat werk was. De bodemplaat werd op de tafelzaag opgeschoond rondom. Het achterschot werd op breedte gemaakt, de twee zijkanten op lengte. Het bepalen van deze lengtes ging door de schotjes op de bodemplaat te zetten, de binnenkant met een schrapje af te tekenen en de tussenmaat vanaf de bodem op te meten. Met een millimeter toeslag gingen de zijkanten op de zaagtafel.
De achterkant en zijkanten werden samengelijmd met de bodemplaat als mal. De frontstrook behield z'n oorspronkelijke breedte en alleen de twee bovenste laden kregen een lager front. Door het frame werd wat ruimte weggesnoept waardoor de laden smaller en de twee bovenste lager werden. Het front werd bevestigd. Voor het front kon ik de oude potgaten weer gebruiken maar voor de achterkant moest ik wat gaten bijboren. Na droging werd de bodemplaat er in gelijmd. Na het pasmaken werden de originele verdeelschotjes er weer ingeschroefd.
De ladegeleiders werden in het frame geschroefd waarbij ik de allerlaatste millimeter er uit geperst heb om de laden zo dicht mogelijk op elkaar te krijgen. Als resultaat kan ik geen tussenliggende lade verwijderen zonder van bovenaf de laden één voor één er uit te halen. De bovenste lade heb ik aardig moeten verlagen om alles goed te laten bewegen. Eén blok af, nog twee te gaan. Maar met de opgedane ervaring moet het sneller gaan.
