Laden frezen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.536
3.082
Klein-Brabant, Vlaanderen
MPX is multiplex neem ik aan. Koekjes zijn lamellen, toch? Ik heb domino's geprobeerd. Dat vond ik enorm tegenvallen. Daar moet je wel serieus ervaring in opdoen en die tijd heb ik niet en ik ben een amateur en wil dat graag blijven. Ik denk dat de oplossing van @Roelv voor mij de beste is. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
mpx = multiplex
koekjes = lamello's
met domino's moet je ook lijmen

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
539
247
Almen aan zee
Ja die van Inezke bedoel ik,
maar er is wat veranderd in dit draadje, is deels niet meer zichtbaar.
Gaat nu verder in

jorisvh

Post veel
Hoe maak jij de front en achterzijde dan vast op de zijkanten? De front en achterzijde is gelamineerd, dus dat krijg ik ook niet vast met houtlijm. Vandaar dat ik over wilde gaan op 45 graden zagen. Dan heb ik aan beide zijden kale meubelplaat en kan ik lijmen.
voor lades die een “dubbel front“ krijgen, gebruik ik de constructie zoals @ZotVanHout toonde.
voor de verbindingen gebruik ik lamello + lijm of tenso (+ lijm).
( ik ben wel wat zuiniger met schroeven voor de bodem 🤭).
dan zie je inderdaad spaanplaat aan voor en achterzijde maar die wordt verborgen achter het front.

als je in verstek verbindt heb je dat niet meer.

ik vraag me wel af wat soort geleiders je gaat gebruiken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.536
3.082
als je in verstek verbindt
het idee van @Inezke om in verstek te verbinden, heb ik nog maar zelden uitgevoerd

ik gebruik onderliggende geleiders, dus de schuif is altijd kleiner dan het corpus
ook bij inliggende schuiven heb ik om die reden altijd een front geplaatst

met een tand- of zwaluwstaartverbinding in massief hout is de situatie anders

bij in verstek verbinden komt precisie kijken
heeft het hout een toplaag (bv melamine), dan zie je bij een kleine afwijking reeds het materiaal van de drager (binnenlaag)

om de schuiven in mekaar te zetten heb ik op een dikke plaat een opstaande L geschroefd
de wanden klem ik horizontaal tegen de L en vertikaal tegen de plaat

• Leuk
Waarderingen: kees poortman

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
76
5
Amersfoort
het idee van @Inezke om in verstek te verbinden, heb ik nog maar zelden uitgevoerd

ik gebruik onderliggende geleiders, dus de schuif is altijd kleiner dan het corpus

heeft het hout een toplaag (bv melamine), dan zie je bij een kleine afwijking reeds het materiaal van de drager (binnenlaag)

om de schuiven in mekaar te zetten heb ik op een dikke plaat een opstaande L geschroefd
De telescoopgeleiders blijven bij mij gewoon zichtbaar. Mijn focus zit op geen zichtbare schroeven en aan de voorkant van de lade en stevigheid. De rest maakt me niet zoveel uit. Er zitten nog keukendeuren voor, dus dat is me het extra werk, tijd en energie niet waard. De lades zijn ter vervanging van de huidige planken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
76
5
Amersfoort

Die L is wel een handig hulpmiddel. Die ga ik ook maken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.536
3.082
De telescoopgeleiders blijven bij mij gewoon zichtbaar. Mijn focus zit op geen zichtbare schroeven en aan de voorkant van de lade en stevigheid. De rest maakt me niet zoveel uit. Er zitten nog keukendeuren voor, dus dat is me het extra werk, tijd en energie niet waard. De lades zijn ter vervanging van de huidige planken.
aha !
nog een bevestiging van wat ik tegen elke klant zeg:
plaats schuiven onder je werkblad om te vermijden dat je op je buik moet gaan liggen

?
vermoedelijk zitten er opliggende scharnieren op je deuren
hou je er rekening mee dat je de schuiven smaller moet maken ?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.