Laden frezen

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
76
5
Amersfoort
Hi,

Ik ga lades maken en wil in de zijkanten sleuven frezen voor een bodemplaat.
Ik heb een bodemplaat van 6 mm dik. Het zijn kleine lades van 350 bij 200.

Ik ga dit voor het eerst doen en heb een bovenfrees gekocht, maar heb op het werk ook de mogelijkheid om een zaagtafel te gebruiken.

Welke methodiek werkt het beste? Twee keer door de zaagtafel halen (2x3 mm) of de bovenfrees gebruiken?

De zaagtafel lijkt me zekerder, omdat ik de geleiders daarvan goed vast kan zetten.

groet Inez

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.325
1.139
Enschede
ingoogni.nl
Dat waar jij je het prettigst bij voelt.

T.a.v. frezen met de bovenfrees en relatief kleine delen, bouw een plateau van gelijke dikte om je lade delen heen zodat de freesmachine niet kan wiebelen. Dan de geleider/lineaal goed klemmmen. Alternatief, een freestafel.

• Leuk
Waarderingen: Inezke

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
290
146
Amersfoort
Idem zaagtafel, houdt wel rekening met of je voor- en achterzijde over de zijkanten heen steken of dat je zijkanten over de voor- en achterzijde heen steken. Hieronder een tekening wat ik hiermee bedoel. Je kan alsnog dit zo maken waarbij de voor en achterzijde oversteken, maar zorg er dan wel voor dat je niet helemaal doorzaagt. Op de zaagtafel maak ik dit ook gewoon, ik begin gewoon in het hout en eindig in het hout. De laatste stukjes met een beitel oid.

Succes!

1778422329110.png

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
76
5
Amersfoort
+1 voor zaagtafel.
dan kan je ook voor de juiste passing zorgen.
de bodem is hoogstwaarschijnlijk niet exact 6mm dik en een freesje wel.

(dit gezegd zijnde, als het melamine is, misschien toch frees om uitbraak te vermijden)

Dit is het plaatmateriaal

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
76
5
Amersfoort
Idem zaagtafel, houdt wel rekening met of je voor- en achterzijde over de zijkanten heen steken of dat je zijkanten over de voor- en achterzijde heen steken. Hieronder een tekening wat ik hiermee bedoel. Je kan alsnog dit zo maken waarbij de voor en achterzijde oversteken, maar zorg er dan wel voor dat je niet helemaal doorzaagt. Op de zaagtafel maak ik dit ook gewoon, ik begin gewoon in het hout en eindig in het hout. De laatste stukjes met een beitel oid.

Succes!

Bekijk bijlage 167807
Ik heb plaatmateriaal van de Praxis. Mijn idee was om hoeken van 45 graden te maken, zodat de platen tegen elkaar zitten en ik geen zichtbare sleuven aan de zijkant heb en ze kan lijmen met houtlijm. Bijkomend voordeel geen zichtbare kopse kanten.

Maar als ik je goed begrijp, niet over de hele lengte van de plank zagen, maar op het einde een stukje overlaten en dan met de hand/beitel het laatse stukje doen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.535
3.082
Klein-Brabant, Vlaanderen
lades van 350 x 200 zijn klein
het is moeilijk om daarin met een bovenfrees voldoende precies groeven te trekken
dus eveneens +1 voor de zaagtafel

alternatief is de groeven met de bovenfrees te trekken vooraleer het hout op lengte te zagen

zaag je de hoeken in 45°, dan heb je het risico dat die scherpe kant afbrokkelt, waardoor het onderliggende hout zichtbaar wordt

fronten ?
zo ja, dan kan je de voor- + achterkant tussen de zijkanten plaatsen
daardoor is vooraan geen kopse kant zichtbaar, want het front dekt de koppen van de zijkanten af
je kan dan de voor- + achterkant op de bodem zetten, en die langs onder vastschroeven
zo maak ik schuiven met een front altijd

jorisvh

Post veel
Ik weet niet wat voor zaagtafel je hebt maar gemelamineerde spaanplaat is niet makkelijk mooi te zagen, zeker niet aan 2 kanten tegelijk. En dat is nodig/gewenst als je de lades in verstek wil maken.

Ga je onderliggende (verborgen) geleiders gebruiken?
Komt er een front op de lades?
Indien 2x ja, zou ik de methode gebruiken die @ZotVanHout hierboven uit de doeken doet.
Dan kan je zo zagen dat enkel de mooiste kant (waar de tanden in het materiaal gaan) zichtbaar blijft.

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
76
5
Amersfoort
lades van 350 x 200 zijn klein
het is moeilijk om daarin met een bovenfrees voldoende precies groeven te trekken
dus eveneens +1 voor de zaagtafel

alternatief is de groeven met de bovenfrees te trekken vooraleer het hout op lengte te zagen

zaag je de hoeken in 45°, dan heb je het risico dat die scherpe kant afbrokkelt, waardoor het onderliggende hout zichtbaar wordt

fronten ?
zo ja, dan kan je de voor- + achterkant tussen de zijkanten plaatsen
daardoor is vooraan geen kopse kant zichtbaar, want het front dekt de koppen van de zijkanten af
je kan dan de voor- + achterkant op de bodem zetten, en die langs onder vastschroeven
zo maak ik schuiven met een front altijd
Ik heb een professionele tafelzaag op het werk, waar wij als personeel gebruik van mogen maken. Een met een voorzaag noem ik het maar even als leek.

In eerste instantie had ik ook het idee om de fronten en zijkanten op de bodem vast te schroeven, vanwege de lamineerlaag. Die plakt niet met houtlijm. Dan krijg ik de bodem wel vast, maar dat zie je die in het vooraanzicht. Hoe maak jij de front en achterzijde dan vast op de zijkanten? De front en achterzijde is gelamineerd, dus dat krijg ik ook niet vast met houtlijm. Vandaar dat ik over wilde gaan op 45 graden zagen. Dan heb ik aan beide zijden kale meubelplaat en kan ik lijmen.

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
76
5
Amersfoort
Ik weet niet wat voor zaagtafel je hebt maar gemelamineerde spaanplaat is niet makkelijk mooi te zagen, zeker niet aan 2 kanten tegelijk. En dat is nodig/gewenst als je de lades in verstek wil maken.

Ga je onderliggende (verborgen) geleiders gebruiken?
Komt er een front op de lades?
Indien 2x ja, zou ik de methode gebruiken die @ZotVanHout hierboven uit de doeken doet.
Dan kan je zo zagen dat enkel de mooiste kant (waar de tanden in het materiaal gaan) zichtbaar blijft.
Als ik de voor en achterkant tussen zijkanten plaats, dan worden de naden aan de zijkant toch zichtbaar? Dat vind ik minder mooi. Daarom liever de voor en achterkant voor de fronten, zoals @Roelv uitgetekend heeft. Dat is hoe ik ze in gedachte heb. Mijn uitdaging is de lamineerlaag. Die plakt niet met houtlijm en ik wil liever niet schroeven in het front.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
290
146
Amersfoort
Maar als ik je goed begrijp, niet over de hele lengte van de plank zagen, maar op het einde een stukje overlaten en dan met de hand/beitel het laatse stukje doen?
Dat is een keuze die je moet maken op basis van hoe je de zijkanten plaatst, zoals Zot ook aangeeft. Deze methode heeft ook mijn voorkeur, maar ik denk dat iedereen bij het maken van een lade weleens een groef heeft doorgezagen, de lade in elkaar wil zetten en erachter komt dat je een gat aan de zijkant zien van de groefsnede... ik wel in ieder geval!

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
290
146
Amersfoort
Als ik de voor en achterkant tussen zijkanten plaats, dan worden de naden aan de zijkant toch zichtbaar? Dat vind ik minder mooi. Daarom liever de voor en achterkant voor de fronten, zoals @Roelv uitgetekend heeft. Dat is hoe ik ze in gedachte heb. Mijn uitdaging is de lamineerlaag. Die plakt niet met houtlijm en ik wil liever niet schroeven in het front.
Volgens mij is de vraag nog niet gesteld: maak je gebruik van een frontje?

Ik durf te zeggen dat lades in ruwweg 2 vormen komen. Met een vals frontje en zonder. (geen idee of dit de juiste terminologie is)
Met een valse front heb je al een lade 'doos' en ga je uiteindelijk op de voorzijde een front monteren. Voordeel is dat je dit eenvoudiger kan uitlijnen, zonder dure ladegeleiders te kopen. En je kan naden en dergelijke verbergen.
1778430757496.png

Een lade zonder een vals frontje heeft een front die onderdeel is van de lade 'doos'. Hier wordt vaak gekozen voor luxe voorzijde met zwaluwstaarten of andere vergelijkbare bewerkingsmethoden om het er strak uit te laten zien. De onderste 3 laden van onderstaande plaatje zijn met een frontje dat onderdeel is van de doos, de bovenste en het bovenstaande plaatje zijn met een vals frontje.

1778430965205.png

• Leuk
Waarderingen: mink

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
76
5
Amersfoort
Volgens mij is de vraag nog niet gesteld: maak je gebruik van een frontje?

Ik durf te zeggen dat lades in ruwweg 2 vormen komen. Met een vals frontje en zonder. (geen idee of dit de juiste terminologie is)
Met een valse front heb je al een lade 'doos' en ga je uiteindelijk op de voorzijde een front monteren. Voordeel is dat je dit eenvoudiger kan uitlijnen, zonder dure ladegeleiders te kopen. En je kan naden en dergelijke verbergen.
Bekijk bijlage 167813

Een lade zonder een vals frontje heeft een front die onderdeel is van de lade 'doos'. Hier wordt vaak gekozen voor luxe voorzijde met zwaluwstaarten of andere vergelijkbare bewerkingsmethoden om het er strak uit te laten zien. De onderste 3 laden van onderstaande plaatje zijn met een frontje dat onderdeel is van de doos, de bovenste en het bovenstaande plaatje zijn met een vals frontje.

Bekijk bijlage 167814
Bedankt voor de voorbeelden. Dan ga ik voor het uitfrezen van de lades. Optie 2.
Het worden 6 Ladedozen zoals je zelf getekend had. De onderste lade krijgt een valsfrontje wat zo lang is, dat het alle bovenliggende ladedozen bedekt. Komt mijn bovenfrees toch nog van pas. :) Bedankt voor alle tips en adviezen!

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
284
206
Oosterbeek
In de achterwand een sponning maken voor de zijwand, die even diep is als de sponning voor de bodem.
Je verwijdert dan meteen de melamine en kunt dan gewoon gebruik maken van houtlijm en ziet nergens een sponning waar je dat niet wenst.
Voor het front zou je dan een andere oplossing moeten kiezen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.535
3.082
Klein-Brabant, Vlaanderen
er zijn veel manieren om schuiven te maken
eenieder zoekt de voor hem beste, makkelijkste, meest esthetische, enz wijze

zo maak ik ze

de na het zagen/frezen mooiste kant wordt de zichtbare
voor- + achterkant tussen de zijkanten, op de bodem, en zijn minder hoog dan de zijkanten om geen kopse kanten te zien

bovenzicht
1778431929229.png

groef in de zijkanten
daarvoor zet ik een frees van 8 mm op mijn zaagas
bodem iets korter dan de zijkanten om niet uit te steken
aan de onderkant schuur ik die smaller tot die in de groeven gaat, maar nog altijd knelt
schroeven door de bodem tot in de voor- + achterkant

1778432101412.png

(onderkant schuif op de foto naar boven)
met de zeta p2 1 of meer clamex'en om de kanten te verbinden
het mannetje gaat in de voor- + achterkant
alternatief is koekjes, maar dan moet je lijmen
bij mpx gaat dat vlot - melanine is moeilijker

1778432209600.png

ik gebruik onderliggende geleiders, waardoor de minder mooie zaagkant aan de zijkanten niet zichtbaar is,
want die verdwijnt in de geleider

ten slotte komt er een front op
daarvoor bestaan verschillende technieken en hulpmiddelen
voor het uitlijnen vertrek ik bij een keuken van de vloer
andere methode is door de onderkant van het corpus 2 schroeven + onder het corpus een vooruitstekende tijdelijke hulplat
bovenop die lat diktelatjes, het front op de schuif klemmen, en van binnenuit door de voorkant van de schuif 2 achterwandschroeven, of verzonken schroeven

• Leuk
Waarderingen: Inezke

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
76
5
Amersfoort
er zijn veel manieren om schuiven te maken
eenieder zoekt de voor hem beste, makkelijkste, meest esthetische, enz wijze

zo maak ik ze

de na het zagen/frezen mooiste kant wordt de zichtbare
voor- + achterkant tussen de zijkanten, op de bodem, en zijn minder hoog dan de zijkanten om geen kopse kanten te zien

bovenzicht
Bekijk bijlage 167815

groef in de zijkanten
daarvoor zet ik een frees van 8 mm op mijn zaagas
bodem iets korter dan de zijkanten om niet uit te steken
aan de onderkant schuur ik die smaller tot die in de groeven gaat, maar nog altijd knelt
schroeven door de bodem tot in de voor- + achterkant

Bekijk bijlage 167816

(onderkant schuif op de foto naar boven)
met de zeta p2 1 of meer clamex'en om de kanten te verbinden
het mannetje gaat in de voor- + achterkant
alternatief is koekjes, maar dan moet je lijmen
bij mpx gaat dat vlot - melanine is moeilijker

Bekijk bijlage 167817

ik gebruik onderliggende geleiders, waardoor de minder mooie zaagkant aan de zijkanten niet zichtbaar is,
want die verdwijnt in de geleider

ten slotte komt er een front op
daarvoor bestaan verschillende technieken en hulpmiddelen
voor het uitlijnen vertrek ik bij een keuken van de vloer
andere methode is door de onderkant van het corpus 2 schroeven + onder het corpus een vooruitstekende tijdelijke hulplat
bovenop die lat diktelatjes, het front op de schuif klemmen, en van binnenuit door de voorkant van de schuif 2 achterwandschroeven, of verzonken schroeven
MPX is multiplex neem ik aan. Koekjes zijn lamellen, toch? Ik heb domino's geprobeerd. Dat vond ik enorm tegenvallen. Daar moet je wel serieus ervaring in opdoen en die tijd heb ik niet en ik ben een amateur en wil dat graag blijven. Ik denk dat de oplossing van @Roelv voor mij de beste is. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.