Lade tbv bed ombouw maken

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Hallo, ik ben bezig voor mijn dochter een bed(ombouw) te maken. Zoiets als op onderstaande foto.

IMG-20200727-WA0002.jpg

Ik wil ook zo'n brede la gaan maken van ca. 138 cm breed en 80 cm diep voor onder het bed.
Hier komen lage wieltjes onder en aan de zijkant laderails ter geleiding.
Ben nog in het stadium van uitwerken.

Vraag 1: gaat dat lukken, een combinatie van wieltjes met laderails, met andere woorden, als ik de wieltjes heb gemonteerd, kan ik dan de lade nog in de rails krijgen? Of moet ik de wieltjes dan bijvoorbeeld niet op de hoeken plaatsen maar iets terug?

Vraag 2: moeten voor de constructie de zijkanten van de lade op de bodem gemonteerd worden of wordt de ladebodem tussen de zijkanten gemonteerd? Ik heb op het forum gezocht maar kon geen antwoord vinden.

Vraag 3: wat voor materiaal en dikte zou ik moeten gebruiken voor de lade? Ik maak de staanders en liggers uit vuren 69x44 / 44x44. De spijlen worden bij mij rechthoekig 60 x 400 mm (BxL). Die maak ik van MDF (18 mm denk ik) en van MDF maak ik ook de onderschotten.

Andere tips zijn welkom.

Ik heb de lattenbodem gewoon gekocht en daar een losse onderbouw voor gemaakt van vuren. Dus het eigenlijke bed komt straks los te staan van de ombouw. Op de onderbouw heb ik ook meteen een plaat gemaakt met 2 functies: 'geleider' van de lattenbodem zodat die blijft liggen en als 'afdekking' straks voor de lade (tegen stof).

Ander voorbeeld: (mijn ombouw wordt een stuk smaller, 147 cm, en naast het bed komt een gewoon simpel plateau'tje)
C01.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
meestal dienen geleiders om een lade te dragen
vermits onder de lade wieltjes komen, zie ik het nut van geleiders niet
je zou op de zijkanten van de lade ook (kleine) wieltjes kunnen zetten
de meest stevige & meest gebruikte bouwwijze is: bodem in de zijkanten ingewerkt
maar daardoor verlies je gauw 10 mm hoogte
heb je weinig hoogte & komen er geen zware spullen in de lade, dan zou ik de bodem onderaan tegen de zijkanten schroeven
het materiaal voor de zijkanten is minder belangrijk
voor de bodem zou ik mpx 18 mm nemen, want 138 x 80 cm is niet klein
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Tnx! Maar ook als ik de bodem er niet in werk maar tegenaan lijm/schroef, dan is dat de beste optie voor de bodem? Kan aan de binnenkant ook nog altijd een extra latje in de hoek doen mocht dat nodig zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar ook als ik de bodem er niet in werk maar tegenaan lijm/schroef, dan is dat de beste optie voor de bodem?
een ingewerkte bodem heeft de grootste draagkracht
ik werk mijn bodems in + ik lijm ze + aan de open achterkant schroef ik ze
maar ik denk dat jij hier zo veel mogelijk nettohoogte wil halen + er niet veel gewicht in zal komen
Kan aan de binnenkant ook nog altijd een extra latje in de hoek doen mocht dat nodig zijn.
technisch kan dat
esthetisch is dat minder
maar ieder zijn smaak
latten in de hoek of de plooi van een lade leveren weinig extra draagkracht op
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Er zitten ook al wieltjes onder dus de noodzaak lijkt me ook klein dan. De bruikbare hoogte wordt ook maar iets van 12 cm. Misschien frees ik wel een gleuf in de zijkanten. Ik raak door de wieltjes toch geen extra hoogte kwijt... dank je
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Als je er wielen onder zet, dragen de wielen het gewicht, dus maakt het verder niet uit hoe de de plaat monteert. Dan kan je het doen op de manier dat je voor jou het beste uitkomt (en het mooiste is, en dan denk ik de zijkanten tegen de onderplaat aan (dus de bodem tussen de zijkanten); dan heb je geen of veel minder kopse delen in het zicht.

Als ladegeleiders om eea te geleiden, kan je ook kiezen voor houten latten waar eea in schuift. Zoek hier maar eens op houten ladegeleiders.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Beetje weinig tijd gehad voor mijn project, maar op het verjaardagsfeestje van mijn dochter was ie toch klaar!

09 Gereed.jpg

Past precies in de nis van de kamer (ca. 1,5 m breed). In elkaar zetten ging precies, maar dat was meer geluk dan wijsheid achteraf. Net genoeg ruimte om de inbussleutel rond te krijgen en dat soort toevalligheden.

Grote lade onder het bed met 12 stuks mini wieltjes, geleiding via halve maantjes op het bedframe. Kleine lade rechts met een houten geleider aan de ombouw en gefreesde groef in de la en wieltjes eronder, maar die loopt niet soepel, dus moet ik nog wat aanpassen. Daarboven nog een klep. En drie bestaande IKEA boekenplankjes erin verwerkt. Alles (bijna) blind bevestigd.

De assemblage te snel gedaan. Door het schilderen was de passing van de achterwand te strak in het rondom gefreesde profiel, dus ik kreeg de wand er niet goed in, maar wegens het feest toch alles vastgedraaid. Daarna geprobeerd alles weer uit elkaar te halen om het randje een keer na te frezen/schuren, wat denk je, krijg er geen millimeter beweging meer in... maar je ziet het alleen als je erop let...

Maar het belangrijkste: mijn dochter is er dolblij mee :)(y)01 Spijlen.jpg
 

Bijlagen

  • 02 Spijlen achterkant.jpg
    02 Spijlen achterkant.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 22
  • 03 Achterkant.jpg
    03 Achterkant.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 18
  • 04 Zijkastje.jpg
    04 Zijkastje.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 18
  • 05 Grote lade.jpg
    05 Grote lade.jpg
    91 KB · Weergaven: 18
  • 06 Passing.jpg
    06 Passing.jpg
    61,6 KB · Weergaven: 18
  • 07 Met onderstel.jpg
    07 Met onderstel.jpg
    107 KB · Weergaven: 19
  • 08 Ladefront.jpg
    08 Ladefront.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 20
  • Leuk
Waarderingen: mk23

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
proficiat !

deze techniek is mij niet bekend
wat is dat precies ?
Afgekeken bij IKEA kast maar daar zijn ze van kunststof: met een gatzaag een paar rondjes uitgezaagd (diameter ca. 40 mm en hoogte ook) en doormidden gedaan en die aan de zijkant gemonteerd waardoor je de lade er gemakkelijk in rijdt en deze zichzelf strak rijdt via de halve maantjes... weet niet of ik het zo duidelijk vertel, kan nog wel een foto maken anders
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mooi gemaakt! Ik wil wel geloven dat je dochter er blij mee is. Het staat ook strak in de lak als ik de foto's zo bekijk.

Ik vraag me af hoe je het geheim hebt gehouden met zo'n kolossaal ding in je werkplaats.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Mooi gemaakt! Ik wil wel geloven dat je dochter er blij mee is. Het staat ook strak in de lak als ik de foto's zo bekijk.

Ik vraag me af hoe je het geheim hebt gehouden met zo'n kolossaal ding in je werkplaats.
Haha het was geen geheim hoor! Twee keer gronden, één keer aflakken, randen MDF nog extra met houtlijm voorbewerkt
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Mooi geworden, compliment hoor.
Wij zullen waarschijnlijk nog een keer kopen, ik moet eerst de kinderkamer weer in kinderkamers omtoveren:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.